کد خبر: 2355

زمانی که یک گروه تروریستی مثلث پول، نفت و سلاح را در اختیار داشته باشد، کسب طرافدار برایش کار سختی نیست...

به گزارش قم خبر، زمانی که یک گروه تروریستی مثلث پول، نفت و سلاح را در اختیار داشته باشد، کسب طرافدار برایش کار سختی نیست، داعش با سیطره بر بخش شرقی سوریه و بخش های شمالی و غربی عراق توانسته است که بر بسیاری از مخازن سلاح در این دو کشور سیطره پیدا کند، علاوه بر این پول های زیادی از بانک های عراق به دست داعش افتاده است و هم اکنون بسیاری از چاه های نفت سوریه در اختیار داعش است.

در هفته های اخیر، نیروهای داعش بر مناطق گسترده ای از استان دیرالزور که در مجاورت مرزهای مشترک عراق و سوریه واقع است، تسلط پیدا کردند و اکنون نیروهای داعش در هر دو سمت مرزهای مشترک عراق و سوریه حضور دارند، داعش می گوید که مرزهای بین این دو کشور به تاریخ پیوسته است و دیگر هیچ مرزی بین دو کشور عراق و سوریه وجود نخواهد داشت.

طول مرز مناطق تحت سیطره گروه داعش در سوریه با کشورهای مجاور، 400 کیلومتر است که از مناطق مجاور شهر باب در استان حلب سوریه که با کشور ترکیه هم مرز است، آغاز می شود و به شهر بوکمال در استان دیرالزور که در مجاورت مرز سوریه با عراق دارد، ختم می شود.

سرعت گرفتن پیشروی داعش در سوریه

پیشروی گروه داعش در عراق به صورت ناگهانی و سریع اتفاق افتاد، اما پیشروی این گروه در سوریه به صورت آرام آرام و پیوسته صورت گرفت، البته مناطق تحت سیطره داعش در سوریه، مناطقی نیستند که داعش آن را در درگیری با نیروهای ارتش سوریه تصرف کرده باشد، بلکه این مناطق تحت سیطره گروه های مسلح بودند که گروه داعش با حمله به این گروه ها، این مناطق را تصرف کرد.

پیشروی گسترده داعش در عراق سبب شد که نیروهای داعش در سوریه هم با روحیه ای بیشتر، به پیشروی در سوریه ادامه دهند و سرعت پیشروی داعش در سوریه در هفته های اخیر بیشتر شده است، همچنین کنترل بخش هایی از عراق به دست داعش و اعلام خلافت سبب شده است که داعش طرافداران جدیدی را در سوریه پیدا کند و بر قدرت این گروه در سوریه افزوده شود.

تطمیع فرمانده گروه های مسلح در سوریه از سوی داعش

داعش تمام منطقه تحت سیطره اش را در سوریه با جنگ به دست نیاورد، بلکه برخی از این مناطق را با استفاده از قدرت نرم و هم پیمان شدن با برخی از رهبران محلی در مناطق، بدست آورده است، داعش با پرداخت پول های سنگین، برخی از فرماندهان گروه های مسلح را تطمیع کرده است تا اینکه راه را برای ورود نیروهای داعش به مناطق تحت سیطره گروه های مسلح باز کنند.

داعش برای پیشروی در استان دیرالزور که بافت عشایری دارد، از رقابت و اختلافات بین عشایر مختلف این استفاده کرد و از میان عشایر این استان، افرادی را به فرماندهی منصوب کرد که بین عشیره شان نفوذ دارند تا اینکه عشیره آن افراد در جنگ داعش با گروه های مسلح، به کمک داعش بیایند.

مواجه حتمی داعش با ارتش سوریه

قدرت یافتن داعش در عراق برای دولت سوریه یک امر نگران کننده است، چون این گروه پس از سیطره بر برخی از شهرهای عراق، بر اموال بسیاری دست پیدا کرده است و داعش با این اموال علاوه بر خریدن سلاح می تواند، افراد بسیاری را به خود جذب کند.

گرچه که در ماه های اخیر داعش در سوریه بیشتر با گروه های مسلح درگیر شده است و کمتر با نیروهای ارتش سوریه مواجه شده است، اما همه کارشناسان معتقد هستند که درگیری گسترده بین نیروهای ارتش سوریه و داعش پس از ضعیف شدن گروه های مسلح سوری، حتمی است.


انتهای پیام/

  • 0 0 پاسخ

    یعنی کسی نیست جلو سون رو بگیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری