کد خبر: 5792

نیروهای مقاومت در جنگ اخیر غزه از تونل ها به عنوان یک سلاح استراتژیک بر ضد صهیونیست ها استفاده کردند...

به گزارش قم خبر، نیروهای مقاومت در جنگ اخیر غزه از تونل ها به عنوان یک سلاح استراتژیک بر ضد صهیونیست ها استفاده کردند، پیش از این نیروهای حزب الله هم در جنگ 2006 با رژیم صهیونیستی به صورت گسترده از تونل ها استفاده کردند و این تونل ها به پیروزی نیروهای حزب الله در این جنگ کمک کردند.

فناوری حفر تونل، از لبنان تا غزه

مراکز مطالعات رژیم صهیونیستی پس از جنگ 2006 در پژوهش های خود هشدار داده بودند که ممکن است فناوری حفر تونل ها از لبنان به غزه هم منتقل شود، اما با وجود این هشدارها، صهیونیست ها نتوانستند با مشکل تونل های غزه مقابله کنند.

تونل های غزه کاربردهای متفاوتی دارد و نیروهای مقاومت فلسطین در غزه از تونل در کارهای پشتیبانی، دفاعی و هجومی استفاده می کنند، مقاومت فلسطین سلاح را از مصر به غزه با استفاده از تونل قاچاق می کند، اما حزب الله برعکس مقاومت فلسطین نیازی به تونل برای قاچاق سلاح ندارد، چون حزب الله در داخل لبنان قدرت زیادی دارد و سوریه هم به حزب الله کمک تسلیحاتی می کند.

نیروهای حزب الله در جنگ 2006 با استفاده از تونل ها به داخل خاک فلسطین اشغالی نفوذ نکردند، اما نیروهای مقاومت فلسطینی در جنگ غزه از طریق تونل ها توانستند که وارد داخل اسرائیل شوند و حملاتی را بر ضد نیروهای صهیونیست ها انجام دهند و پس از جنگ غزه هم میزان نگرانی در داخل اسرائیل از امکان نفوذ نیروهای حزب الله به داخل فلسطین اشغالی بیشتر شده است.

تونل ها، سلاح استراتژیک حزب الله در جنگ

نقش تونل های حزب الله در جنگ 2006 بیشتر دفاعی بود و این تونل ها باعث سالم ماندن نیروهای حزب الله و سلاح و تجهیزات آنها می شد، همچنین تونل ها باعث ادامه روند پرتاب موشک در این جنگ به سوی اسرائیل شد و نیروهای حزب الله با استفاده از تونل ها توانستند که مانع از پیشروی نیروی پیاده و زرهی در لبنان شوند.

تونل ها به نیروهای حزب الله قدرت مانور و زنده ماندن در زیر بمباران های شدید اسرائیل را داد، تونل ها باعث بی اثر شدن نقاط قوت ارتش رژیم صهیونیستی مانند نیروی هوایی شد و نیروهای حزب الله با استفاده از تونل ها توانستند که به جنگ چریکی با ارتش رژیم صهیونیستی بپردازند و ضربات مهلکی را به این رژیم وارد کنند، همچنین تونل های حزب الله توانست که از آمار شهدای این گروه در جنگ کم کند.

شکست اسرائیل در مبارزه با تونل های حزب الله

حزب الله لبنان از سال ها پیش به صورت مخفیانه به حفر تونل ها مبادرت می کرد، اما تلاش این گروه برای حفر تونل ها در مناطق مرزی با رژیم صهیونیستی و روستاهای جنوب پس از سال 2000 و با عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از لبنان شدت گرفت، حزب الله برای حفر این تونل ها از ویژگی های طبیعی منطقه جنوب لبنان به خوبی بهره گرفت و نیروهای حزب الله با این تونل ها توانستند در طول جنگ 2006 بین مناطق مختلف جنوب لبنان جابه جا شوند.

نیروهای حزب الله از تونل ها به عنوان مراکز پشتیبانی هم استفاده می کردند و سلاح و مواد غذایی را در این تونل ها ذخیره می کردند، علاوه بر این تونل ها مراکز ارتباطی نیروهای حزب الله با فرماندهان خود بود و نیروهای صهیونیست هم اطلاع چندانی از وضعیت تونل های حزب الله نداشتند و به همین دلیل حزب الله تا آخرین روز جنگ 2006 توانست که به سوی اسرائیل موشک پرتاب کند.

رژیم صهیونیستی در جنگ 2006 نتوانست حزب الله لبنان را شکست بدهد، چون نیروهای حزب الله به صورت همزمان هم از روی زمین و هم از زیرزمین به نیروهای صهیونیست حمله می کردند و صهیونیست ها فناوری لازم را برای مقابله با این تکنیک نظامی حزب الله را در اختیار نداشتند.

عجز اسرائیل در کشف تونل های مقاومت فلسطین

عملکرد نیروهای مقاومت فلسطینی نشان داد که مقاومت در غزه توانسته است که به فناوری حفر تونل های بلند دست پیدا کند، همچنین حفر تونل امکان قاچاق سلاح به غزه را برای مقاومت فلسطین فراهم کرد و نیروهای مقاومت توانستند که در جنگ اخیر غزه با استفاده از تونل ها عملیات اسیرگیری نیروهای صهیونیست را انجام بدهند.

نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی با وجود تمام هشدارهای سرویس های اطلاعاتی اش مبنی بر امکان انتقال تکنولوژی حفر تونل به غزه نتوانست که با تونل های مقاومت فلسطین مقابله کند، چون اساسا هنوز فناوری قطعی برای کشف تونل ها کشف نشده است و تونل ها چه در زمان حفر و چه پس از اتمام حفاری با فناوری های کنونی قابل شناسایی نیستند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری