کد خبر: 14476

قم خبر گزارش می‌دهد:

این روز‌ها شهرمان و مردمانش مثل تمام شهر‌ها و مردمان دیگر برای آمدن نوروز در حال آماده شدن هستند و شور و شوقی در خانه‌ها برای به استقبال رفتن نوروز وجود دارد.

به گزارش قم خبر، خانه تکانی از رسوم بسیار قدیمی آماده شدن برای عید نوروز است و هرچند که آپارتمانی کوچک و بدون پستو و انباری و زیرزمین امروزی تقریبا در تمام مدت سال نسبتا تمیز هستند، اما تمیز‌ترین خانه‌ها هم مدتی مانده به نوروز، برای شگونش هم که شده از بالا تا پایین روفته و شسته و برق انداخته می‌شوند.

تاثیر خانه تکانی و احساس شادمانی

پاکیزگی پیش از آنکه، اهمیت جسمانی و سلامت برای جسم و بدن انسان داشته باشد، روی روح و روان انسان مؤثر است. خانه تکانی بیشتر به شستن و تمیز کردن لوازم خانه مثل فرش و لباس و همچنین خریدن وسیله‌های نو و تعمیر کردن وسایل مربوط می‌شود.

کوشش خانواده برای تمیز کردن وسایل خانه یک فعالیت دسته جمعی است و آن‌ها سالی یکبار آن‌ها را به بهانه جشن سال نو و تمیز کردن اسباب خانه دور هم جمع می‌کنند.

خانه تکانی از جمله سنت‌هایی است که در طول سالیان سال در جامعه کهن ایرانی باقی مانده است و علاوه بر اعتقادات مذهبی ما هویت ملی ما را نشان می‌دهد.

کارکرد خانه تکانی عامل مهمی است که در طول تاریخ این سنت را پا برجا نگه داشته است و از محو شدن آن جلوگیری کرده است. در شهرهای بزرگی مثل تهران در طول یک سال آلودگی زیادی بر وسایل زندگی می‌نشیند و اگر خانه تکانی سالانه که با دقت و وسواس خاصی انجام می‌گیرد، نباشد، خانه رنگ تمیزی و پاکیزگی نمی‌بیند. این در حالی است که در خانه تمیز، احساس شادمانی بوجود می‌آید، بطوری که افراد آن خانه احساس می‌کنند پس از یک سال کار و خستگی مداوم آرامش تازه‌ای را به دست آورده‌اند.

خانه تکانی سنتی کهن

قبل از اینکه شروع کنید، فهرستی از تمام چیزهایی که باید تمیز شوند تهیه کنید. کار‌ها را بر اساس هر اتاق تقسیم کنید و زمانی برای هر کار در نظر بگیرید. به این ترتیب می‌توانید بسته به زمان لازم برای هر کار، حتی از زمانهای اضافه بسیار کوتاه مانند پخش آگهی در تلویزیون نیز استفاده کنید و مثلا چند تکه لباس را در ماشین لباسشویی بریزید. هنگامی که به تدریج هر مورد موجود در فهرست را علامت می‌زنید، حس بسیار خوبی به شما دست می‌دهد و احتمال اینکه کارتان را تمام و کمال انجام دهید بسیار بیشتر خواهد بود.

درخشندگی پنجر‌ها با سرکه

اسید استیک موجود در سرکه به طور موثر می‌تواند چربی‌ها و جرم‌های انواع سطوح را برطرف سازد و دیگر لازم نیست برای این کار از انواع مواد شوینده شیمیایی و سمی استفاده نمایید. علاوه بر این، اسید استیک هم چنین مانع از رشد کپک‌ها و باکتری‌ها می‌شود و از این رو سرکه از بروز آلودگی‌ها نیز بر روی سطوح جلوگیری می‌کند و سطوح برای مدت طولانی براق و تمیز باقی می‌مانند. از این رو استفاده از سرکه برای نظافت اکثر قسمت‌ها و سطوح‌ها توصیه می‌شود اما پنجره‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی هستند که با کمک سرکه می‌توانند بدرخشند و برق بزنند.

نحوهٔ تمیز کردن پنجره‌ها با سرکه

ابتدا پنجره را گردگیری کنید و گرد و غبار را از روی سطح پنجره حذف نمایید تا سرکه بهتر بتواند اثر کند و محلول سرکه خانگی را بر یک منطقه کوچک روی شیشه پنجره اسپری کنید و اجازه دهید چند لحظه روی شیشه بماند تا اسید استیک روی شیشه اثر کند و روزنامه مچاله شده که تقریبا آغشته به سرکه است را روی شیشه بکشید. برای اینکه از دستمال یا دستمال حوله‌ای استفاده نکنید زیرا ممکن است پرز بر جای بگذارد.

استفاده از سرکه برای نظافت قسمت‌های دیگر

کان‌تر: چون سرکه سبب مهار رشد باکتری و کپک‌ها می‌شود، ماده بسیار مناسبی برای نظافت و ضد عفونی کردن کان‌تر و سطوح داخل آشپزخانه است.

کفپوش: سرکه به عنوان یک تمیز کننده ارزان و طبیعی می‌تواند ماده مناسبی برای نظافت و براق کردن سطوح براق و صیقلی کف باشد.

محلول ضعیف سرکه می‌تواند براحتی لکه قهوه و چای را در خود حل و از بین ببرد.
سرکه برای نظافت سطوح مسی از بهترین گزینه هاست زیرا می‌تواند درخشش و جلوه اولیه مس را به آن برگرداند.

استفاده از سرکه برای نظافت پاسیو نه تنها سبب تمیزی و ضد عفونی شدن فضای پاسیو می‌شود بلکه از رشد علف‌های هرز نیز جلوگیری می‌کند و از این رو محیطی سالم را برای گیاهان خانگی شما فراهم می‌سازد.

سرکه برای نظافت آینه به‌‌ همان اندازه موثر و مفید است که برای پنجره‌ها گفته شد. شما می‌توانید با‌‌ همان روش از سرکه برای درخشان کردن آینه‌ها نیز استفاده نمایید.
تمیز کردن فرشبرای یک خانه تکانی آسان و بدون مواد شوینده به پیشواز عید نوروز ۹۲ بروید. برق انداختن پنجر‌ها با سرکه را امتحان کنید.

پیش از تمیز کردن فرش، حتما آن را خوب جارو بزنید تا گردوغبار آن گرفته شود. با مقداری ماست، لکه‌هایی را که تازه روی فرش به وجود آمده پاک کنید. برای این منظور ماست را روی لکه بریزید و با یک قاشق جمع کنید. سپس با دستمال تمیز خوب خشک کنید. گردوخاک لبه‌های قالی را با یک برس دستی پاک کنید و سپس جاروبرقی بکشید. برای تمیز کردن این قسمت می‌توانید از مخلوط آب و پودر لباسشویی و یک فرچه نرم کمک بگیرید؛ اما مواظب باشید این مخلوط به فرش آسیب نرساند. سپس این قسمت را با دستمال خشک کنید و هنگام پهن کردن، زیر فرش را کاغذ یا دستمال سفید قرار دهید تا نم فرش گرفته شود.

صابون لباسشویی و شامپوی فرش که خاصیت قلیایی کمی دارند، شوینده‌های خوبی برای فرش هستند. اگر شامپو فرش ندارید، یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی و دو قاشق چایخوری نمک را در یک لیتر آب حل کنید. آن را خوب به هم بزنید تا کف کند. کف را با یک تور که زیاد آب جذب نمی‌کند روی سطح فرش بمالید و با دستمال حوله‌ای خشک کنید.

تمیز کردن اجاق گاز

اگر اجاق گاز با غذاهای مختلف کثیف شده و تمیز کردن آن برایتان مشکل است، کافی است مقداری رب گوجه فرنگی را روی لکه‌ها بمالید و بگذارید تا چند ساعت بماند و سپس با استفاده از یک اسفنج یا ابر نرم و مقداری آب گرم و صابون، لکه‌ها را پاک کنید.
اگر می‌خواهید اجاق گاز خود را تمیز و شفاف کنید، کافی است شب و پس از اتمام کارتان همه قسمت‌های داخل و سطح روی اجاق را با پنبه آغشته به آمونیاک مرطوب کنید و شب تا صبح آن را به‌‌ همان حال بگذارید. صبح پارچه تمیزی را با نمک و آمونیاک آغشته کنید و تمام قسمت‌ها را با آن پاک کنید.

سینک ظرفشویی معمولا از جنس استیل است و بهتر است از مواد سفیدکننده قوی برای تمیز کردن استفاده نکنید زیرا رنگ استیل کدر می‌شود. پارچه‌ای را به سرکه سفید آغشته کنید و بر سطح ظرفشویی بکشید. جوش شیرین برای تمیز کردن سینک‌های استیل، عالی عمل می‌کند.

نمک ماده طبیعی مناسب برای ضدعفونی کردن سینک است. برای این منظور نمک خشک را روی سطح آن بپاشید و پس از نیم ساعت بشویید.

برای تمیز کردن سینک‌های آلومینیومی و چینی، محلول پودر ماشین لباسشویی توصیه می‌شود. بعد از آبکشی، با روزنامه مچاله شده سینک را برق بیاندازید.

و به قول شاعر خانه تکانی کمرم را شکست/ گردن و این بال و پرم را شکست.

خانه تکانی و دیدگاه اسلام

خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. انبیا و پیغمبر اسلام دعوت کننده مردم به نظافت و پاکیزگی بوده‌اند و این یک اصل مسلم در تمامی تعالیم ادیان الهی است. دین اسلام همواره بر نظافت و رعایت بهداشت تأکید داشته است و به متحول شدن و رنگ تازه بخشیدن به زندگی اهمیت زیادی قائل می‌باشد. نظافت و زیبایی در اسلام یک اصل است که در روایات هم بر آن تأکید شده و پاکیزگی از صفات انبیا است و مسلمانان و تمام ادیان بر این اصل تأکید دارند. زمانی که خانه تکانی می‌کنید متوجه می‌شوید که بسیاری از وسایلی که مدت‌ها بلااستفاده بوده و کاربردی نداشته‌اند در کنار خود جمع کرده‌اید و اکنون زمان آن رسیده است که به زندگی خود تغییری بدهید و حتی وسایل اضافی خود را ببخشید که این عمل خود روحیه بخشیدن را در فرد قوت می‌بخشد و او را از وابستگی به مال زیاد‌‌ رها می‌کند. ما در خانه تکانی آلودگی‌ها را از اطراف خود دور می‌کنیم و به نظافت روی می‌آوریم. در دین اسلام نیز به ما تأکید شده که نسبت به آلودگی‌های روحی و اخلاقی خانه تکانی کنیم. یعنی‌‌ همان طور که پلیدی‌های مادی را از خود دور می‌کنیم صفات بد اخلاقی را نیز از خود دور کرده و به نظافت روحی بپردازیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری