امر به معروف و نهی از منکر از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) بوده است، حالت بی تفاوتی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بر خلاف جامعه اسلامی است.

به گزارش قم خبر،  پیشینه ای به قدمت تاریخ حیات انسان دارد، از آدم شروع شد و در بعد از رحلت خاتم پیامبران به این تکلیف مهم شایسته عمل نشد، از همین رو امام حسین(ع)  براي برپايي اين عنصر اساسي دست به قيام زد عنصری به نام امر به معروف و نهی از منکر.

که در حال حاضر در جامعه امروزی ما این عنصر به فراموشی سپرده شده است و همه از این بار مسئولیت شانه خالی کرده اند و در جواب این فرضیه مهم که قرآن کریم مکرر به آن اشاره کرده است می گویند هر کسی در قبر خودش می خوابد.

 در جامعه ‏اي که اين فريضه مهم به اجرا گذاشته نشود و افراد در قبال پياده شدن اين امر خطير احساس مسئوليت نكنند مرگ آن جامعه حتمي خواهد بود. قيام امام حسين (ع) نيز براي اجراي اين دو فريضه الهي بود.

جايگاه و اهميت امر به معروف و نهي از منكر

قرآن كريم اولين وظيفه همه انبيا را امر به معروف و نهي از منكر مي‏داند و مي‏فرمايد:«ما در ميان هر امتي، پيامبري را مبعوث كرديم كه مهم‏ترين وظيفه آنان دو چيز بود: يكي امر به يكتاپرستي كه بزرگ‏ترين معروف هاست (ان اعبدواللّه‏)، و دوم نهي از اطاعت طاغوتها كه بزرگ‏ترين منكرهاست (اجتنبوا الطاغوت) در سوره اعراف نيز مي‏خوانيم: «پيامبر اسلام كه نام و نشانش در تورات و انجيل آمده، اولين وظيفه ‏اش امر به معروف و نهي از منكر است»

 عامل امر به معروف و نهي از منكر در نهضت عاشورا

امام حسین (ع) مي‏فرمايد: «وظيفه يك مسلمان اين است كه در مقابل چنين حوادثي ساكت نباشد.»

بررسي عامل امر به معروف و نهي از منكر به عنوان عامل اصلي و اساسي قيام امام حسين (ع) است.

در صدر اسلام پس از رحلت پيامبر (ص)، به اين تكليف مهم آن چنان كه شايسته بود عمل نشد و مردم به دليل ترس يا طمع، از تذكرهاي زباني و اقدامهاي عملي در اين راه، كوتاهي كردند و در نتيجه، دين به ضعف گراييد و فاسقان مسلط شدند.

امام حسين (ع) در ضمن بيان انگيزه‏هاي قيام خويش، به اين عنصر مهم اشاره مي‏فرمايد و آن را از اهداف قيام خود مي‏شمارد. امام (ع) قبل از حركت از مدينه وصيت نامه‏اي نوشت و آن را به بردارش محمد بن حنفيه سپرد كه در آن موقع دستش معيوب بود و قدرت بر جهاد نداشت در آن وصيتنامه چنين آمده است:
اِنّي ما خَرَجتُ اَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً، اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ في اُمَّهِ جَدّي، اُريدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهي عَنِ المنكَرِ وَ اَسيرَ بِسيرهِ جَدّي وَ اَبي عَليَّ بن اَبي طالبٍ (ع).
ترویج فرهنگ حسینی در جامعه

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا ضمیری بابیان اینکه باید در جامعه اسلامی فرهنگ حسینی را ترویج دهیم، اظهارکرد: ماه محرم در واقع فضیلتی بر کل جهان اسلام است که آغاز یک حرکت نوین در سال قمری بحساب می آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم بااشاره به سوره بقره "که نه ظلم کنید نه مظلوم واقع شوید" افزود: ماه محرم به ما یاد می دهد در مقابل ظلم در حد توان ایستادگی کنیم.

وی به گفته امام خمینی (ره) که همین محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، اشاره کردو گفت: مهمترین واقعه های حکومتی ایران در زمان محرم و صفر اتفاق افتاده است.

ضمیری بابیان اینکه جنبش اتقلابی در ماه محرم و صفر بوده است، تصریح کرد: باید از اندیشه و معرفت و اهداف زندگی امام حسین (ع) استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم بااشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) بوده است، عنوان کرد: در حال حاضر متاسفانه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی ما جایگاهی ندارد.

وی ماه محرم و صفر را بهترین وقت برای تمرین امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: باید امر به معروف و نهی از منکر را از خانواده خود و با زبان نرم شروع کنیم، زیرا اثر بخشی آن بیشتر است.

ضمیری بابیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر فیزیکی کار حکو مت است، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر اگر با زبان خوش نباشد اثر عکس دارد و بدبینی ایجاد می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم خاطرنشان کرد: حالت بی تفاوتی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بر خلاف جامعه اسلامی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری