کد خبر: 16017

محافل غربی تأکید می‌کنند مواردی نظیر عدم لغو بلافاصله تحریم‌ها علیه ایران در صورت توافق و بازرسی‌های بدون محدودیت موانع بزرگی در راه توافق هسته‌ای هستند.

به گزارش قم خبر به نقل از کیهان، خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد تشدید نظارت‌ها بر فعالیت هسته‌ای ایران می‌تواند به بزرگترین مانع در راه توافق نهایی بین تهران و قدرت‌های بزرگ جهان تبدیل شود.

رویتر افزود: براساس توافق مقدماتی که هفته گذشته در لوزان به دست آمد، ایران و غرب موافقت کردند بازرسان، دسترسی «ارتقا یافته‌ای» (enhanced) به فعالیت‌های هسته‌ای باقیمانده در ایران داشته باشند، اما جزئیات اینکه بازرسان دقیقاً چه نوعی دسترسی خواهند داشت به مرحله پایانی مذاکرات موکول شد. به این ترتیب یک چالش بزرگ برای مذاکره کنندگان در خصوص یک موضوع پیچیده ایجاد شد.

رویتر نوشت: آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران که حرف آخر را در مورد هرگونه توافقی می‌زند، روز پنجشنبه، هرگونه تدابیر نظارتی فوق‌العاده بر فعالیت‌های هسته‌ای را منتفی دانست و گفت که سایت‌های نظامی را نمی‌توان بازرسی کرد.

«دیوید آلبرایت» رئیس مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) گفت مسئله مهم این است که مکانیزمی برای بازرسی‌های «هر زمان، هرجا» ایجاد شود که از ترتیبات خود آژانس برای بازرسی‌های سر زده موسوم به «پروتکل الحاقی» فراتر رود. این امر برای ایران به شدت دشوار است؛ آنان چنین چیزی را نمی‌خواهند.

همزمان روزنامه انگلیسی تایمز در گزارشی نوشت: ایران و غرب تلاش می‌کنند تا در ضرب‌الاجل تعیین شده ۳۰ ماه ژوئن به یک توافق نهایی که برنامه هسته‌ای این کشور را در مقابل کاهش تحریم‌ها محدود می‌کند، دست یابند؛ این در حالی است که ایران می‌خواهد تحریم‌ها بلافاصله پس از توافق نهایی برداشته شود. اما غرب اصرار دارد تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای برداشته شود.

تایمز ادامه داد: مذاکره کنندگان نتوانستند که موضوع تحریم‌ها را در لوزان به سرانجام برسانند و این موضوع همچنان به عنوان یک مشکل در توافق نهایی ماه ژوئن باقیمانده است.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری