کد خبر: 3640

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم:

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: پرداخت زکات فطره مانور عمومی انفاق است؛ به طوری که افراد پس از یک ماه روزه‌داری بر خود واجب می‌دانند که انفاقی داشته باشند.

خبرگزاری فارس: پرداخت زکات فطره مانور عمومی انفاق است

به گزارش قم خبر ، حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی در گفت‌وگو با فارس ضمن تبریک عید سعید فطر اظهار کرد: روزه‌داران در عید فطر پس از یک ماه روزه‌داری، تحول و بستر درونی وارد عیدی به نام عید فطر می‌شوند که گشایش روزه است.

وی خاطرنشان کرد: فطر عیدی است که روزه در آن حرام است و مسلمانان پس از یک ماه روزه‌داری، روزه خود را می‌گشایند یعنی در این بخش، تحول درونی صورت می‌گیرد و افراد با تغییرات و آمادگی درونی وارد عید فطر می‌شوند.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم اضافه کرد: همه مردم به صورت عمومی در عید فطر وارد عرصه انفاق می‌شوند، زکات فطره می‌پردازند و می‌توان بیان کرد که این رویداد از زیباترین صحنه‌ها است.

وی ادامه داد: این صحنه بسیار زیبا و جذاب، مانور عمومی انفاق است که افراد پس از یک ماه روزه‌داری بر خود واجب می‌دانند که انفاقی داشته باشند و این امر از ویژگی‌های عید فطر محسوب می‌شود.

کلباسی عبادت دسته‌جمعی و نماز عید فطر را از ویژگی‌های دیگر عید فطر ذکر کرد و افزود: اقامه نماز عید فطر در زمان حضور امام معصوم واجب است، ولی مردم در دوران کنونی اهتمام خاصی به اقامه نماز عید دارند.

وی با بیان اینکه نماز عید فطر در کنار زکات تبلور دو اصل مهم تربیت در مکتب قرآن و تربیت دینی است، گفت: نماز و زکات حلقه اتصال با آسمان و زمین است، حلقه اتصال با آسمان در نماز و حلقه اتصال با زمین در زکات تبلور دارد.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اجتماع افراد پس از یک ماه روزه‌داری در نماز عید فطر و حالت تضرع به درگاه خداوند از ویژگی‌های عید فطر است، ولی در عید فطر خضوع، خشوع و توجه به خدا مشاهده می‌شود.

وی یادآور شد: زیبایی‌های عید فطر را باید ترسیم کرد، نباید زیبایی‌ها صرفاً در کلام تجلی پیدا کند، بلکه زیبایی‌هایی مانند انفاق عمومی، نماز و آمادگی روحی وجود دارد که انسان‌ها از بیان آن ناتوان هستند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری