کد خبر: 5247

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در ابتدای پیشروی های داعش به سکوت اکتفا کردند، اما چندی نگذشت که این سکوت شکسته شد...

به گزارش قم خبر، حاکمان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از زمان حمله شوروی به افغانستان در ابتدای دهه هشتاد میلادی، از گروه های دینی مسلح در بخش امنیت منطقه ای و سیاست خارجی خود استفاده کردند و بسیاری ازگروه های وهابی مسلح با کمک سرویس های اطلاعاتی کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد شدند.

اما تمام این گروه های وهابی حاضر نشدند که همیشه بازیچه سرویس های اطلاعاتی کشورهای حاشیه خلیج فارس باشند و به دنبال عملکرد مستقل بودند، از همین رو بود که القاعده و بعضی از گروه های وابسته به آن به دنبال عملیات  های مسلحانه در سراسر جهان هستند و حتی برخی از این گروه های عملیات هایی را در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مانند کویت و عربستان به اجرا گذاشتند.

هراس عربستان از داعش

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در ابتدای پیشروی های داعش به سکوت اکتفا کردند، اما چندی نگذشت که این سکوت شکسته شد، چندی پیش در نقشه منتشر شده از سوی داعش برای منطقه، کویت یکی از اهداف بعدی حمله داعش معرفی شد و به همین دلیل مقامات کویت از پیشروی داعش به هراس افتادند و آنها با تماس با دولت عراق حمایت خود را از این کشور اعلام کردند.

موضع عربستان هم پس از نزدیک شدن نیروهای داعش به مرزهایش تغییر کرد و این کشور در مناطق مرزی اش با عراق آماده باش اعلام کرد، پس از ظهور ابوبکر بغدادی و اعلام خلافت اسلامی احتیاط های عربستان رنگ و بوی حقیقی به خود گرفته است، چون طول مرزهای این کشور با عراق که در برخی از این نقاط مرزی هم داعش حضور دارد، صدها کیلومتر است.

عربستان برای جلوگیری نفوذ داعش از عراق به کشورش، شبکه مراقبت الکترونیکی را در طول مرزهای خودش با عراق تکمیل کرد، علاوه بر آن عربستان پایگاه های مرزی خودش را تقویت کرد و این کشور هزاران نفر از نیروهای ارتش و گارد ملی را به مناطق مرزی را با عراق منتقل کرد، همچنین تدابیر امنیتی را در اطراف مراکز مهم این کشور تشدید کرد.

خودکفایی مالی داعش

البته الزاما اقدامات احتیاطی کویت و عربستان به این معنی نیست که آنها انتظار دارند که داعش در اشغال کویت یا مناطقی از عربستان موفق شد، چون اساسا پیروزی های داعش در عراق به قدرت نظامی این گروه برنمی گردد، بلکه این پیشروی ها بیشتر دلایل سیاسی دارد و مسئولان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می گویند که صدها یا هزاران نیروی جنگجو داعش نمی توانند بیش از مشغول کردن نیروهای نظامی این کشورها کاری بکنند.

البته داعش در ماه های اخیر با سیطره بر منابع نفت و گاز در سوریه و عراق، به خودکفایی مالی رسیده است و این منابع مالی زیاد، گروه داعش را از کمک های خارجی بی نیاز کرده است و به همین دلیل داعش می تواند بدون ترس داشتن از قطع کمک های خارجی، در کشورهای دیگر هم عملیات نظامی انجام دهند.

ترس کشورهای حاشیه خلیج فارس از وهابیت
نگرانی مسئولان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیش از آنکه از حمله خارجی داعش باشد، از گروه های تروریستی داخل کشورهایشان است، وهابی های این کشورها در سال های اخیر با شرکت در درگیری های عراق و و سوریه به معلومات نظامی زیادی دست پیدا کردند که آنها می توانند از این معلومات برای انجام عملیات های تروریستی در داخل کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس استفاده کنند.

اشغال مسجد الحرام توسط وهابیون

یکی از بزرگترین شکست های امنیتی عربستان در چند دهه اخیر عملیات اشغال مسجد الحرام بدست جهیمان عتیبی یکی از شاگردان شیخ بن باز مفتی عربستان بود، عتیبی در سال 1979 به بهانه همراه محمد قحطانی یکی از مدعیان مهدویت مسجد الحرام را اشغال کرد، در این عملیات بیشتر از چهارصد نفر از وهابی ها عتیبی را همراهی می کردند که بیشتر این وهابی از نظامیان عربستانی بودند.
حضور هزاران عربستان در صفوف داعش

سازمان امنیت عربستان در گزارش های خود به گسترش ارتباط اتباع این کشور با گروه های تروریستی در سوریه و یمن اشاره کرده است و وزارت کشور عربستان در ماه های اخیر خبر از دستگیری از 62 از اعضای گروه القاعده داده است که آنها به دنبال بمب گذاری بر ضد نهادهای دولتی و اتباع خارجی در داخل عربستان بودند.

برآوردها نشان می دهد که چهار هزار نفر از اتباع عربستان در صفوف داعش می جنگند، علاوه بر آن هزار و پانصد نفر از اتباع دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم عضو گروه داعش هستند، البته احتمالا این آمار پس از پیروزی های نظامی داعش و گسترش حضورش در شبکه های اجتماعی هم بالاتر برود.

جذب داعش در شبکه های اجتماعی

در ماه های اخیر حضور اعضای خلیجی گروه داعش در شبکه های اجتماعی رشد کرده است، به عنوان مثال شیخ ترکی البنعلی که از شیوخ وهابی بحرین و از نظریه پردازان داعش است، در شبکه های اجتماعی حضور پیدا کرده است و اهل سنت بحرین به خصوص نیروهای امنیتی و ارتش این کشور را به هجرت به عراق و سوریه برای پیوستن به داعش دعوت کرده است و آنها را به بیعت با ابوبکر بغدادی فراخونده است.

دعوت اعضای داعش برای پیوستن بحرینی ها به این گروه با پاسخ مثبت برخی از اهل سنت این کشور مواجه شد و در ماه های اخیر برخی از اتباع بحرین از جمله تعدادی از نیروهای نظامی و امنیتی سابق این کشور در صفوف گروه داعش و در درگیری های عراق کشته شدند.

تعلیم دروس وهابیت به نظامیان عربستان

اعضای داعش برای جذب نیروهای نظامی عربستان و کشورهای دیگر عربی تنها به قدرت استادلال شان تکیه نمی کنند، بلکه بر مسائل اساسی دینی که نیروهای نظامی عربستان در پادگان ها می آموزند، هم تکیه می کنند، در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سربازان ارتش و اعضای پلیس یک سلسله دروس دینی را براساس کتاب های وهابی فرامی گیرند و شیوخ وهابی در این دوره های دینی بر تکفیر مذاهب دیگر جز وهابیت تاکید می کنند.

بر این اساس است که اقدامات گروه داعش مانند تخریب اضرحه و مساجد دیگر مذاهب اسلامی چیز عجیبی نیست، چون این رفتارها براساس یک نگاه دینی وهابی است که در سال های اخیر تخریب مساجد در بحرین را جایز دانست، همین نگاه وهابی بود که تخریب مجسمه بودا در افغانستان را توجیه کرد و ملک عبدالعزیز موسس حکومت آل سعود هم هشتاد سال پیش براساس همین نگاه وهابی قبرستان بقیع و ضریح ائمه معصومین (ع) را تخریب کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری