کد خبر: 13174

یکی از مراجع تقلید شیعیان گفتند: کسانی که منتظرند نظام اسلامی فرو بپاشد و بیگانه بیاید، دچار مرض سیاسی هستند، اینگونه بیماری‌ها را آزمایشگاه‌های پزشکی تشخیص نمی‌دهد، در حالی که این بیماری‌ها محلّ ابتلای امروز جامعه ماست.

به گزارش قم خبر به نقل از ابنا،  آیت الله جوادی آملی در دیدار دکتر جعفریان، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئولین و معاونین این دانشگاه واعضای برگزاری چهارمین همایش «طبیب روحانی» که در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزارشد، با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به جنبه‌های معنوی انسان در علومی مانند پزشکی اظهارداشتند: انسان دو بعد دارد بعد حیوانی و بعد آسمانی، وجه تمایز انسان و حیوان در بعد آسمانی و معنویی انسان است که انسان را به فرشتگان نزدیک می‌کند. اگر به این بُعد مهم وجودی انسان که وجه تمایز انسان و حیوان است توجه نشود، پزشکی با دامپزشکی تفاوتی نخواهد داشت. بنابراین توقف پزشکی در این‌ بعد حیوانی انسان، تبدیل «طب» به «بیطاری» است.


ایشان علم پزشکی در عصر حاضر را مبتلا به تفکر باطل اومانیسم دانستند و گفتند: در عصر حاضر بسیاری از افراد گرفتار تفکّر اومانیستی هستند؛ خدای سبحان فرمود، من انسان را جانشین خود قرار دادم در حالی که در اومانیسم، انسان به نوعی جایگزین خداست، در این تفکر انسان آنچه را که خداوند به وسیله انبیاء خود در اختیار او گذاشته است بر فکر خودش عرضه می‌کند اگر مطابق تشخیص او بود آن او را می‌پذیرد و در غیر این صورت آن را رد می‌کند.

معظم له ادامه دادند: کسی که حرف انبیا را بر فکر خودش تطبیق کند و آن را میزان سخن انبیا و به اصطلاح میزان الوحی قرار بدهد و هر گونه قبول و ردش به این معیار، باشد، «خود» را جایگزین خدا می‌داند و نه جانشین خدا؛ اومانیسم هم همین حرف را می‌زند، اگر ما باور کردیم که انسان دو بُعدی است هم زمینی است هم آسمانی، باید به هر دو بعد به صورت همزمان توجه کنیم.

حضرت آیت الله جوای آملی با اشاره به برخی بیماری‌های معنوی انسان از منظر قرآن کریم اظهار داشتند: بعضی از بیماری‌های معنوی را قرآن کریم تشریح می‌کند، در فضای پزشکی امروز این‌ها بیماری محسوب نمی‌شود، در قرآن کریم فرمود اگر کسی به نامحرم طمع کرد مریض است، این را آزمایشگاههای امروزی نمی‌تواند جواب دهد، در جایی دیگر می‌فرماید برخی منتظرند که از بیگانه چه صدایی می‌رسد که معاذ الله نظام اسلامی را به هم بزنند.

ایشان افزودند: این‌ها که منتظرند نظام اسلامی فرو بپاشد و بیگانه بیاید، دچار مرض سیاسی هستند، اینگونه بیماری‌ها را آزمایشگاه‌های پزشکی تشخیص نمی‌دهد، در حالی که این بیماری‌ها محلّ ابتلای امروز جامعه ماست.

آیت الله جوادی خاطرنشان کردند: ما اگر باور کنیم که نگاه به نامحرم مرض است و یا اختلاس غُدّه سرطانی است، ناگزیر به دنبال راه حل و درمان آن‌ها خواهیم رفت که البته دین علاوه بر بیان این بیماری‌ها، درمان آن‌ها را نیز در اختیار بشر گذاشته است.

معظم له توجه به مسئله مرگ و ابدیت انسان را درمان بسیاری از بیماری‌های معنوی انسان برشمردند و اذعان داشتند:

اگر مرگ عبارت از پل است و بعد از مرگ، حیات ابد است و حیات را نمی‌شود با دست خالی تأمین کرد، پس یک آزمایشگاه دیگر هم لازم است تا نتیجه بیماری‌های بُعد دیگر انسان را به ما نشان بدهد. ما وقتی بیماری و مرض را می‌فهمیم که مرگ را بفهمیم چون پایان بیماری مرگ است اگر مرگ، چاله باشد آنچه آدم را به چاله می‌اندازد ما آن را بیماری می‌دانیم، اگر مرگ، عبور به سمت حیات ابد باشد چیزی که مزاحم آسایش آن طرف است را مرض می‌دانیم الآن تمام مشکلات ما این است که نمی‌دانیم حیات و ممات چیست؟!

ایشان افزودند: مرض در حقیقت بدون مرگ شناخته نمی‌شود اگر مرگ، گودال نیست و معبر است پس مرض هم باید با آن تفسیر شود. این اختصاصی به دانشکده پزشکی و فنّ شریف طبابت ندارد این درد مشترک همه علوم و همه ماست به هر کجا بروی همین درد هست، ما هیچ مشکلی در جامعه نداریم مگر اینکه انسان را نشناختیم.

خاطرنشان می‌شود: چهارمین همایش طبیب روحانی با تجلیل از مقام علمی و معنوی حضرت آیت الله جوادی آملی در اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد. پیش از این چهر‌هایی مانند آیت الله العظمی محمدتقی بهجت، آیت الله کشمیری و آیت الله علامه حسن‌زاده آملی مورد تجلیل قرار گرفته بودند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری