شهر مقدس قم از ربع آخر قرن اول اسلام فریاد تشیع خواهی و ارادت و اخلاص به خاندان عصمت را در تاریخ خود چون خورشید تابناک در بغل دارد، به همین دلیل این شهر خاستگاه وجود عظیم شان نوادگان موسی بن جعفر (ع) است.

به گزارش قم خبر به نقل از تسنیم ، امامزادگان شهر قم را وقتی رصد می‌کنی حضور با برکت فرزندان و نوادگان موسی بن جعفر (ع) به چشم می‌خورند شاید این حضور نوادگان امام هفتم در شهر قم بواسطه وجود خورشید همیشه تابان شهر قم بی‌بی فاطمه معصومه (س) است.

در بین همه شهرهای ایران قم از بعد معرفتی جایگاهی ویژه دارد و این مردم ولایت مدار درهر کجا و در هر مکان نامی از ائمه اطهار (ع) برده شود ارادت خودشان را خالصانه و مخلصانه به نمایش می‌گذارند.

موسی بن جعفر (ع) با لقب کاظم (ع) و کنیه «ابوالحسن» و «ابوابراهیم» که شیعیان و دوستداران لقب «باب الحوائج» به آن حضرت داده‌اند در دل مردم شیعه جهان جای باز کرده است، تولد امام موسی کاظم (ع) روز یکشنبه هفتم ماه صفر سال 128هجری در «ابواء» اتفاق افتاد. دوران امامت امام هفتم حضرت موسی بن جعفر (ع) مقارن بود با سالهای آخرخلافت منصور عباسی و در دوره خلافت هادی و سیزده سال از دوران خلافت هارون که سخت‌ترین دوران عمر آن حضرت به شمار است. امام موسی کاظم (ع) از حدود 21سالگی بر اثر وصیت پدر بزرگوار و امر خداوند متعال به مقام بلند امامت رسید، و زمان امامت آن حضرت سی و پنج سال و اندکی بود و مدت امامت آن حضرت از همه ائمه بیشتر بوده است، البته غیر از حضرت ولی عصر (عج).

امام کاظم به تصدیق همه مورخان، به زهد و عبادت بسیار معروف بوده است. موسی بن جعفر از عبادت و سختکوشی به «عبد صالح» معروف و در سخاوت و بخشندگی مانند نیاکان بزرگوار خود بود.

تعداد فرزندان موسی بن جعفر(ع)

تعداد زوجات حضرت موسی بن جعفر (ع) روشن نیست، بیشتر آن‌ها از کنیزان بودند که اسیر شده و حضرت موسی کاظم (ع) آن‌ها را می‌خریدند و آزاد کرده یا عقد می‌بستند. نخستین زوجه آن حضرت «تکتم» یا «حمیده» یا «نجمه» دارای تقوا و فضیلت بوده و زنی بسیارعفیفه و بزرگوار و مادر امام هشتم شیعیان حضرت رضا (ع) است. فرزندان حضرت موسی بن جعفر را 37تن نوشته‌اند: 19پسر و 18دختر که ارشد آن‌ها حضرت علی بن موسی الرضا (ع) وصی و امام بعد از آن امام بزرگوار بوده است. حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) که در شیراز مدفون است. حضرت محمد بن موسی نیز که در شیراز مدفون است. حضرت حمزه بن موسی که در ری مدفون می‌باشد. از دختران آن حضرت، حضرت فاطمه معصومه در قم مدفون است. اما تعداد نوادگان موسی بن جعفر (ع) در شهر مقدس قم به دلیل وجود حضرت معصومه (س) نور دو چندانی به شهر قم داده‌اند.

امامزاده هادی یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) وحضرت معصومه (س)، امامزاده موسی مبرقع (ع) فرزند امام جواد (ع)، امامزاده حلیمه خاتون، امامزاده احمد بن اسحاق، امامزاده باوره، زینب خاتون، مزار شاه حمزه که آن را متعلق به حمزه فرزند امام موسی کاظم (ع) است، امامزاده شاهزاده جعفرغریب، بقعه شاهزاده ابراهیم (ع)، امامزاده شاهزاده، شش امامزاده، که همه از نوادگان امام موسی کاظم (ع)، خاک قم را زرین کرده‌اند.

شهر مقدس قم از ربع آخر قرن اول اسلام فریاد تشیع خواهی و ارادت و اخلاص به خاندان عصمت را در تاریخ خود چون خورشید تابناک در بغل دارد، به همین دلیل این شهر خواستگاه وجود عظیم شان نوادگان موسی بن جعفر(ع) است.

27 نسل از فرزندان موسی بن جعفر در قم

حجت الاسلام والمسلمین شوذب شیری با اشاره به نسل پر برکت موسی بن جعفر (ع) در قم، اظهارمی کند: در شهر مقدس قم 27 نسل از فرزندان موسی بن جعفر (ع) مدفون هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم به 445 امامزاده موجود در شهر قم، اشاره کرد و افزود: حضرت معصومه (س)، امامزاده محمدبن اسحاق، شاه حمزه پسرموسی بن جعفر (ع)، امامزاده ابراهیم، امامزاده جعفر، امامزاده جمال (ع) از امامزادگان در قم از نسل موسی بن جعفر (ع) هستند.

وی بااشاره به نوادگان موسی بن جعفر (ع) در شهرهای تابع استان قم، بیان می‌کند: امامزاده طیب و طاهر، امامزاده خدیجه خاتون، فاطمه خاتون، زینب خاتون، مریم خاتون، رقیه خاتون، در قنوات، امامزاده طاهر در جعفریه، امامزاده محمد، حسین، حلیمه، زینب در یک بقعه در فردو، شش امامزاده در روستای قمرود، امامزاده عباس در روستای ورجان، امامزاده اسحاق در روستای می‌م، امامزاده زینب خاتون در معصومه کهک، امامزاده جعفر در روستای گیو، امامزاده عباس در جنداب و امامزاده زکریا در روستای عیسی آباد از نوادگان موسی بن جعفر (ع) در شهرهای تابع قم هستند.

شیری به شش امامزاده در روستای قمرود اشاره می‌کند و می‌گوید: امامزاده محمد صورانی در سال 255 در شیراز شهید شد، بعد از آن فرزندانشان محمد، حسن، قائم، حمزه، خالد و رقیه به قم آمدند و در بقعه‌ای در روستای قمرود دفن هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح می‌کند: امامزاده جمال از نوادگان موسی بن جعفر در راه جمکران دفن هستند که در حمله چنگیزخان به قم شهید شدند.

وی خاطرنشان می‌کند: امامزاده حسین از نوادگان موسی بن جعفر (ع) در قم است که مشخص نیست کجا دفن هستند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری