متاسفانه با وجود آنکه منتقدان دولت از طیف وسیعی تشکیل می شوند و در این میان ازاساتید دانشگاه های طراز اول کشور تا مراجع تقلید و فعالان فرهنگی حضور دارند اما دولتی ها از هیچ انگ و برچسبی نسیت به این افراد فروگذار نشدند و هر چه خواستند گفتند.


سیر برخورد دولت با منتقدانش/از بی سواد خواندن تا شکایت شورای عالی امنیت ملی از منتقدان و آدرس جهنم دادن!

 

یک سالگی دولت تدبیر و امید از یک سو  آدرس جهنم دادن به منتقدان از سوی دیگر  این فرصت را فراهم می آورد تا ادعای روحانی در مورد تحمل نقد و نقد پذیری مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش تهران گروه فرهنگی تهران پرس، اگرچه که دولت یکی از برنامه ها و رویکردهای اصلی خود را ترویج آزادی بیان و دادن حق انتقاد به مخالفان بیان کرده بود اما در طول یک سال گذشته شاهد شدیدتر شدن برخورد مقامات دولتی با رسانه و منتقدان دولت بوده ایم که در ذیل به بررسی آنها می پردازیم.

گفتنی است که برخورد دولت با منتقدان خود در چند سطح به چشم خورد است که عبارتند از: 1- اظهارت و مواضع رئیس جمهور و دولتی ها 2- برخورد قانونی با منتقدان

  1. اظهارات و مواضع رئیس جمهور و دولتی ها در مقابل منتقدان

متاسفانه با وجود آنکه منتقدان دولت از طیف وسیعی تشکیل می شوند و در این میان ازاساتید دانشگاه های طراز اول کشور تا مراجع تقلید و فعالان فرهنگی حضور دارند اما دولتی ها از هیچ انگ و برچسبی نسیت به این افراد فروگذار نشدند و هر چه خواستند گفتند.

نمونه این برچسب ها عبارتند از:

معدودی کم سواد و مواجب بگیر

تندترین اظهارات علیه منتقدین توافقنامه از سوی حسن روحانی در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز آموزشی و تحقیقاتی مطرح شد. روحانی ضمن انتقاد از سکوت دانشگاهیان در قبال توافقنامه ژنو، منتقدین را چنین مورد خطاب قرار داد: «فقط یک عده معدود که از جای معدود تغذیه می‌شوند. آنها باید حرف بزنند. آنها هم البته حرف بزنند اشکال ندارد، نقد کنند اشکال ندارد، چرا یک عده کم‌سواد بیایند حرف بزنند؟ استادان دانشمند ما بزرگان دانشگاه ما خصوصی چرا حرف می‌زنند وا نمی‌آیند در میدان».  روحانی با بیان این عبارات، صراحتاً منتقدین فعلی توافقنامه را «کم‌سواد»، «کم تعداد»، «مواجب بگیر» و وابسته به نهادهای خاص توصیف کرد. فهم این نکته که منظور جناب رئیس جمهور از "جای معدود" همان سپاه پاسداران و رسانه‌های وابسته به آن است چندان مشکل نیست.

منتقدین حسودند

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان میراث فرهنگی، به اقدامات دولت در موضوع سیاست خارجی اشاره کرد و آشکارا منتقدین سیاست خارجی دولت را حسود خواند و گفت: «مخالفت‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود از روی حسادت است و برخی می‌گویند چرا این کار را ما انجام ندادیم؛ بخش دیگری از آن نیز به دلیل این است که گروهی به هر دلیلی دوست دارند از رئیس جمهور و دولت انتقاد کنند». جالب توجه است که آقای جهانگیری به هیچ یک از منتقدین رحم نمی‌کند و تمامی انتقادات را از روی حسادت و یا بهانه‌جویی می‌داند.

 منتقدین نگرش جناحی دارند

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه با زبانی نرم‌تر منتقدین را دارای نگرش جناحی خواند و انتقادات را تخریب توصیف کرد و نوشت: «فکر می‌کنم باید در اظهارنظرهای عمومی بین نقد و تخریب تفاوت قائل شد. مخصوصاً وقتی تخریب برخاسته از ملاحظات جناحی باشد و هدف آن (خواسته یا ناخواسته) نه یک شخص و گروه، بلکه سیاست خارجی کشور. ... چرا باید این سیاست خارجی را واداده معرفی کرد؟ آیا قدرقدرت نشان دادن بدخواهان این مردم و جنگ طلبان و در نهایت ریختن آب به آسیاب آنها نیست؟».

وی در جایی دیگر رسانه‌های منتقد داخلی را به دنبال‌روی از دستگاه تبلیغاتی غرب متهم کرد و گفت: «من در مذاکرات متعددی بوده‌ام که طرف غربی در جلسه هیچ موفقیت و دستاوردی نداشته ولی فردای آن روز بیشتر رسانه های آن کشور ارزیابی کاملا مثبتی از جلسه ارائه داده اند تا دیپلماسی کشورشان را شکست خورده معرفی نکنند. جالب اینجاست که در اکثر این موارد همین دوستان همیشه منتقد رسانه‌ای خودمان نه تنها از این روش استفاده نکرده اند، بلکه به جای باور کردن حرف طرف خودی، به ادعاهای هدایت شده رسانه های غربی استناد نموده و دیپلماسی موفق کشور را ناکارآمد معرفی نموده اند. یعنی دقیقاً همان خط دروغ تبلیغاتی که رسانه‌های غربی به صورت هدفمند و هدایت شده در صدد القای آن بوده اند را دنبال کرده و تازه ادعای انقلابی بودن هم داشته اند».

 منتقدین بی عقل و بی تدبیرند

اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور که از وی به عنوان مشایی دولت تدبیر و امید یاد می‌شود، در گفتگو با روزنامه آرمان امروز، منتقدین  دولت را تلویحاً بی‌عقل  و بی‌تدبیر خواند و گفت: «کسانی که عقلانیت و تدبیر را قبول ندارند مسلم است که مقابل دولت یازدهم خواهند ایستاد!» وی با بیان اینکه در این دوره دو ساله تا انتها شاهد برخورد مجلس و دولت خواهیم بود، گفت: «ما باید این دو سال مجلس را تحمل کنیم».

 منتقدین همگام صهیونیست‌ها هستند

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در اظهاراتی جالب‌توجه منتقدان دولت در عرصه سیاست خارجی را همسو با رسانه‌های صهیونیستی توصیف کرده و این نکته را یک ملاک و معیار برای غلط بودن انتقادات عنوان کرده و گفته است: «از کسانی که دانسته یا ندانسته، همگام با رسانه‌های صهیونیستی از تلاش پرثمر دولت و اقداماتی که برای رفع مشکل تحریم توسط دولت انجام می‌شود، ابراز نگرانی می‌کنند و درباره تضعیف تیم مذاکره‌کننده مشغول به کارشکنی هستند و اگر زورشان برسد، چوب لای چرخ دولت می‌گذارند...»

 منتقدان کوردل، مغرض و بی‌سوادند

ادبیات ضدانتقادی دولت تدبیر و امید مختص مدیران ارشد آن نیست بلکه به رده‌های میانی مدیران منسوب دولت نیز تسری پیدا کرده است. چنانکه محمدناصر نیکبخت استاندار همدان در جمع کارگران همدانی از منتقدان توافقنامه ژنو گلایه و سخنان رئیس‌جمهور در این زمینه را تکرار کرد. وی گفت: «با وجود این همه پیشرفت که اتفاق افتاده، برخی یا کوردل هستند یا مغرض و یا به قول رئیس‌جمهور بی‌سوادند، حرف و چیزی را می‌گویند که رژیم صهیونیستی می‌خواهد، یعنی می‌خواهند بگویند توفیقی در این زمینه حاصل نشده است». ‌

  1. بخورد قانونی و سرکوب گرایانه با منتقدان

اما گزاره های مطرح شده پایان ماجرا نبود و دولت تدبیر امید پس از ناامیدی از به نتیجه رسیدن از طریق برچسب زدن، وارد فاز بعدی برخورد با منتقدان خود شد و طی گذشت چند ماه به صورت گسترده با مخالفان خود برخورد قانونی و سرکوب گرایانه داشت.

تعطیلی یالثارات و تذکر به وطن امروز

در تاریخ  ۱۷ دی ۹۲، کمتر از پنج ماه از مراسم تحلیف، هفته‌نامه‌ی «یالثارات» به دلیل انتقاد از دولت تعطیل شد. در همین جلسه روزنامه «وطن امروز» به دلیل آنچه «نقض مصوبه شورای عالی امنیت ملی» عنوان شده بود، تذکر گرفت و پرونده این روزنامه نیز به مراجع قضایی ارسال شد. البته جرم واقعی این روزنامه اینبود که چندی قبل در گزارشی با عنوان «هولوکاست هسته‌ای» به انتقاد از توافق نامه ژنو پرداخته بود.

جالب تر آنکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که معمولا در برابر توقیف روزنامه ها ژست مخالفت به خود می گرفت در گفت و گو با ایرنا درباره توقیف هفته نامه یالثارات گفت: « آنچه که در چندین شماره اخیر این نشریه بررسی کردیم مشحون از نشر اکاذیب، توهین های بسیار بارز به رییس جمهوری، اعضای دولت و مقامات کشور است؛ در این نشریه نوعی لمپنیسم در بکار گیری کلمات و ادبیاتی در سطح بسیار سخیف و زشت مشاهده می شود.»

اما وزیر ارشاد در ادامه انتقاد تند خود از هفته نامه یالثارات تصریح کرد: «اگر هیات نظارت می خواست با این نشریه برخورد کند باید لغو پروانه می شد؛ سوابق یکسال گذشته این نشریه تا کنون نشان می دهد هیات نظارت بارها به دنبال توقیف آن بوده اند؛ هرکسی که این هفته نامه را بخواند عادلانه می تواند قضاوت کند که این هفته نامه در شان جمهوری اسلامی نیست.»

شکایت از حسین قدیانی

به هر ترتیب سرچشمه نقد روزنامه و سایت ها نویسندگان آنها هستند که دولت با تدبیر خود آنها را نیز بی نصیب نگذاشت و در تاریخ ۲ اسفند ۹۲، دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی از حسین قدیانی نویسنده روزنامه «وطن امروز» به دلیل ۴ یادداشت در نقد توافقنامه ژنو با عناوین: «دهان ما پلمب نمی شود»، «هسته‌ای ملت و دیپلماسی دولت»، «آقایان! سر بولدوزر را بچرخانید طرف دشمن» و «غرور ملی شکست نه ساختمان تحریم» شکایت کرد.

شکایت از نمایندگان مجلس

تیغ برخورد قانونی دولت با منتقدان خود آن چنان تیز بود که یارای بریدن زبان نمایندگان منتقد را نیز داشت و در تاریخ ۶ اسفند ۹۲، دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی از حجت الاسلام محمود نبویان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به اتهام نقد توافقنامه ژنو، شکایت کرد.

علاوه بر این، همین دبیرخانه محترم در ۲۰ فروردین ۹۳، به‌ خاطر سخنان و مصاحبه‌های جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس در ارتباط با توافق هسته‌ای ژنو از وی شکایت کرده است.

 ۱۲ خرداد ۹۳ نیز هنگام شکایت از دکتر سعید زیباکلام به دلیل انتقاد از توافق‌نامه ژنو و سیاست خارجی دولت یازدهم بود که این استاد دانشگاه تهران از شروع بحث توافقنامه ژنو، فعالیت‌های فلسفی خود را به حداقل رساند و با انتشار مقالات دقیق، سفر شهر به شهر و سخنرانی در مساجد و دانشگاه‌های مختلف کشور به روشنگری در این موضوع پرداختند.

با دادن آدرس جهنم به منتقدان  کلکسیون برخورد آزادمنشانه دولت با منتقدان تکمیل شد و باید در انتظار سالی نشست که بهارش بیش از حد نیکو بود!

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری