کد خبر: 15280

قم خبر گزارش می دهد/

هیئت دو و میدانی قم با کسب ۴۶ مدال از مسابقات مختلف منطقه‌ای، کشوری و بین المللی به کار خود در سال ۹۳ پایان داد تا با این آمار قابل توجه یکی از هیئت‌های موفق ورزشی قم باشد.

به گزارش قم خبر، سال ۹۳ برای دو و میدانی قم سالی پرافتخار و توام با مدال‌های رنگارنگ بود به طوری که این موفقیت‌ها، دو و میدانی قم را در زمره یکی از موفق‌ترین هیئت‌های استان قم قرار داد.

دو و میدانی قم در سال ۹۳ در مسابقات منطقه‌ای کشور ۱۲ مدال به دست آورد که سهم پسران دو و میدانی کار قم ۹ مدال و سهم دختران دو و میدانی کار قمی ۳ مدال بود.

در مسابقات قهرمانی کشور نیز مردان دو و میدانی کار قم موفق به کسب ۲۱ مدال رنگارنگ شدند تا در جمع برترین‌های ورزش قم قرار گیرند و دختران دو و میدانی کار نیز ۵ مدال با ارزش و کم نظیر را به دست آوردند.

در بخش بین المللی نیز دو و میدانی قم به لطف درخشش محسن ربانی و دیگر چهره‌های بین المللی موفق به کسب ۸ مدال شد تا جمع مدال‌های دو و میدانی قم به ۴۶ مدال برسد.

مدال‌های بین المللی؛ از ربانی تا سبب کار

در بین ۸ مدال کسب شده دو و میدانی قم در سال ۹۳، محسن ربانی درخشان‌ترین نقش را ایفا کرد چنان که وی موفق شد بیش از نیمی از این تعداد مدال را به دست آورد گرچه هیچ یک از مدال‌های ربانی و در مجموع دو و میدانی قم به استثنای مدال محمد سبب کار در تورنمنتهای رسمی به دست نیامد.

محسن ربانی در مسابقات بین المللی قزاقستان در پرش با نیزه به مدال طلا دست پیدا کرد و سپس با حضور در اردوی آماده سازی بلاروس و حضور در مسابقات بین المللی این کشور با کسب ۲ مدال طلا و یک نقره به کار خود پایان داد.

محمد سبب کار دو و میدانی جوان و خوش آتیه قمی نیز در مسابقات قهرمانی آسیا در چین تایپه در ماده ۴ در ۴۰۰ متر امدادی درخشان ظاهر شد و موفق شد به همراه هم تیمی‌هایش مدال نقره جوانان آسیا را به ارمغان آورد.

میلاد دریساوی، رکوردشکن پرش سه گام ایران نیز در مسابقات بین المللی دهه فجر در تهران مدال طلا را به دست آورد و محسن ربانی در پرش با نیزه نیز همین مدال خوشرنگ را به دست آورد و رضا ملک‌پور نیز در همین مسابقات با کسب مدال برنز هشتمین مدال بین المللی ورزش قم در سال ۹۳ را از آن خود کرد.

مقام‌های تیمی دو و میدانی قم در سال ۹۳

درخشان‌ترین عنوان دو و میدانی کاران قمی در بخش تیمی مسابقات مختلف کشوری را جوانان و نوجوانان پسر دو و میدانی قم به ارمغان آودند چنان که در مرحله نهایی این مسابقات تحت عنوان مسابقات نوجوانان و جوانان پسر بر‌تر کشور تیم دو و میدانی قم هم در بخش نوجوانان و هم در بخش جوانان به مقام قهرمانی رسید.

پسران نونهال قم نیز در مسابقات منطقه ۳ نونهالان کشور در مجموع امتیازات تیمی روی سکوی دوم قرار گرفتند و تیم دو و میدانی جوانان دختر قم نیز در مسابقات قهرمانی جوانان کشور چهارم شد و یکی از تیم‌های موفق ورزشی قم لقب گرفت.

میزبانی مسابقات و دوره‌های آموزشی

به گفته علی رضایی رئیس هیئت دو و میدانی استان قم، میزبانی رویدادهای رسمی دو و میدانی کشور نزدیک به ۱۷ سال بود که به قم واگذار نشده بود اما امسال با میزبانی مسابقات نوجوانان و جوانان بر‌تر کشور، این طلسم شکست و قم رویدادی بزرگ را میزبانی کرد.

برگزاری مسابقات دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور کشور در قم و نیز رقابت‌های دو و میدانی شهرداری‌های کلانشهر‌های کشور دیگر مسابقاتی بود که به میزبانی هیئت دو و میدانی استان قم برگزار شد.

کارگاه بازآموزی مقررات و قوانین داوری با تدریس رئیس کمیته آموزش فدراسیون دو و میدانی و برگزاری دوره مربیگری درجه ۳ دو و میدانی مردان با همکاری دانشگاه قم، دوره‌های آموزشی بود که امسال در قم به انجام رسید ضمن اینکه علی منفرد داور دو و میدانی قم نیز امسال در کلاس داوری سطح یک بین المللی در تهران شرکت کرد.

راه اندازی پیست دو و میدانی شهید حیدریان و رفع موانع

بدون شک یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات دو و میدانی قم در سال ۹۳، راه اندازی پیست دو و میدانی مجموعه ورزشی شهید حیدریان بود و دو و میدانی کاران قمی را پس از سال‌ها بار دیگر به خانه قدیمی خود بازگرداند.

پیست دو و میدانی مجموعه ورزشی شهید حیدریان سال‌ها تعطیل بود و طرح تجهیز و ساخت آن در کنار پروژه زمین چمن مصنوعی این ورزشگاه مدت‌ها مسکوت مانده بود اما این اتفاق سرانجام امسال رخ داد و این ورزشگاه که دارای موقعیتی استراتژیک برای ورزش قم است در اختیار دو و میدانی کاران قرار گرفت.

دو و میدانی کاران قم پیش از این تمرینات خود را در پیست ورزشگاه یادگار امام (ره) قم برگزار می‌کردند که به دلیل دوری راه و پرهزینه بودن ترابری دو و میدانی کاران جهت تمرینات هر روزه، مشکلات زیادی برای دو و میدانی قم ایجاد شده بود اما بازسازی پیست دو و میدانی مجموعه ورزشی شهید حیدریان بخش اعظم مشکلات هیئت دو و میدانی قم را حل کرد.

در همین حال و با توجه به موقعیت مکانی ورزشگاه شهید حیدریان، بانوان دو و میدانی کار قمی اجازه تمرین در این ورزشگاه را پیدا نکردند این گروه از علاقمندان به دو و میدانی باید کماکان کار خود را در ورزشگاه یادگار امام دنبال کنند که مشکلات زیادی نیز برای آن‌ها در بر داشته است.

نمایندگان دو و میدانی قم در تیم‌های ملی

استان قم امسال ۵ ورزشکار را به تیم‌های ملی دو و میدانی تحویل داد که البته هر ۵ نفر این جمع در بخش مردان به تیم‌های ملی راه یافتند.

محسن ربانی دو و میدانی کار کهنه کار کشورمان در پرش با نیزه امسال نیز در مسابقات بین المللی برای کشورمان افتخار آفرین شد اما طی فرآیندی سوال برانگیز از سوی فدراسیون دو و میدانی از همراهی تیم ملی در بازی‌های آسیایی اینچئون بازماند ضمن اینکه وی امسال به سمت مدیر فنی ماده‌های پرش فدراسیون دوومیدانی منصوب شد.

محمد سبب کار دیگر چهره ملی پوش دو و میدانی قم در رده سنی جوانان بود که در تایوان مدال نقره آسیا را کسب کرد و محمد سبب کار دیگر ملی پوش جوان قمی کشورمان بود که البته موفق به کسب مدال آسیایی نشد.

میلاد دریساوی، ورزشکار پرش سه گام کشورمان که وی نیز نتوانست جواز حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون را به دست آورد در حالی که وی در مسابقات بین المللی دهه فجر تهران خبر ساز شد و با جابجا کردن رکورد ایران، رکوردار پرش سه گام کشور شد.

محمدرضا فریدی تازه‌ترین عضو تیم ملی دو و میدانی در رده سنی نوجوانان است که امسال به تیم ملی رسید و قرار است سال آینده در المپیک نوجوانان آسیا رد قطر به عنوان نماینده کشورمان روی پیست برود.

دو و میدانی قم و برنامه‌های همگانی و استعدادیابی

هیئت دو و میدانی استان قم امسال در بخش استعدادیابی فعال‌تر از همیشه نشان داد و توانست با برذگزاری مسابقات استعدایابی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان قم، نزدیک به ۱۲۰۰ علاقمند به دو و میدانی در رده‌های سنی پایه را مورد ارزیابی مرحله به مرحله قرار دهد.

این در حالی است که دو و میدانی قم در سال‌های اخیر با مشکل کاهش ورودی به این رشته مواجه بود اما با مشارکت آموزش و پرورش فضا برای استعدادیابی در بخش پسران برای هیئت دو و میدانی مهیا شد.

در بخش همگانی نیز مسابقات دو استقامت ویژه بانوان در دهه کرامت، مسابقات دو همگانی دهه فجر در بوستان غدیر قم و مسابقات گرامیداشت مبارزه با مواد مخدر با همکاری نیروی انتظامی نیز در قم برگزار شد.

دو و میدانی قم با حدود ۲۰۰ ورزشکار سازمان یافته در سال ۹۳ در حالی پا به سال ۹۴ می‌گذارد که امیدوار به درخشش ورزشکاران جوان خود در میادین بین المللی پیش رو و افزایش مدال‌های کسب شده است.

در این بین مشکلات مالی مهم‌ترین چالش پیش روی هیئت دو و میدانی استان قم است اما دو و میدانی کاران قمی نشان داده‌اند ید طولایی در استقامت در برابر مشکلات و پیشبرد برنامه‌های خود دارند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری