کد خبر: 14646

قم خبر گزارش می دهد:

حرمت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) باید گرفته شود که با حفظ شعونات رفتاری در این ایام می توانیم عید نوروز را فرصتی تلقی کنیم تا اقوام دور هم جمع و دیدار ها تازه شود.

به گزارش قم خبر، فصل بهار و رویش دوباره نوید بخش زندگی و نشاط و طراوت است. نوروز از جمله اوقاتی است که انسان می تواند خود را در آیینه ی آن ببیند و به کارنامه ی یکساله ی خود نمره ای عادلانه و منصفانه دهد.

این رویش سبز یک بار دیگر بر ما می رسد و فرصت ارزیابی و بازنگری را به ما ارزانی می کند. امسال این رویش و دگرگونی طبیعت همزمان شده است با ایام شهادت بانوی بهشتیان و اسوه ی بی بدیل زنان و مردان حضرت فاطمه زهرا(س). حضرت فاطمه (س) صرفا الگوی زنان و دختران نیست. او الگوی همه انسانها است. در رفتار و شخصیت آن بانوی فضیلتها و خوبی ها نکاتی آشکار و نهان وجود دارد که عقل را از انسان می رباید و آدمی را از دریای کرامتهای صدیقه کبری(س) مدهوش می کند.
 
در حدیثی از وجود گرانقدر امام عسگری (ع) می خوانیم: "نحن حجج الله علی خلقه وجدتنا فاطمة حجة الله علینا ؛ ما اهل بیت حجت خدا بر بندگانیم و جده ما فاطمه حجت خدا بر ماست".
 
این روایات و دهها روایت دیگر نشان از عظمت و رفعت مقام صدیقه کبری(س) دارد. پیامبر خدا می‌فرمایند زمانی که صحرای محشر برپا می شود و دادگاه عدل الهی اقامه می گردد از جانب خدای متعال به زهرای اطهر(س) خطاب می شود که ای فاطمه از من درخواست کن تا به تو عطا نمایم و از درگاه من آرزویی بنما تا تو را راضی کنم. حضرت زهرا(س) در پاسخ این خطاب الهی عرضه می دارد: "خدایا آرزوی من تویی بلکه بالاتر از آرزوی من هستی. از تو درخواست می کنم که دوستداران من و دوستداران فرزندان مرا با آتش نسوزانی. در این هنگام پروردگار عالم به عزت و مقام خود سوگند می‌خورد که هرگز دوستان تو و دوستداران عترت تو را به آتش دوزخ نخواهم سوزاند."(بحارالانوار، ج 27 ص140)
 
امام صادق(ع) می فرمایند:هر کس فاطمه(س) را بشناسد مانند کسی است که حقیقت شب قدر را درک کرده باشد (بحارالانوار، ج 23، ص67)
 
امام پنجم حضرت باقرالعلوم(ع) او را ولی همه آفرینش معرفی می کنند. می فرمایند: اطاعت حضرت فاطمه زهرا(ع)، بر همه مخلوقات خداوند از جن و انس و پرنده و درنده، پیامبران و فرشتگان، واجب بوده است.(دلایل الامامه، س 28)
 
تقارن سال نو با شهادت مظلومانه آن حضرت نباید ما را از گرامیداشت نام مطهر او غافل نماید و ما می توانیم با رفتار درست در این فرصتی که برای تحول طبیعت و سال بوجود آمده است تحولی در دل هایمان را هم بوجود آوریم.
 
اهمیت حفظ حرمت اهل بیت(ع)
 
در این میان بااشاره به اینکه یک نوروز فاطمی داشته باشیم با حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا ضمیری عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نوراستان قم گفتگو کردیم.وی بابیان اینکه ما ایرانی ها رسمی داشته ایم که اول فروردین را به عنوان نوروز جشن می گرفتیم، اظهارکرد: با تغییر و تحولی که در طبیعت شکل می گرفت ایرانی ها هم این تحول را جشن می گرفتند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نوراستان قم بابیان اینکه امسال ایام شهادت حضرت زهرا(س) به نوروز خورده است، افزود: در این ایام باید تلاش کنیم حرمت اهل بیت (ع) را زیر سوال نبریم و از شادی کردن های بی مورد در این ایام جلوگیری کنیم.
 
به گفته ضمیری امسال می توانیم در نوروز صله رحم و دید و بازدید را داشته باشیم که این امر خود سبب می شود کینه و کدورت ها رفع و قلب ها به هم نزدیک شود.
 
وی در ادامه گفت: با حفظ شعونات رفتاری در این ایام می توانیم عید نوروز را فرصتی تلقی کنیم تا اقوام دور هم جمع و دیدار ها تازه شود.
 
 عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نوراستان قم بااشاره به اهمیت حفظ حرمت اهل بیت(ع) گفت: حرمت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) باید گرفته شود که در غیر این صورت ضرر کرده ایم و آسیب های اخلاقی و معنوی آن را در زندگی خود خواهیم دید.
ضمیری خاطرنشان کرد: در این ایام نباید مراسم عروسی و شادمانی و جشن تولد گرفته شود که این مراسمات با احترام به اهل بیت(ع) منافات دارد.
 
انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری