کد خبر: 16087

وزیرجهادکشاورزی با بیان اینکه امسال کمتر از یک میلیون تن برنج وارد خواهیم کرد، گفت: امسال درحالی میزان تولید گندم به ۱۱ میلیون تن خواهد رسید که کشور با محدودیت منابع آب مواجه است.

به گزارش قم خبر به نقل از مهر، محمود حجتی با اشاره به اینکه نیاز داخل به برنج سفید حدود ۳ میلیون تن است، اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۲ میلیون تن برنج در کشور تولید شود که برای تامین نیاز داخل و جلوگیری از رقابت برنج خارجی با تولید داخل، قانون ساز و کارهایی برای مدیریت قیمت برنج وارداتی و میزان واردات پیش‌بینی کرده است.

وی با بیان اینکه امسال کمتر از یک میلیون تن برنج وارد خواهیم کرد، گفت : قیمت برنج وارداتی نباید از برنج تولید داخل کمتر باشد بنابراین با نظام تعرفه‌ای و یا با دریافت مابه التفاوت قیمت این مسئله مدیریت می‌شود.

وزیر جهادکشاورزی افزود: چنانچه نظام تعرفه‌ای و یا دریافت مابه التفاوت در مبادی ورودی برای کنترل قیمت و میزان واردات موثر نباشد محدودیت و ممنوعیت واردات برنج را اعمال خواهیم کرد.

حجتی خرید توافقی برنج را از دیگر طرح های مدیریت قیمت برنج در بازار دانست و گفت : سال گذشته برای جلوگیری از رکود در بازار حدود ۲۰ هزار تن برنج تولید داخل بصورت توافقی خریداری و سازمان مرکزی تعاون روستایی پس از ایجاد تعادل، از بازار خارج شد.

وی افزود: امسال نیز اگر لازم باشد با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی برای خرید توافقی برنج آمادگی داریم.

* تولید ۱۱ میلیون تن گندم در کشور

وزیر جهادکشاورزی همچنین با بیان اینکه واردات گندم امسال کمتر از ۲ میلیون تن خواهد بود افزود: درحالی میزان تولید گندم به ۱۱ میلیون تن خواهد رسید که کشور با محدودیت منابع آب مواجه است.

وی گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده امسال میزان خرید تضمینی گندم درمقایسه با سال گذشته با یک میلیون تن افزایش به ۸ میلیون تن می‌رسد.

وزیرجهادکشاورزی افزود: امسال تراز منفی واردات گندم کاهش می‌یابد و از ۲ میلیون و ۵۰۰هزارتن در سال گذشته به ۱.۵ تا ۲ میلیون تن می‌رسد. ‌

حجتی همچنین از افزایش ذخایر راهبردی گندم در کشور خبر داد و گفت: سال ۹۳ - ۹۲ میزان ذخیره گندم کمتر از مصرف یک ماه کشور بود ولی این ذخایر اکنون معادل مصرف بیش از ۶ ماه است.

وی افزود: برداشت گندم در استان های گرمسیر از اواخر اسفند آغاز و تا امروز بیش از ۱۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی خریداری شده است.

وزیر جهادکشاورزی گفت : امسال نیز مانند سال‌های گذشته شرکت بازرگانی دولتی ایران، سازمان مرکزی تعاون روستایی و بانک عامل خرید تضمینی گندم را انجام می‌دهد.

حجتی با بیان اینکه یک هزار مرکز خرید برای دریافت گندم از کشاورزان در سراسر کشور فعال‌اند تا خرید به بهترین شکل مدیریت شود، افزود: قیمت خرید تضمینی گندم بر اساس مصوبه هیئت دولت هر کیلو ۱۱۵۰ تومان است، گرچه انتظار داشتیم رقمی بیشتر از این تصویب شود اما مسئولان و دولت برای این رقم به جمع بندی رسیدند و ارزیابی من نیز این است که افزایش قیمت در خرید تضمینی نخواهیم داشت.

وزیر جهادکشاورزی درباره اجرای برنامه کاهش سطح زیرکشت گندم افزود: در این طرح ۱۰ ساله قرار است ۹۰۰ هزار هکتار از سطح مزارع گندم کاهش و برای افزایش تولید روغن در کشور به کشت کلزا اختصاص یابد.

حجتی گفت: بر اساس این برنامه کلزا به عنوان کشت تناوب گندم در این اراضی انتخاب شده است.

وی افزود: در این طرح ۱۰ ساله قرار است ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی گندم دیم به علت محدودیت منابع آب از زیر کشت این محصول خارج و به کشت کلزا اختصاص داده شود.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری