کد خبر: 16086

وزیر نفت با تاکید بر اینکه چین شریک راهبردی نفتی ایران باقی خواهد ماند، گفت: یک روز پس از لغو کامل تحریم‌ها، بدهی نفتی ۲.۸ میلیارد دلاری شل به ایران پرداخت خواهد شد.

به گزارش قم خبر به نقل از مهر، بیژن زنگنه امروز در پاسخ به پرسش‌های مهر درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی نفتی شرکت انگلیسی- هلندی شل به ایران گفت: بدهی شل به ایران حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است که یک روز پس از لغو کامل تحریم‌ها، این بدهی نفتی توسط شرکت شل به ایران بازمی گردد.

وزیر نفت همچنین درباره آخرین وضعیت قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان و خرید گاز از قطر به جای ایران توسط این کشور اظهار داشت: پاکستان تحریم‌های بین المللی را عامل تاخیرها و عدم احداث سطح لوله واردات گاز طبیعی از ایران اعلام می کند.

وی با تاکید بر اینکه در آخرین مذاکرات خود به پاکستانی ها تاکید کرد که باید در صورت عدم دریافت گاز باید به ایران خسارت مطابق با قرارداد پرداخت کنند، بیان کرد: بر این اساس، پاکستانی ها مهلتی از ایران درخواست کرده اند و ایران هم این مهلت را به پاکستان ارائه کرده در صورتی که بندهایی از قرارداد مشترک گازی بین دو کشور اصلاح شود.

زنگنه با تاکید بر اینکه پس از انجام دور اول مذاکرات با طرف پاکستانی دیگر خبری از مسئولان این کشور در مذاکرات نشد، تاکید کرد: امیدواریم تحریم‌های بین المللی ایران لغو شود، زیرا درصورت تعلیق کامل تحریم‌های ایران، پاکستان دیگر بهانه ای برای تاخیر و وقت‌کشی به منظور واردات گاز از ایران نخواهد داشت.

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه در صورت تعلیق کامل تحریم‌ها ظرفیت تولید نفت خام ایران در مدت چند ماه افزایش می یابد، گفت: اینکه برخی از مقامات بین المللی تاکید می کنند ایران برای بازگشت به بازار نفت به ۳ تا ۵ سال زمان نیاز دارد، که این موضوع صحت ندارد، زیرا اقدامات عملیاتی به منظور رفع گلوگاه های تولید و افزایش ظرفیت تولید نفت در میادین مختلف کشور تست و انجام شده است.

وزیر نفت همچنین درباره سیاست‌های نفتی ایران در قبال اوپک به منظور بازگشت بشکه های نفت صادراتی ایران به بازار، اظهار داشت: قطعا در شرایط فعلی اوپک به یک تدبیر و بلوغ رسیده است و باید به نوعی برنامه ریزی شود تا با بازگشت نفت ایران به بازار لطمه ای به قیمت‌ها وارد نشود.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه قطعا نباید سقف تولید نفت اوپک به بیش از ۳۰ میلیون بشکه در روز تجاوز کند، اظهارداشت: اعتقاد ایران هم این است که باید سقف تولید نفت اوپک دستکم ۵ درصد کاهش یابد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه ایران به دنبال تعامل با اعضای اوپک است، یادآور شد: ایران به هیچ وجه با لغو تحریم‌ها رویکرد تهاجمی را در اوپک در دستور کار قرار نمی دهد و یکی از مهمترین ابزارهای ایران در اوپک به منظور چانه زنی، افزایش تولید، و ظرفیت مازاد تولید نفت خواهد بود.

حذف چینی‌ها از صنعت نفت ایران صحت ندارد

زنگنه همچنین در خصوص مذاکرات و توافق های انجام شده نفتی با شرکت‌های چینی در سفر هفته گذشته خود به پکن توضیح داد: کشورهای چین و روسیه در دوران تحریم جزو دوستان و شرکای راهبردی کشورمان بودند.

وزیر نفت با بیان اینکه در شرایط فعلی چین یکی از شرکای راهبردی نفتی ایران و حتی بزرگترین خریدار طلای سیاه کشور است، گفت: حتی با لغو کامل تحریم‌ها، چین باز هم به بزرگترین خریدار نفت ایران تبدیل خواهد شد و به هیچ وجه قصد حذف چینی ها از بازار نفت و صنعت نفت کشور را نداریم.

این عضو کابینه دولت همچنین با بیان اینکه برخلاف بسیاری از کشورهای آسیایی همچون ژاپن، تقاضای سالانه برای خرید نفت توسط کشور چین رو به افزایش است، تاکید کرد: این در حالی است که در بسیاری از کشورهای آسیایی تقاضای سالانه برای خرید نفت ثابت مانده و از این رو چین کماکان یکی از شرکای راهبردی نفتی ایران باقی خواهد ماند.

این مقام مسئول با اشاره به توافق‌ها و مذاکرات انجام شده با طرف چینی به منظور توسعه همکاری های دوجانبه و بازگشایی فاینانس طرح های نفتی، بیان کرد: قطعا ایران و چین پس از دوران تحریم هم می توانند شرکای استراتژیکی در حوزه نفت باشند.

زنگنه با تاکید بر اینکه همکاری و افزایش سطح مبادلات با یک کشور به منزله انحصارطلبی این کشور در بازار و صنعت نفت ایران نیست، بیان کرد: ایران پس از لغو کامل تحریم‌ها فرصت‌های جدید سرمایه گذاری در حوزه توسعه میادین جدید مشترک نفت و گاز، افزایش ضریب بازیافت از مخازن و نوسازی و بازسازی بسیاری از تاسیسات نفتی و گازی را در اختیار دارد.

نسل جدید قراردادهای نفتی تدوین شد

وزیر نفت در ادامه از تدوین نسل جدید قراردادهای بیع متقابل در ایران خبر داد و افزود: تا سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی ساختار و قراردادهای جدید نفتی ایران به طور رسمی در اختیار شرکت‌های بزرگ بین المللی نفت و گاز جهان قرار می گیرد.

وی با یادآوری اینکه پیش تر در کنفرانس معرفی قراردادهای نفتی در تهران صرفا پیش نویس قراردادهای بیع متقابل تدوین شد، اعلام کرد: با این وجود، در کنفرانس سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی قرار است در کنار معرفی قراردادها و ساختارهای جدید قراردادی صنعت نفت، تعدادی از طرح‌ها و پروژه های نفتی ایران به عنوان فرصت‌های جدید سرمایه گذاری به شرکت‌های خارجی و بین المللی ارائه شود.

مخالفت ترک‌ها با پیشنهاد گازی ایران

زنگنه همچنین در خصوص آخرین مذاکرات و چانه زنی های گازی ایران و ترکیه همزمان با سفر هفته گذشته رئیس جمهور ترکیه به تهران، گفت: ترکیه پیش از این، دو شکایت جداگانه از قرارداد گازی ایران به داوری بین المللی انجام داده بود که شکایت اول درباره پایین بودن کیفیت و کمیت گاز صادراتی ایران به نتیجه ای نرسید و دادگاه رای به نفع ایران صادر کرد.

وی با بیان اینکه اگر نتیجه این شکایت گازی به نفع ترکیه صادر می شد، ایران باید قیمت فروش گاز به این کشور را حدود ۳۰ درصد کاهش می داد، اظهار داشت: با این وجود، شکایت دوم گازی ترکیه از ایران درباره گران بودن قیمت گاز صادراتی انجام شده است و پیش بینی می شود تا دو ماه آینده نتیجه نهایی آن توسط داوری بین المللی ارائه شود.

این مقام مسئول با اشاره به مذاکرات جدید گازی ایران و ترکیه همزمان با سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران، گفت: در این مذاکرات به طرف ترک پیشنهاد شد تا سقف واردات گاز از ایران را به بیش از دو برابر افزایش دهد تا امکان ارائه تخفیف در قیمت توسط ایران فراهم شود که ترکیه به طور رسمی با این پیشنهاد مخالفت کرد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری