کد خبر: 16088

وزیرخارجه گفت: رهبری گفتند همانطور که آمریکاییها فکت شیت منتشر کردند شما هم دیدگاهایتان را بگویید، ما در گفتگوهایی این موارد را مطرح کردیم وتدوین مکتوب خلاصه ای از آن را هم در دستور کار قرار دادیم.

به گزارش قم خبر ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در گفتگو با مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رهبر معظم انقلاب توصیه و دستوری مبنی بر انتشار فکت شیت ایرانی از بیانیه لوزان به وزارت امورخارجه داده اند یا خیر اظهار کرد: مقام معظم رهبری در واقع از ما خواستند که مردم را در جریان بگذاریم تا مردم خبر داشته باشند که چه گذشته است و دستور فرمودند با همه از جمله منتقدان و غیر منتقدان صحبت کنیم.

* جلساتی با نخبگان منتقد به مذاکرات در وزارت خارجه برگزار کرده و می‌کنیم

وی با بیان اینکه ما در تلاش هستیم همه این اقدامات را انجام دهیم، گفت: من یک مصاحبه دو ساعت و نیمه با تلویزیون داشتم و بعد از من نیز آقای صالحی یک ساعت با صدا و سیما صحبت کردند و معاونان بنده آقای دکتر عراقچی و دکتر روانچی گفتگوهای مفصلی با رسانه ملی داشتند.

ظریف با اعلام این خبر که در روزهای گذشته همکارانش گفتگوها را در سطح نخبگان منتقد در وزارت خارجه شروع کرده اند، گفت: ما باز هم این گفتگوها را ادامه خواهیم داد و من فکر می کنم مجموعه اقداماتی که ما انجام دادیم در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما نکاتی که ایشان می فرمایند را همیشه به عنوان مبنای سیاست خارجی نصب العین قرار می دهیم و براساس آن عمل می کنیم و فکر می کنم تا امروز نیز در همین راستا عمل کرده ایم.

* تدوین مکتوب تبیین کلیات توافق(فکت شیت ایرانی) در دستور کار است

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در فضای رسانه این موضوع که رهبری بر انتشار فکت شیت ایرانی تاکید کرده اند منتشر شده است و اقدام شما در این راستا چه خواهد بود، گفت: مقام معظم رهبری گفتند همانطور که آمریکایی ها فکت شیت منتشر کرده اند شما هم دیدگاهایتان را به مردم بگویید. ما نیز در ابتدا قبل از اینکه آمریکایی ها فکت شیت خود را منتشر کنند - نه به عنوان سند رسمی زیرا هنوز سند رسمی وجود ندارد - بلکه به عنوان آگاه کردن افکار عمومی از آنچه که به عنوان کلیات توافق مورد نظر بود در اختیار رسانه ها قرار دادیم.

ظریف ادامه داد: ما در گفتگوهایی این موارد را مطرح کردیم، تدوین مکتوب خلاصه ای از آنچه که گفته شده است نیز در دستور کار قرار دارد و ان شاء الله طبق صلاحدیدی که مقامات عالی نظام ببینند و با توجه به وضعیت مذاکرات حتما منویات مقام معظم رهبری را اجرا خواهیم کرد.

* وظیفه اصلی من شرکت در میزگرد و حضور در دانشگاهها نیست

وزیر امور خارجه با بیان اینکه منتقدان مذاکرات یک دور به وزارت خارجه دعوت شدند و باز هم دعوت خواهند شد، خاطرنشان کرد: البته دوستان ما باید بدانند که وظیفه اصلی ما این نیست که شبانه روز در میزگرد و جلسات شرکت کنیم. چون تعداد کسانی که مذاکره می کنند یک تعداد بسیار محدودی هستند.

ظریف گفت: این افراد یک وظیفه اصلی دارند و آن اینکه در ۸۰ روز آینده مذاکرات را به نتیجه برسانند.

وی با تاکید بر اینکه ما همانطور که رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی هایشان گفتند چند نفر در برابر یک لشکر هستیم، اظهار کرد: البته ما با توکل به خدا و با حمایت مردم و رهبری در مقابل همه آنها ایستاده ایم ولی این به معنای آن نیست که بتوانیم روزانه چندین جلسه بگذاریم و با نخبگان صحبت بکنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در این راستا یک جلسه برگزار کرده ایم و شاید یکی دو جلسه دیگر هم اگر امکان باشد بگذاریم. البته این عرایض بنده باعث نشود که فردا گروه های دانشگاهی شروع کنند به دعوت کردن ما؛ ما بلاخره چند نفر بیشتر نیستیم که با یک بار سنگینی از کار بسیار دشوار کارشناسی مواجهیم که بر دوش بیشتر همکاران من و تا حد کمتری بنده است، من امیدوارم که مردم این را درک کنند ولی ما تلاشمان را خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دوستان ما طی سه چهار روز آینده باید مذاکرات را در سطح کارشناسی آغاز کنند، گفت: واقعا باید دید چقدر می شود زمان برای حضور در جلسات اختصاص داد. این حساب را بکنید که حضور در یک جلسه یک ساعته یا دو ساعته به معنی از دست دادن نصف روز است و این نصف روز برای بنده بسیار ذی قیمت است.

* سوالات موجود در اذهان عمومی را به تفصیل و با صراحت و صداقت پاسخ دادم

ظریف توجه به اقناع افکار عمومی در موضوع مذاکرات را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: برای همین است که من به رسانه ملی رفتم و اجازه دادم که دو ساعت و نیم از من سوال بکنند. البته وظیفه من نیز همین بود و منتی هم بر سر کسی نیست. من در گفتگوی تلویزیونی ۳۷ سوال جواب دادم.

وی ادامه داد: من تلاش کردم هر سوالی که در اذهان عمومی هست با صداقت و صراحت کامل و به تفصیل جواب دهم. خیلی ها به من خرده گرفتند که چرا آنقدر به تفصیل جواب دادی؟

ظریف گفت: بعد از من نیز آقای دکتر صالحی و دوستان دیگر با حضور در تلویزیون این کار را انجام دادند.

وی با تاکید بر اینکه من فکر می کنم این موضوعات در حد کافی مطرح شده باشد، تصریح کرد: البته من می دانم که دوستان همواره سوال خواهند داشت؛ دغدغه هایی است که خود ما هم داریم اما امیدواریم که بتوانیم این دغدغه ها را در عمل و در مذاکرات جواب بدهیم، به جای اینکه بیاییم بنشینیم و در جلسات به آن پاسخ بگوییم.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری