کد خبر: 9299

قم خبر گزارش می دهد:

نام هر کس مشخص شخصیت و اندیشه خانوادگی او است بعضی افراد به دلیل اینکه دارای نام های مذهبی قدیمی مثل طاهره، کبری، اعظم، عذرا و...هستند به تغییر نام خود به نام های مثل نادیا، ساناز، بهناز، تارا و...اقدام می کنند.

به گزارش قم خبر، به همه دوستانش گفته است نامش دیانا است و همه او را با این نام می شناسند، همه برای ثبت نام کلاس زبان انگلیسی جمع  شده اند، همه دوستانش با اسم و فامیل حاضر می شوند و فقط نام کبری صاحبش گمشده است و نام دیانا به گوش نمی خورد، همه دوستانش در تکاپو و همهمه هستند که چرا نام دیانا در لیست نیست،  اما او با پیشانی قطره قطره جلو می آید و می گوید نام مستعارم دیاناست.

از قدیم الایام رسم بر این بوده است اگر کسی می خواست نام خود را تغییر دهد و نام دیگر برای خود انتخاب کند همه اهل فامیل و دوستان را جمع می کرد و آش درست می کرد و شیرینی می داد و نام خود را در جمهع اعلام می کرد و از همان روز همه او را با نام انتخابی صدا می کردند. البته این تغییر نام از نام غیر مذهبی به نام مذهبی بود اما در حال حاضر دختران جوان نام های خود را از نام های مذهبی قدیمی مثل طاهره، کبری، اعظم، عذرا و...که رویکرد مذهبی هم دارد به نام های دیگر مثل نادیا، ساناز، بهناز، تارا و... تغییر می دهند.و با سوال از این دختران با جوابی جز در عموم این اسامی مورد پسند نیست و باعث مسخره کردن پسرها است رو برو می شوی.

باید به این افراد گفت که نام هر کس مشخص شخصیت و اندیشه خانوادگی او است و این موضوع را نیاید نادیده گرفت که این احترام برای اسم خود احترام به شخصیت خود و انتخاب پدر و مادر شما از انتخاب این اسم برای شما است.

انتخاب نام فرزند یکی از حقوقی است که کودک نسبت به پدر و مادر دارد. با این حال در این راه پدر و مادر تنها نیستند. گاه بقیه اعضای یک خانواده مانند پدربزرگ ها و مادربزرگ ها یا دیگر فرزندان در کار انتخاب نام برای کودکی که قرار است متولد شود یا متولد شده است، دخالت می کنند.

از اعضای خانواده و دوستان و آشنایان که بگذریم، سازمان ثبت احوال و ضوابط آن نیز برای انتخاب یک نام مهم است.
 در ماده ۱۲ قانون ثبت احوال کشور، ذیل عنوان نامگذاری آمده است:

الف- انتخاب نام نوزاد بر عهده اعلام کننده است.

ب- برای نامگذاری، یک نام ساده و یا مرکب که عرفاً یک نام محسوب می شود، قابل انتخاب است.

ت- انتخاب نام هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می شود و همچنین انتخاب عناوین و القاب و نام های زننده مستهجن یا نامتناسب با جنس ممنوع است.

س- انتخاب نام در مورد اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی تابع زبان و فرهنگ دینی آنان است .

در چهارمین روز زمستان سال ۱۲۹۷، اولین شناسنامه ایرانی به نام فاطمه ایرانی توسط اداره کل سجل احوال دارالخلافه، مستقر در بلدیه تهران صادر شد. از آن پس شناسنامه دار کردن ایرانیان، چه تازه متولد و چه آنها که پیشتر به دنیا آمده بودند در دستور کار دولت وقت و دولت های بعدی قرار گرفت.

بسیاری از پدربزرگ ها و مادر بزرگ های ما به یاد دارند هنگامی را که مأمور دولت با یک دفتر بزرگ به ده یا محله آنها می آمد و نام افراد را می نوشت و همان جا نیز فامیلی برای آنها انتخاب می کرد.

اکنون با گذشت نزدیک به ۹۰ سال از تاریخ صدور اولین شناسنامه تقریباً همه ایرانیان نام و فامیل شان در ثبت احوال درج شده است. نام و فامیلی که انتخاب آن و تغییرش همیشه کار چندان ساده ای نیست.

 تعداد كساني كه اسمشان را دوست ندارند، كم نيستند، بايد بدانيد فقط در سال 89 بيش از 22 هزار درخواست تغيير نام در ثبت ‌احوال كشور مورد بررسي قرار گرفته است.

 فقط كساني كه نام‌هايي تا اين حد عجيب مانند شهره فاطمه، سرتيپ، دكتر، شهردار، وانوشكا، ژاكاردو، قلي، غلام، گرگ يا زلف دارند، مي‌توانند با درخواستي ساده و البته با راي دادگاه نامشان را عوض كنند، در غير اين صورت هر اسمي كه داشته باشيد و هر چقدر هم كه اسم را دوست نداشته باشند، امكان تغييرش را ندارند و بايد همه عمر با همان اسم سر کنند.

در واقع در حال حاضر تغيير نام كوچك فقط با ارائه دادخواست و با حكم قضايي، در صورت مغاير بودن با عرف و فرهنگ غالب و مقدسات مذهبي، زننده و مستهجن بودن اسم، نامتناسب بودن با جنس و در مجموع مواردي خاص و نادر امكان پذير است.

حجت السلام والمسلمین حسین غفاری فرمعتقد است: نام هر کس بنیانگذار هویت فرد است.

به گفته این جامعه‌شناس و کار‌شناس علوم اجتماعی اگر نامی با مبانی فکری و جهان شناسی و هستی شناسی اجتماعی سازگارتر باشد هم اثر وضعی در صاحب نام دارد هم عامل انتشار هنجارها و ارزش های مورد پسند آن جامعه می شود.

وی این تغییردادن اسم فرد را محصول غرب زدگی در سبک زندگی اسلامی دانست.

فریده اریس


انتهای پیام/
 

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری