کد خبر: 12529

قم خبر گزارش می دهد:

حضرت علی (ع) انتخاب نام نیکو برای فرزندان را در تعریف حق فرزند بر پدر می داند.

به گزارش قم خبر، حضرت علی (ع) انتخاب نام نیکو برای فرزندان را در تعریف حق فرزند بر پدر می داند.

 
اسلام از طرق مختلف تمام سعي خويش را براي ريشه‌كن كردن فرهنگ نامگذاري زشت و يا بي‌محتوا مصروف نموده است.
 
 اسلام مي‌خواهد تا اصل نامگذاري نيك را به انسان‌ها بياموزد. شايد هنوز اهميت نامگذاري صحيح فرزندانمان را به‌خوبي در نيافته‌ايم؛ اما با كمي تفحص در روايات، نه تنها تأثيرات معنوي نامگذاري را در مي‌يابيم، بلكه به تأثيرات روحي و رواني آن نيز كه در فرد و خانواده به وجود خواهد آورد، پي خواهيم برد.
 
حضرت امام رضا(ع) مي‌فرمايند:«اوّلين نيكي پدر به فرزند خود اين است كه او را به اسم خوبي نامگذاري كند.»
 
تاثیر نام نیک در زندگی
 
 در روایات امده است كه روز قيامت هر كس را با همان نام خودش صدا مى‏ زنند و اگر نام او از نام‏هاى خوب باشد براى او سودمند خواهد بود.
حضرت محمد(ص) می فرماید:«هميشه بركات خداوند بر اهل خانه‌اي كه يك نام از اسامي پيامبران در آن باشد، نازل خواهد گشت.»
 
يكي از تأثيرات نام خوب آن است كه انسان سعي مي‌كند آنچنان كه صاحب اصلي نام داراي خصلت‌هاي خوب است، او نيز آنها را اكتساب كند و مي‌كوشد تا حدّ امكان از حيثيت آن نام خوب محافظت كند و از بركات آن بهره‌مند شود و با نهادن اسامي نيك و زيبا بر روي فرزندان خويش، كرامت انساني آنان را حفظ كرده‌ايم و فروغي روشن را در آسمان ضميرش به وديعت نهاده‌ايم.
 
امام صادق عليه السلام از رسول خدا (ص) نقل مي كند: کسی كه چهار فرزند بياورد و هيچ يك را به اسم من نامگذاري نكند، به من جفا كرده است.
 
والدين براي انتخاب نام بايد تمام سعي و تلاش خود را به كار ببرند تا نامي زيبا، مناسب و پُرمحتوا براي فرزند دلبندشان برگزينند و از اسامي زشت و سبك كه ممكن است در زمان طفوليت بسيار زيبا و شيوا جلوه كند، ولي براي سنين جواني يا بزرگسالي سبك و خجالت‌آور باشد، پرهيز نمايند؛ چه اينكه اين گونه از اسامي و القاب، دستاويزي خواهد شد براي تمسخر ديگران.
 
گويند روزي امام صادق(ع) به عبدالملك بن اعين فرمودند: « چرا نام پسرت را ضريس گذاشتي؟ عبدالملك بي‌ادبي كرد و گفت: چطور پدرت تو را جعفر ناميد؟ امام صادق(ع) فرمودند: جعفر نام نهري روان در بهشت است؛ اما ضريس نام شيطان است
در دنيا نيز نام‏هاى خوب، بركاتى دارد. بهترين نام‏ها، نام‏هايى است كه حاكى و مشعر به بندگى خدا باشد؛
 
 در فرهنگ مقدس اسلام دستور اين است كه پيش از تولد فرزند ( دوران تكوين جنين و دميدن روح در كودك ) بهتر است پدر و مادر تصميم بگيرند و براى فرزند، چه دختر و چه پسر ، نامى تعيين نمايند.
 
اسامی نام های ثبت شده طی 9 ماه گذشته در استان قم
 
کارشناس مسئول آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت ثبت احوال استان قم در گفت و گو با قم خبر بااشاره به اسامی ثبت شده در 9 ماه گذشته در استان قم، اظهار می کند: در 9 ماه گذشته نام امیر علی بافراوانی 567، نام علی با فراوانی 436، نام محمد حسین با فراوانی 363، نام امیر حسین با 362 و نام محمد طاها با فراوانی 340، جزء پنج نام پسر برتر ثبت شده در 9 ماه گذشته در استان قم هستند.
به گفته حسین احمدی، 30 نام اول ثبت شده در استان قم طی 9 ماه گذشته برگرفته از نام های ائمه اطهار (ع) است.
 
وی به پنج نام برتر ثبت شده دختر در 9 ماه گذشته در استان قم اشاره می کند و می گوید: نام فاطمه با فراوانی 1081، نام زهرا با فراوانی 705، نام زینب با فراوانی 365، نام نازنین زهرا با فراوانی 308 و نام ریحانه با فراونی 304 از پنج نام برتر دختر در 9 ماه گذشته در استان قم هستند.
 
کارشناس مسئول آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت ثبت احوال استان قم بیان می کند: در ده نام ثبت شده در 9 ماه گذشته در استان قم فقط نام مهسا غیر مذهبی است.
 
حضرت محمد (ص) در ايام شيرخوارگي، پستان هيچ يك از زنان شيرده را نمي گرفت. سرانجام، حليمه سعديه كه آمد، طفل، پستان او را مكيد و از آن شير خورد. سرور و خوشحالي، خاندان حليمه سعديه را فرا گرفت.
 
عبدالمطلب، پدربزرگ گرامي حضرت محمد (ص) به او گفت: «از كدام قبيله اي؟» گفت: «از بني سعد». پرسيد: «اسمت چيست؟» جواب داد: «حليمه».
 
 عبدالمطّلب از شنيدن اسم او و نام قبيله اش بسيار مسرور شد و گفت آفرين، آفرين؛ دو خوي پسنديده و دو خصلت شايسته. يكي سعادت و ديگري حلم و بردباري.
 
انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری