کد خبر: 4282

روغن پالم با مجوز اداره نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت صورت گرفته است و اگر مصرف این روغن زیان بار است چرا از ابتدا اجازه ورود آن را داده اند آن هم به این گستردگی خود شائبه هایی از دستهای سیاسی پشت پرده برای ورود این روغن را در جامعه دامن زد شایعاتی که به یکی سفرای جمهوری اسلامی در سال های دور و یک منطقه آزاد می رسد.

به گزارش قم خبر ، سایت گفتار نیوز نوشت: در حالی که این روزها در فضای رسانه ای هیاهیوی بسیاری در خصوص مصرف روغن بالم در صنایع لبنی شکل گرفته است اما مواضع متناقض متولیان امر سوالات بسیازی را در اذهان عمومی به وجود آورده است .

بر فرض اینکه سخنان وزیر بهداشت در خصوص زیان بار بودن این روغن و مصرف آن در صنایع لبنی صحیح باشد سوالی که به وجود می آید این است که با توجه به مصرف این روغن در صنایع دیگر به خصوص روغن مصرفی کشور که بر حسب آمار سرانه مصرف ما بیش از حد استندارد جهانی است زیان بار نیست و چرا وزیر محترم به موارد اشاره ای ننمود و تنها صنایع لبنی را هدف قرار داد.

سوال بعدی این است که روغن پالم با مجوز اداره نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت صورت گرفته است و اگر مصرف این روغن زیان بار است چرا از ابتدا اجازه ورود آن را داده اند آن هم به این گستردگی خود شائبه هایی از دستهای سیاسی پشت پرده برای ورود این روغن را در جامعه دامن زد شایعاتی که به یکی سفرای جمهوری اسلامی در سال های دور و یک منطقه آزاد می رسد.

از سوی دیگر روغن پالم بین ۳۰ تا ۳۵ درصد منابع روغنی دنیا را تامین کرده و در هیچ جای دنیا ممنوع المصرف نیست بلکه استفاده بیش از حد و غیر استاندارد آن ممنوع است و ترکیبات فراوری شده با این روغن هیچ گونه مشکلات عمده به همراه نخواهد داشت.

یک کارشناس تغذیه به گفتار نیوز گفت آنچه که باید در نوع زیان آور روغن پالم مورد توجه قرار گیرد روغن پالمی است که از مغز هسته هاي ميوه پالم استخراج و از نظر تركيب و خصوصيات فيزيكي با روغن پالم متفاوت و مصارف و بازار جداگانهاي دارد استخراج می گردد ولی روغن پالم روغني خوراكي است كه از قسمت گوشتي ميوه درخت نخل روغني استخراج شده است.

از سوی دیگر با نگاهی به ارزش غذایی روغن پالم که همانند دیگر روغنها و چربیها، هر گرم روغن پالم ۹ کیلو کالری انرژی تامین می کند. از سويی دیگر چربیها منبع سرشار ویتامینهای A ,D ,E به شمار می آیند.روغن پالم خام منبع سرشاری از پرو ویتامین A است،جالب اينكه در بسیاری از کشورهای جهان برای درمان کمبود ویتامین A و پیشگیری از بروز آن از روغن پالم تصفیه شده و سرخ رنگ را استفاده ميكنند.

از سوی دیگر روغن پالم سرشار از ویتامین E بوده و حاوی هر دو نوع توکوفرول و توکوتری انول است. گفتنی است که کاروتنوئیدها و ویتامین E وظیفه خطیر مقابله با عوامل اکساينده را در بدن بر عهده داشته و به همین دلیل نقشی بسزا در پیشگیری از ضایعات ناشی از رادیکال های آزاد در بسیاری از عوارض و نارسایی های مرتبط با کهولت ایفا می کنند آنقدر ها هم که گفته می شود این روغن خطرناک نیست.

اما آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد اثرات منفی و زیانبار این روش اطلاع رسانی بر مصرف سرانه شیر در کشور است مصرفی که در حال عاغدی نیز یک سوم سرانه جهانی بوده و اگر قرار باشد به کم تر از این مقدار برسد در آینده نه چندان دور باید با سونامی قاتل خاموشی به نام پوکی استخوان مواجه باشیم که حتما وزیر دانشمند بهداشت بیشتر از ما از آن اگاه است.

سوال بعدی در این خصوص این است که بهتر بود وزیر محترم مصادیق دقیق را مشخص کرده و تمام تولید کنندگان را با یک چوب نمی راندند زیرا بر فرض زیانبار بودن این روغن کارخانه هایی نیز وجود دارند که به هیچ وجه از این محصول در مواد تولیدی خود استفاده نمی نمایند.

با پیگیریهای گفتار نیوز مهندس احمد جریان مدیر عامل شیر پاستوریزه پگاه تهران با صراحت بیان کرد که ما به هیچ وجه از این ماده در تولیدات خود استفاده نمی کنیم و در اصل با توجه به چربی مازاد به دست آمده از محصولات خود که در این سال بالغ بر ۳۰۰ تن بوده است نیازی به استفاده از پالم را نداریم.

در خاتمه از وزیر محترم درخواست می گردد که به اصلاح روند اطلاع رسانی خود اقدام نماید زیرا مواد دیگر مانند روغن با ۲.۵ برابر مصرف سرانه جهانی، شکر با ۱.۲ برار مصرف سرانه جهانی و نمک با۳.۲ برابر مصرف سرانه جهانی نیازی بیشتری به فرهنگ سازی و هشدار در خصوص مصرف دارند تا صنایع لبنی با یک سوم مصرف جهانی.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری