کد خبر: 16078

معاون آموزشی دانشکده توانبخشی با گلایه از تحمیل ویزیت‌های دُوبل بر بیماران نیازمند خدمات فیزیوتراپی پرده از یک تخلف خاص در مراکز درمانی برداشت.

به گزارش قم خبر به نقل از تسنیم، خسرو خادمی کلانتری در نشست خبری بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپی ایران که ۲ تا ۴ اردیبهشت‌ماه در هتل المپیک برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این دوره از کنگره جنبه‌های بالینی و تکنیک‌های جدید در حوزه فیزیوتراپی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.


وی در ادامه به مشکل عدم تقسیم‌بندی رشته فیزیوتراپی که ریشه اصلی گرفتاری فیزیوتراپیست‌ها به حساب می‌آید، اشاره کرد و افزود: فیزیوتراپیست‌ها کاملا درگیر با بیماران هستند ولی این رشته جزء رشته‌های علوم پایه تعریف شده است که این مشکل نیز با وزارت بهداشت است و باعث می‌شود رشته‌های دیگر در حوزه‌های فیزیوتراپی دخالت کنند و ما نیز در آموزش بالینی به دانشجویان مشکل داشته باشیم به طوری که حتی برخی بیمارستان‌ها در حوزه آموزشی با ما همکاری نمی‌‌کنند.

معاون آموزشی دانشکده توانبخشی با بیان اینکه متاسفانه مراکز درمانی آموزشی، دانشگاهی به دلیل واگذاری‌هایی که به خاطر مباحث مالی انجام می‌دهند، جنبه آموزشی خود را از دست دادند، عنوان کرد: ما شاهد آن هستیم که مسئولیت بخش‌های فیزیوتراپی را در بیمارستان‌ها به غیر فیزیوتراپیست می‌دهند و هیچ جایگاه و ردیفی برای ارتقای علمی فیزیوتراپیست‌ها در بیمارستان‌ها تعریف نمی‌کنند.

خادمی کلانتری تصریح کرد: به هر حال فیزیوتراپیست‌ها می‌خواهند از نظر علمی پیشرفت کنند کما اینکه در کشورهای همسایه ما این مساله محقق شده است و ارتقای علمی فیزیوتراپیست‌های ما از نظر جایگاه متوقف شده است و به این دلیل فیزیوتراپیست‌های ایرانی مجبور هستند برای دریافت دکترای حرفه‌ای به پاکستان بروند یا به صورت مجازی با قیمت‌های بسیار گزاف این دوره‌ها را بگذرانند در حالی که مفاد آموزشی دوره‌های دکترای حرفه‌ای در کشورمان تهیه شد و حتی یک دوره نیز به اجرا درآمد ولی در نهایت متوقف شد.

وی با بیان اینکه رشته فیزیوتراپی در دنیا یک جایگاه تاپ دارد به طوری که همکاران ما در کانادا و آمریکا در جایگاه‌های بسیار خوبی فعالیت می‌کنند، افزود: به هر حال آخرین زنجیره درمان بیماران فیزیوتراپی است به طوری که حتی اقدامات فیزیوتراپی در رشته‌های پوست، قلب و ریه نیز صورت می‌پذیرد.

* تحمیل‌ ویزیت‌های دوبل برای بیماران

معاون آموزشی دانشکده توانبخشی در ادامه با گلایه از مداخلات در رشته فیزیوتراپی و حذف استقلال فیزیوتراپیست‌ها در بیمارستان‌ها گفت: امروزه بخش‌های طب فیزیکی در بیمارستان‌ها راه‌اندازی شده است و بیمار مجبور است دوبار ویزیت پرداخت کند، یعنی ویزیت دوبل به مانند زمانی که یک کالایی وارد کشور می‌شود و شما مجبورید در گمرک یک پول اضافی پرداخت کنید.

خادمی کلانتری در توضیح تحمیل ویزیت دوبل بر بیماران تصریح کرد: مثلا یک بیمار با نسخه ارتوپد به یک بیمارستان مراجعه می‌کند و چون در بیمارستان بخش طب فیزیکی راه‌اندازی شده است، آنها عنوان می‌کنند که باید یک بار دیگر بیمار را معاینه کنند و بعد خدمات فیزیوتراپی به بیمار ارائه شود.

وی با گلایه از اینکه تعرفه‌های فیزیوتراپی نیز در زیرمجموعه رشته طب فیزیکی تعریف شده است، گفت: جالب این است که ما زیرمجموعه طب فیزیکی هستیم ولی تمام خدمات فیزیوتراپیست ارائه می‌کند و به خاطر این درگیری‌های صنفی در نهایت این بیمار است که چوب می‌خورد.

معاون آموزشی دانشکده توانبخشی به یکی از تخلفات و مشکلات عجیب در برخی مراکز نیز اشاره کرد و افزود: ما شاهد آن هستیم که در برخی مراکز ۵ فیزیوتراپیست می‌گذارند و در یک روز ۲۵۰ بیمار معاینه می‌کنند. این کار تخلف است زیرا امکان ندارد که در یک روز این تعداد معاینه صورت گیرد و دلیل آن هم این است که مسئول فیزیوتراپیست‌ها یک غیرفیزیوتراپیست است و هیچ جایگاهی برای اعضای هیئت علمی این رشته در بیمارستان‌ها قائل نمی‌شوند بنابراین چوب این مشکل را نیز مستقیم بیمار می‌خورد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری