وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در سه مصاحبه جداگانه با شبکه‌های مختلف، مواضع واشنگتن در قبال مذاکرات هسته‌ای را تشریح کرد.

مبنای عمل در توافق، مواضع ماست/ در ژنو هم موضع ایران متفاوت بود اما در عمل اظهارات ما اجرا شد

به گزارش قم خبر ، جان کری وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در سه مصاحبه جداگانه با ویژه‌برنامه‌های روزهای یکشنبه شبکه‌های تلویزیونی آمریکا، به تشریح ابعاد مذاکرات هسته‌ای با ایران پرداخت. (نسخه خلاصه خبر)

کری: آنچه در مورد لوزان منتشر کردیم، واقعیت دارد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با برنامه «این هفته» (This Week) صحبت می‌کرد، در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده از جانب ایران در خصوص آنچه طرف آمریکایی در مورد تفاهمات به دست آمده در شهر لوزان سوئیس منتشر کرد، گفت: «واقعیاتی که مولفه‌ها (تفاهم لوزان) بر آن بنا شده، واقعیات هستند. دیروز روس‌ها هم بیانیه‌ای صادر کرده و گفتند که فکت شیت یا واقعیت‌هایی که از سوی ایالات متحده مطرح شده، اطلاعاتی قابل اتکا و دقیق هستند.»

وی افزود: «می‌توانید بروید و ببیند که در توافق موقت نیز ما همین روایات متقابل را داشتیم. می‌دانید، آن‌ها نقطه نظر خود را مطرح می‌کنند و خوب روشن است که ادعا می‌کنند که ما نقطه نظر خودمان را مطرح کرده‌ایم.»

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «اما من پای تک تک چیزهایی که گفته‌ام و علنی آن‌ها را اعلام کردم، می‌ایستم. توافق موقت را هم که نگاه کنید، می‌بینید آن‌ها تفسیر متفاوتی را مطرح کردند. اما وقتی پای اجرای توافق به میان آمد، آنچه که ما مطرح کرده بودیم، اجرا شده و پیش رفت.»

کری افزود: «مایه اعتبار ایران است که آن‌ها به تک تک بندهای توافق پایبند ماندند. به همین خاطر می‌خواهم بگذارم واقعیات خودشان سخن بگویند. نمی‌خواهم درگیر کش و قوس علنی شویم، چراکه هیچ نفعی در این کار نیست.»

وی با بیان اینکه روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مجلس نمایندگان و سنا را در جریان روند مذاکرات قرار می‌دهد، گفت در ۲.۵ ماه آینده طرفین تلاش می‌کنند «چند مسئله معدودی را که حل‌نشده باقی‌مانده» برطرف کنند و به یک توافق کامل دست یابند.

کری: توافق موقت هم بر اساس گفته‌های ما اجرا شد

وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه با برنامه «در پیشگاه ملت» (Face the Nation) شبکه سی‌بی‌اس هم صحبت کرد. وی در بخشی از این مصاحبه با صحبت در مورد تفاهم هسته‌ای با ایران و تفاسیر متفاوت طرفین از آن پرداخت و با بیان اینکه روسیه هم «فکت شیت» آمریکایی را تائید کرده و وی قرار است این هفته کنگره را در جریان جزئیات آن قرار دهد، گفت: «نهایتا، واقعا این توافق نهایی است که همه‌چیز را روشن می‌کند. یادآوری می‌کنم که ما همین روایات متقابل، تناقض و تفسیر به رأی یا هرچیزی که می‌خواهید اسمش را بگذارید، در مورد توافق موقت داشتیم. اما، باب (نام مجری)، نهایتا، توافق موقت (ژنو) دقیقا همان چیزی شد که ما گفته بودیم.»

وی افزود: «و آنچه مهم است، این است که ایران نه فقط این توافق (موقت) را امضا کرد، بلکه به تک تک جنبه‌های آن پایبند ماند. ایران ثابت کرده که وقتی وارد توافقی می‌شود، به آن پایبند می‌ماند، که این در حالی که وارد مذاکرات ۲ ماه و نیم باقی مانده می‌شویم، حائز اهمیت است.»

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «همچنین لازم به ذکر است که ما دو ماه و نیم دیگر برای مذاکره وقت داریم، پس این (تفاهم) هنوز نهایی نیست. این‌ها خطوط کلی و مولفه‌ها هستند. اکثریت از عمق و گستره و جزئیات این مولفه‌ها متعجب شدند. فکر می‌کنم افراد باید فعلا دست نگه دارند و بدون دخالت اجازه دهند مذاکره کنیم و در این دو ماه و نیم باقی مانده کارمان را به سرانجام برسانیم.»

وی در پاسخ به انتقادات سناتورهای جمهوری‌خواه از جمله جان مک کین هم گفت: «من بر واقعیات متمرکز هستم من بر رسیدن به یک توافق خوب متمرکز هستم. فکر می‌کنم آنچه تا الان به آن رسیده‌ایم، توافقی بسیار خوب شکل می‌دهد. مسئله کلیدی این است که آیا می‌توانیم چهار مسیر ایران به سمت بمب را ببندیم یا نه؟ فکر می‌کنم که چارچوبی را شکل داده‌ایم که این کار را می‌کند.»

وی افزود: «جالب اینجاست که جامعه دانشمندان، جامعه کارشناسان و همین طور کارشناسان روسیه، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیای کبیر هم با ما هم‌نظر هستند. بنابراین، ایالات متحده تنها نیست. این مأموریتی جهانی است که از سوی سازمان ملل داده شده تا امکان مذاکره با ایران فراهم شود.»

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «کنگره هم با تصویب تحریم‌هایی که کمک کرد ایران پای میز مذاکره بیاید، کمک کرد. کل هدف تحریم‌ها، این بود که مذاکره شکل بگیرد. حالا داریم مذاکره می‌کنیم. فکر می‌کنم به واسطه آنچه در توافق موقت به دست آمد و مولفه‌هایی که حالا تشریح شده، این حق را داریم که بتوانیم این مذاکرات را بدون مداخله و بدون سیاست‌بازی‌های حزبی، به سرانجام برسانیم.»

کری: در کاری که انجام می‌دهیم، اعتماد جایی ندارد

وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه با برنامه «پیش روی رسانه» (Meet the Press) هم گفت‌وگو کرد. وی در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان به ایران اعتماد کرد، گفت: «خوب، اصل مطلب در همین چیزی است که مطرح کردید: اعتماد. ما اعتماد نمی‌کنیم. اعتماد، در آنچه ما داریم انجام می‌دهیم، هیچ جایی ندارد. شما باید اعتمادسازی کنید و این چیزی است که در یک دوره زمانی طولانی رخ می‌دهد. این توافقی است که بر اساس شفافیت، پاسخ‌گویی و راستی‌آزمایی بنا شده است. شما باید بتوانید بدانید چه چیزی در جریان است.»

وی افزود: «ما معتقدیم، که مسئولیت رئیس‌جمهور و مسئولیت من در حمایت از او، تضمین و حفاظت از امنیت کشور، دوستان و متحدانمان است. ما معتقدیم که این توافق این کار را می‌کند. می‌دانیم که اغلب قریب به اتفاق مردم آمریکا می‌خواهند ببیند که آیا می‌شود مسئله برنامه هسته‌ای ایران را مسالمت‌آمیز حل کرد.»

جان کری با بیان اینکه توافق باید بر اساس شفافیت باشد، گفت: «مسئله کلیدی است که آنچه انجام داده‌ایم، این بوده که چهار مسیر رسیدن ایران به بمب را مسدود کرده‌ایم. در تأسیسات نطنز، در تأسیسات پلوتونیوم اراک، در تأسیسات زیرزمینی فردو و همین‌طور برنامه مخفی را. این چیزی نیست که ما فکر کنیم، بلکه دانش به ما می‌گوید که ما می‌توانیم بفهمیم که ایران چه می‌کند و آن مسیرها را ببندیم. این چیزی است که جهان را امن‌تر می‌کند.»

وی در ادامه با تکرار اظهاراتش در دو مصاحبه قبلی در خصوص پایبندی ایران به توافق موقت و همچنین اجرایی شدن تفسیر آمریکا از توافق ژنو، در خصوص اصرار ایران بر لغو فوری تحریم‌ها، گفت نمی‌خواهد وارد کش و قوس رسانه‌ای شود و افزود: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که چه نیازهایی و چه انتظاراتی داریم. همین‌طور تصریح کرده‌ایم که اگر نتوانیم به اهدافمان برسیم، توافقی امضا نمی‌کنیم. ما بارها و بارها این امر را به کنگره و به جهان گفته‌ایم.»

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن به دنبال توافقی خوب است، گفت: «حالا، آیا کار کامل شده؟ نه. آیا چیزهایی مانده که باید انجام شود؟ بله. به همین خاطر هم هست که قرار است دو ماه و نیم دیگر مذاکره کنیم.»

وی در ادامه بار دیگر به انتقاد از کنگره پرداخت و گفت نمایندگان نباید با دخالت در امور اجرایی، شرایطی برای توافق مطرح کنند که از حدود توافق فراتر رود.
منبع:فارس

 

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری