عملیات اجرایی ساخت جدید نیروگاه های برق کشور با فنآوری سیکل ترکیبی مقیاس کوچک (DG) با حضور وزیر نیرو آغاز شد که مهمترین ویژگی این نسل جدید نیروگاه‌ها کاهش شدید اتلاف انرژی در سطح شبکه برق کشور است.

به‌ گزارش قم خبر به نقل از مهر، عملیات اجرایی نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی مقیاس کوچک (DG) کشور ع با حضور ع حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در شهرستان زرند استان کرمان آغاز شد.

نیروگاه سیکل ترکیبی مقیاس کوچک زرند از مجموعه واحدهای ۱۰گانه‌ای است که پس از تفاهم انجام‌شده بین توانیر و بخش غیر دولتی، در این شهرستان نصب و در مدار بهره‌برداری قرار می گیرد.

مدت اجرای این پروژه ۲۲ ماه بوده و محل ساخت آن در مجاورت پست ۲۳۰ کیلوولت شهرستان زرند است. ظرفیت نیروگاه شامل یک واحد گازی ۳۰ مگاواتی با ظرفیت اسمی ۲۵ مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت ۹ مگاوات در شرایط ایزو و درمجموع معادل ۳۴ مگاوات است.

حمید چیت‌چیان در آئین آغاز عملیات اجرایی نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی مقیاس کوچک (DG) کشور در شهرستان زرند کرمان، با بیان اینکه این طرح نشان‌دهنده سیاست جدید وزارت نیرو در صنعت برق است، اظهار داشت: در زمان حاضر، عمده تولید برق کشور در نیروگاه‌های بزرگ انجام می‌شود که در این نیروگاه‌ها برق با استفاده از خطوط انتقال و شبکه توزیع از مسافتی طولانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وزیر نیرو افزود: بخشی از تولید نیروگاه‌های بزرگ در حین انتقال و توزیع تلف می‌شود به‌طوری که از ۱۰۰ واحد انرژی تولیدی حدود ۲۰ واحد در خطوط انتقال و شبکه توزیع از بین می‌رود.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به بازده بالای انرژی در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مقیاس کوچک، اظهار داشت: احداث این نیروگاه‌ها بر این مبنا است که در مراکز مصرف ایجاد شده و بدون استفاده از خط انتقال یا اتصال به شبکه توزیع به مصرف می‌رسد که با انجام این طرح‌ها دست‌کم ۲۰ درصد صرفه‌جویی می‌شود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سیاست توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک به معنی عدم نیاز به نیروگاه‌های مقیاس بزرگ نیست، افزود: آرایش شبکه برق کشور باید به‎گونه‌ای باشد که از همه پتانسیل‌ها بتوانیم برای تولید برق استفاده کنیم.

این مقام مسئول با اعلام اینکه کاهش ۱۰ درصدی تلفات شبکه برق کشور در برنامه یک‌ساله توانیر قرار دارد، ادامه داد: از تمامی مدیران صنعت برق می‌خواهم در بخش کاهش تلفات برق تلاش مضاعفی را داشته باشند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری