کد خبر: 5664

وظیفه جوانان در غیبت امام زمان(عج):

امید به آینده ای روشن سهم بزرگی در حرکت ها، کوشش ها و تلاش های فردی و اجتماعی دارد.

 
به گزارش قم خبر، "شاید این جمعه بیایی شاید" خدا رحمت کند مرحوم آغاسی را که این جمله تاریخی را با عشق و ارادت به امام زمان (عج) سرود و خیلی از ما به دلیل  روزمره گی وچیدن مشغله های رنگارنگ  دور و برمان این جمله را ورد زبانمان کرده ایم تا شاید کمی از تو و غیبتت در جمع هایمان غافل نشویم البته اگر خیلی زرنگ باشیم هفته ای یکبار در غروب دلتنگ جمعه ها به یاد آوریم شاید این جمعه بیایی شاید و اگر به خودمان واگذار شده باشیم سالی یکبار آن هم از فضای معنوی شهر و ریسه کشی و شربت دادن ها از نبودت اندوه گین شویم، هر چند که در وصف تو زبان قلم لال می شود و بیراهه می روند تمام کتاب ها.
 
اما ما جوانان وظیفه ای در نبودت داریم از جمله این وظایف تهذیب نفس، کسب فضایل اخلاقی و آراستن خود به اخلاق نیکو امر به معروف و نهی از منکر و...است
 
موضوع تهذیب نفس و دوری گزیدن از گناهان و اعمال ناشایست , به عنوان یکی از وظایف منتظران در عصر غیبت  از چنان اهمیتی برخوردار است که در توقیع شریفی که از ناحیه ی مقدسه ی حضرت صاحب الامر(ع) به مرحوم شیخ مفید صادر گردیده، اعمال ناشایست و گناهانی که از شیعیان آن حضرت سر می زند،, یکی از اسباب و یا تنها سبب طولانی شدن غیبت و دوری شیعیان از لقای آن بدر منیر شمرده شده است.
 
طبیعت پرانرژی جوان که بهترین ابزار صعود او به درجات والای مادی و معنوی است اگر به فرمان عقل درنیاید، خود سرچشمه فسادگری می شود که نیروی جوانی را به بیراهه می برد و ضایع می کند.   کسب معرفت و شناخت نسبت به امام زمان از بهترین و مهمترین وظیفه ای است که هر شیعه منتظر برعهده دارد.
 
انتظار ظهور ولی عصر(عج) آثار و نتایج فراوان فردی و اجتماعی دارد. امید به آینده ای روشن سهم بزرگی در حرکت ها، کوشش ها و تلاش های فردی و اجتماعی دارد.جوانان که سرمایه های اساسی هر اجتماع واز طرفی آینده سازان آن هستندو در اندیشه های دینی از اهمیت والایی برخوردارند. این اهمیت و جایگاه خاص اقتضا می کند از آنان در برابر آفات روحی و دام وساوس با حساسیتی ویژه محافظت شود.
 
برخی از دعاهایی که خواندن آن ها در عصر غیبت مورد تاکید قرار گرفته است نیز ما را به اهمیت موضوع معرفت و شناخت حجت خدا(ع) رهنمون می سازد. چنانکه در یکی از دعاهای معروف و معتبری که شیخ صدوق آن را در کتاب « کمال الدین » نقل کرده است " اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک فقد ضللت عن دینی، خدایا معرفت حجت خویش را به من ارزانی کن که اگر معرفت او را به من عطا نکنی ، از دینم گمراه خواهم شد"
 
حفظ و تقویت پیوند قلبی با امام عصر(ع) و تجدید دایمی عهد و پیمان با آن حضرت ، یکی دیگر از وظایف مهمی است که هر شیعه منتظر در عصر غیبت برعهده دارد. بدین معنا که یک منتظر واقعی حضرت حجت (ع) علی رغم غیبت ظاهری آن حجت الهی هرگز نباید احساس کند که در
جامعه،بی مسوولیت رها شده و هیچ گونه تکلیفی نسبت به امام و مقتدای خود ندارد. 
 
علامه مجلسی (ره ) در بحار , حدیثی از امام محمدباقر(ع) نقل می کند که حضرت فرمودند : « بر شیعیان واجب است که خود را بر اطاعت امام بر حق و انتظار فرج او ملتزم سازند و برای یاری نمودنش مهیا باشند »
 
 بر همه افراد از جمله جوانان ،  واجب است که پس از تحصیل علم به ابعاد مختلف مساله امر به
معروف و نهی ازمنکر نسبت به اجرای همه جانبه آن در بخش های مختلف حیات اجتماعی اقدامات لازم را بعمل آورند تا جامعه از حداقل شرایط لازم برای ظهور منجی عالم بشریت برخوردار گردد. 
 
جهان سرشاراندوه و غم درد/ زمین در انتظارآخرین مرد
 
لذا آماده سازی جامعه برای نصرت و یاری امام غائب در تشکیل حکومت جهانی است یکی دیگر از وظایفی که به تصریح روایات، در دوران غیبت برعهده شیعیان و منتظران فرج قائم آل محمد(ع) است.
    اما ما جوانان با همه بدی هایمان نشانه ی جز دلی تنها و چشمی مرطوب و قلبی شکسته از نبودنت در کنارمان نداریم ویک صدا فریاد می زنیم تویی که روز شب با شیعیانی، تویی که یوسف ما شیعیانی، تو را می خواهیم ای زیبا ترین خوب.
 
××رعایت تقوا و موازین دینی
 
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضاضمیری بابیان اینکه جوانان درعصرغیبت امام خود 4 وظیفه ی خود سازی، خانواده سازی، جامعه سازی و جهان سازی را برعهده دارند، اظهارکرد: رعایت تقوا و موازین دینی از عوامل اصلی خود سازی است
 
استاد حوزه افزود: چشم پاکی و عدم گناه و خواندن  زیارت آل یاسین انس گرفتن با قرآن، خواندن دعای فرج ، و ...از وظایف جوانان در عصر غیبت است.
 
لب کلام این است که ما در امتحان دنیا باختیم و کم آورده ایم و شانه هایمان دیگر بار سنگین غم دوریت را ندارند "بیا تا روح عیسی باز گردد و با خضر نبی همزاد گردد"
 
انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری