یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: کشورهای ۱+۵ در رسیدن به توافق جامع با ایران اختلاف‌نظرهای زیادی دارند که این موضوع موجب به نتیجه نرسیدن مذاکرات در زمان مقرر می‌شود.

به گزارش قم خبر ، فواد ایزدی در گفتگو با خبرگزاری‌ دانشجو، در مورد تمدید چهار ماهه توافق میان مذاکرات ایران و ۱+۵ اظهار داشت: در واقع توافق میان ایران و ۱+۵ کار دشواری است که هم نیاز به زمان و هم نیاز به تغییر رویکرد طرفین دارد؛ در حال حاضر توافق‌نامه ژنو برای چهار ماه دیگر میان ایران و ۱+۵ تمدید شد که این موضوع در واقع نشانگر زیاده‌خواهی‌های غرب از ایران است.


وی تصریح کرد: در حال حاضر طرف غربی از بحث هسته ای برای فشار سیاسی و اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند، در حالی که این موضوع تنها بهانه‌ای علیه ما بوده و با حل شدن این پرونده آنها موضوع دیگری را مطرح خواهند کرد.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: در واقع این تمدید مذاکرات حاکی از اختلاف نظر کشورهای غربی با یکدیگر است؛ آنها بر سر درخواست‌های ایران در مذاکرات با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند. درحال حاضر ایران انعطاف هسته ای ویژه ای را از خود نشان داده است، اما طرف مقابل همواره به دنبال کسب منافع بوده و خواسته‌های جدیدی را مطرح می‌کند.

ایزدی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و احتیاج ایران به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی تأکید کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد مسائل هسته ای نشان داد که ایران در حوزه هسته ای در طول سال های آینده نیاز به سوخت مورد احتیاج خود دارد، بنابراین زمانی که فعالیت هسته ای شکل می‌‌گیرد و نیروگاهی احداث می شود، طبیعتاً تمام نیازهای سوختی باید تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: طرف مقابل از ابتدا هدفش نابود کردن برنامه هسته ای ایران بوده، لذا همواره به دنبال بهانه جویی بوده و حقوق اصلی ما را نادیده می گیرد. آنها در پی دائمی کردن محدودیت برنامه هسته ای ایران در طول زمان هستند و به هیچ عنوان حاضر نیستند از موضع خود کوتاه بیایند.

این کارشناس سیاست خارجی گفت: دولتمردان غربی، بخصوص آمریکایی‌ها همواره به دنبال طولانی کردن زمان مذاکرات هستند و با اصل غنی‌سازی و برنامه هسته ای ایران مشکل دارند و خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات نیستند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری