رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی زمینه‌سازی تمدن اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: رسالت حوزه‌های علمیه و جامعه‌المصطفی زمینه‌سازی برای تمدن اسلامی است.

به گزارش قم خبر به نقل از جامعة‌المصطفی العالمیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عباسی در جمع طلاب موسسه بنت‌الهدی به تحقیق مشترک دانشگاه کمبریج و یکی از دانشگاه‌های ژاپن اشاره کرد و گفت: سال گذشته دانشگاه کمبریج با مشارکت دانشگاه توکیو همایشی را درباره سه دانشگاه جهان اسلام برگزار کردند که جامعه‌المصطفی در کنار دانشگاه الازهر و جامعه اسلامی مدینه از جمله این دانشگاه‌ها بود.

وی با اشاره به رویکرد این سه دانشگاه در جهان اسلام گفت: دانشگاه الازهر اگر چه در ابتدا توسط فاطمیون و حکومت‌های شیعی بنا شده بود اما پس از گذشت زمان امروزه به عنوان دانشگاهی با رویکرد معتدل که تعلیمات اهل سنت را ارائه می‌دهد شناخته می‌شود.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی ادامه داد: جامعه اسلامی مدینه در مقابل دانشگاه الازهر بوده و تقریری خاص را ارائه می‌دهد که در آن علوم عقلی و فقه اجتهادی و فقه پویا چندان حضوری ندارد اما به دلیل داشتن منابع مالی بسیار زیاد توانسته است تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به نقش و جایگاه جامعه المصطفی اظهار کرد: امروزه جامعه‌المصطفی به عنوان نماد تفکر شیعی و اهل بیت(ع) با رویکرد عقل‌گرایی شیعه در جهان شناخته می‌شود و می‌توان جامعه‌المصطفی را مظهر و نماد حوزه‌های علمیه شیعه در سطح عالم دانست.

عباسی در ادامه با اشاره به ریشه هزار ساله حوزه‌های علمیه شیعی خاطرنشان کرد: اگر چه امروز جامعه المصطفی جوان است اما دارای ریشه‌های کهن و پشتوانه حوزه‌های شیعی است که از درس‌های امام صادق(ع) آغاز شده و تا امروز ادامه یافته است.

وی پیشرفت امروز جامعه‌المصطفی را از برکات انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: روزی آرزوی بزرگان ما این بود که چند نفر را پیدا کنند و معارف اهل بیت را به آنان انتقال دهند تا آنها این معارف را در سراسر عالم بگسترانند اما با وجود سختی‌ها و تنگناهای زیاد به نحوی که در زمان مرحوم آیت‌الله حائری تنها 300 طلبه مشغول به تحصیل داشتیم امروزه و به برکت انقلاب اسلامی هزاران نفر مشغول به تحصیل هستند و آثار متعددی نیز در حال چاپ و نشر است.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با اشاره به مسئولیت سنگین جامعه‌المصطفی تصریح کرد: جامعه‌المصطفی هم در مقابل عامه مردم دنیا و هم در برابر خواص و علما و اندیشمندان مسئول است و باید با تولید علم پاسخگوی نیاز امروز بشر باشد.

وی یکی از وظایف جامعه‌المصطفی را تولید علم و دانش دینی برشمرد و به تبیین علم دینی پرداخت و گفت: یکی از تفاسیر علم دینی این است که تولیدکننده آن مسلمان باشد و دیگری پیراسته کردن علم از مبانی غیردینی و پاک کردن گزاره‌های غیر دینی از علم است.

عباسی با اشاره به تفسیر اول گفت: تفسیر اول محل بحث نیست بلکه آنچه چالش برانگیز است تفسیر دوم خواهد بود یعنی اینکه آیا مثلا ما جامعه‌شناسی دینی، روان‌شناسی اسلامی و.... داریم یا خیر؟

وی در ادامه با اشاره به مبانی علوم تاکید کرد: علوم دارای مبانی هستند و این مبانی مبتنی بر هستی شناسی است بنابراین وقتی مبانی علوم غیردینی هستند و مثلا در آنها عالم پس از مرگ، تجرد و.... در نظر گرفته نمی‌شود یقینا با آموزه‌های دینی ما در تضاد قرار خواهند گرفت.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی‌المصطفی با اشاره به سخن رهبری گفت: امروز ما باید از دنیا پاسخ بخواهیم نه اینکه به آنها پاسخ بدهیم زیرا حقوق بین‌المللی و حقوق بشر و مسئله زن بر پایه مسائل غیردینی بنا نهاده شده است.

وی در پایان زمینه‌سازی تمدن اسلامی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: رسالت حوزه‌های علمیه و جامعه المصطفی زمینه‌سازی برای تمدن اسلامی است.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری