مدیرکانون خورشید با اشاره به اینکه برای عید غدیر المان‌ها و سنت‌های زیادی از ائمه اطهار (ع) به یادگار مانده که امروز در جامعه اسلامی کم‌رنگ شده است، از احیای زیارت غدیریه امام هادی(ع) در ایام عید غدیر خبر داد.

به گزارش قم خبر ، حجت‌الاسلام محمدحسین مشکوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، به تشریح برنامه‌های کانون خورشید، نخستین مرکز ترویج رسانه‌ای معارف غدیر و صحیفه سجادیه پرداخت و اظهار کرد: این کانون در سال 91 برای رسیدن به پنج هدف پیرامون احیای فرهنگ‌های غدیری کار خود را آغاز و فاز نخست برنامه‌های خود را در پنج سال برنامه‌ریزی کرد.

وی ادامه داد: عید غدیر بزرگترین عید اسلام است و معصومین (ع) نیز در روایات مختلف بر روی آن تاکید کرده و این روز را با انجام کارهای مختلف گرامی ‌داشته و المان‌هایی را بر روی آن گذاشتند.

مدیر کانون خورشید با اشاره به اینکه متاسفانه در اثر غفلت به این‌ فرهنگ‌ها امروز خبری از آن در جامعه اسلامی نیست بیان کرد: ما برای مراسم عزاداری محرم المان‌های زیادی از جمله پوشیدن لباس مشکی، برگزاری مراسم عزاداری، اطعام، زنجیرزنی و از این دست برنامه‌ها داریم، ولی به عید غدیرخم که قال المعصوم (ع) است نپرداخته‌ایم و المان‌ها و دستورات ائمه ‌اطهار (ع) برای گرامیداشت این روز بزرگ را فراموش کرده‌ایم.

مشکوری با بیان اینکه احیای نماز جماعت روز عید غدیر نخستین فعالیت این کانون در آغاز حرکتش بود ابراز کرد: این حرکت در سال 92 با انتشار دو شماره از نشریه قنوت خورشید با محتوای تاریخچه و اسناد نماز جماعت عید غدیر و برگزاری آن توسط علما و مراجع بزرگ در گذشته به همراه توزیع گسترده بروشور بین ائمه جمعه و جماعات سراسر کشور آغاز شد که به حمدالله موجب احیای این فرهنگ عظیم در کشور شد و سال گذشته چند هزار نماز عید غدیر در کشور اقامه شد.

وی افزود: برای نخستین بار این موضوع را با علما مطرح کردیم که چرا اعیادی مانند فطر و قربان نماز دارند ولی به نماز عید غدیر توجه نمی‌شود. این کار در سال جاری برای سومین سال پیگیری خواهد شد و امیدواریم این نماز همچون نماز اعیاد دیگر اسلامی در بین مسلمانان جهان اقامه شود.

مدیر کانون خورشید از احیای زیارت غدیریه امام هادی (ع) در عید غدیر سال جاری خبر داد و گفت: امام هادی (ع) طبق اسناد و منابع مستند و مستدل در یکی از روز‌های غدیر قصد تشرف به نجف اشرف را می‌کنند که حکومت از سفر ایشان جلوگیری کرده و حضرت از همان مکان رو به نجف اشرف ایستاده و زیارت غدیریه را قرائت می‌کنند.

مشکوری با تاکید بر اینکه این زیارت از لحاظ سند و محتوای بسیار بالاتر و جامع‌تر از زیارت جامعه کبیره است گفت: با قرائت این زیارت انسان حس می‌کند امام هادی (ع) بر کرسی تبیین سیره زندگی، خلافت و اتفاقات مهم زندگی امیرالمومنین (ع) نشسته است و آن را تشریح می‌کند.

وی افزود: قرار گرفتن ولادت امام هادی (ع) در دهه ولایت و همچنین هجمه‌های سال‌های اخیر به ساحت این امام همام موجب شد این مهم در دستور کار کانون قرار بگیرد تا هم فرهنگ قرائت زیارت غدیریه احیا شود و هم مقام شامخ امام هادی (ع) بیش ‌از پیش برای مردم تبیین شود.

مدیر کانون خورشید از انتشار نشریه زیارت خورشید خبر داد و بیان کرد: در این نشریه مطالبی همچون اسناد، شواهد قرآنی، شواهد تاریخی، کلام بزرگان و کتاب‌هایی که درباره زیارت غدیریه امام هادی (ع) نوشته شده به همراه پاسخ به شبهاتی درباره ایشان تنظیم و ارائه شده است که این نشریه نیز به حوزه‌های علمیه سراسر کشور ارسال خواهد شد.

مشکوری احیای سنت اطعام غدیر، آیین شعر خوانی غدیر و همچنین فرهنگ عیدی دادن و لباس نو پوشیدن و عید گرفتن این روز بزرگ را از دیگر هدف‌گذاری‌های کانون خورشید در سال‌های آینده ذکر کرد و گفت: تمام این سنت‌ها از ائمه اطهار (ع) به ما رسیده است؛ در روایتی از امام رضا (ع) تاکید شده است که اطعام کردن یک نفر در روز غدیر ثوابی برابر اطعام به هزار نبی را دارد و ما باید جشن‌های غدیری را به این سمت که سفارش اهل‌بیت (ع) است ببریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه‌های امسال کانون در ایام دهه ولایت و عید غدیر در 12 محور تدوین و برنامه‌ریزی شده است، از راه‌اندازی سایت جدید کانون خبر داد و گفت: یکی از کارهای مهم کانون خورشید انتشار کتاب الغدیر علامه امینی به صورت 11 هزار فیش رسانه‌ای است که این فیش‌ها پس از یک‌سال و نیم پژوهش توسط کارشناسان و محققان مرکز به اتمام رسیده و به تدریج بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

مدیر کانون خورشید از بارگذاری 200 فیش رسانه‌ای با موضوع واقعه غدیر خم بر روی سایت کانون خبر داد و گفت: دومین پروژه، حضور و مشارکت در تولید برنامه‌های رسانه‌ ملی با موضوع غدیر است. متاسفانه یکی از نقدهای جدی وارده به سیمای ملی این است که در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور شیعه متاسفانه حتی یک تله فیلم یا فیلم با موضوع غدیر و عید ولایت امیرالمومنین (ع) ساخته نشده که این موضوع جای تامل دارد.

مشکوری ادامه داد: ما سال گذشته در حد توان خود چندین کلیپ در ارتباط با غدیر تولید کردیم، همچنین زیرنویس‌هایی با بهره‌گیری از کتاب الغدیر آماده کردیم که در اختیار رسانه ملی قرار خواهیم داد. تولید برنامه‌های گفت‌وگو محور و پنج برنامه ویژه مشارکت‌هایی است که با شورای معارف سیما برای بزرگداشت بیش از پیش غدیر در رسانه ملی انجام داشته‌ایم.

وی از هماهنگی با اپراتور‌های تلفن همراه برای ترویج معارف غدیر خبر داد و گفت: در سه محور پیامک متن، آهنگ پیشخوان و پیشواز با شرکت ایرانسل وارد مذاکره شدیم که ان‌شاء‌الله پیامک‌های متنی از کتاب الغدیر به مخاطبین عام ایرانسل ارسال خواهد شد و همچنین نواهای جذاب و اثرگذار در این موضوع نیز برای ارائه در سرویس‌های پیشخوان و پیشواز ایرانسل در اختیار شرکت قرار خواهد گرفت.

مدیر کانون خورشید افزود: محور دیگر فعالیت ما حضور موثر در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه که منع قانونی ندارند است و به این منظور نیز مطالب غدیری با مدیریت ما برای بیش از 100 نفر که هر کدام گروه‌هایی دارند ارسال شده و این پیام‌ها از طریق آنها در شبکه‌های اجتماعی منتشر خواهد شد.

مشکوری همچنین از حضور در نمایشگاه‌های دوره‌ای کتاب در ایام دهه ولایت خبر داد و ابزار کرد: این نمایشگاه‌ها به همت سپاه در ایام دهه ولایت برگزار خواهد شد که به این منظور نیز سیر مطالعاتی غدیری را در سه رده سنی آماده کرده‌ایم که در این نمایشگاه‌ها توزیع خواهیم کرد.

وی گفت: ارائه بنرهای غدیری در فضای شهر تهران با بهره‌گیری از طرح‌های مفهومی که بینندگان را به تامل وادار خواهد کرد و همچنین تولید پرده‌های غدیری برای ارائه به نقال‌ها با حمایت شهرداری تهران کار دیگری است که در بوستان‌های پایتخت انجام خواهد شد و همچنین این برنامه از رسانه ملی نیز در معرض دید مخاطبین قرار خواهد گرفت.

مدیر کانون خورشید از چاپ مجدد بروشور نماز غدیر و زیارت غدیریه برای توزیع در بین مردم خبر داد و بیان کرد: ارائه لوح فشرده با عنوان «ذره» حاوی گزیده‌ای از سخنرانی‌های خطبای مشهور و نواهای مذهبی با موضوع غدیر و همچنین برگزاری جشن بزرگ غدیر در دانشگاه صنعتی شریف با حضور یکی از مراجع تقلید به مدت سه روز و سه شب از دیگر برنامه‌هایی است که به همت کانون خورشید برای گرامیداشت ایام عید غدیر خم برنامه‌ریزی شده است.

مشکوری در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم تمام این اقدامات و برنامه‌ها آثار مطلوب حداکثری را در جامعه در ارتباط با گسترش معارف غدیر داشته باشد و بتواند در احیای سنت‌های ناب غدیری که تمام آن از ائمه اطهار (ع) به یادگار مانده موثر واقع شود.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری