کد خبر: 10820

قم خبر گزارش می دهد:

ورود اسرا به شام و تدارک دیدن مجلسی توسط یزید با هدف خاری اهل بیت(ع) و پیروزی خود تدارک داده شده بود که با خطبه های نافذ امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) رسوایی یزید بر همگان آشکارشد.

به گزارش قم خبر، ابن زیاد سرها را در کوچه‌ها و محله‌های کوفه گردانید، و سپس آنها را به شام نزد یزید بن معاویه فرستاد و بعد از آن اسرا را به سرپرستی مخضّر بن تعلبه عائذی و شمر بن ذی‌الجوشن به شام روانه کرد. دستور داد که امام سجاد(ع) را با غل جامعه دست‌ها را بر گردن بستند و سوار بر شتر بی‌جهاز به سوی شام حرکت دادند.
 
نقل شده که اهل‌بیت (ع) را سه روز پشت دروازه‌های دمشق نگه داشتند تا شهر را آذین‌بندی کنند و آماده برای جشن و شادی نمایند. در بیشتر منابع نقل شده که روز اول صفر سر امام حسین (ع) را همراه کاروان اسرا وارد دشمق کردند.
 
واقعه دلخراشی که برای اسرا اتفاق افتاد این بود که علی‌رغم خواست آن بزرگواران مبنی بر ورود به شهر از جای خلوت و بطور جداگانه از سرهای مبارک ولی شمر ملعون دستور داد سرها جلوی کاروان اسرا و از دروازه ساعات که جمعیت انبوهی تجمع کرده بودند وارد کنند، و مردم غافل شام که از حقیقت ماجرا بی‌خبر بودند با مشاهده کاروان شادی و هلهله می‌کردند و بر سرها اهانت می‌نمودند. سفر شام برای اهل‌بیت امام حسین(ع) بسیار تلخ و مصیبت‌های دوران اسارت در این دیار، برایشان از سخت‌ترین مصیبت‌ها بوده است.
 
در شام بر اهل بیت(ع) چه گذشت
 
وقتی از امام سجاد(ع) پرسیدند در سفر کربلا، سخت‌ترین مصیبت‌های شما کجا بود، سه بار فرمودند: «الشام، الشام، الشام» . در شام نیز اسرای آل محمّد (ص) را در حالی که به ریسمان بسته شده بودند، به مجلس یزید وارد کردند، وقتی بدان حال در پیش روی یزید ایستادند، سر امام را در برابر یزید می‌گذارند و این صحنه از سوزناک‌ترین صحنه‌هایی است که برای امام سجاد و خانم زینب اتفاق می‌افتد. چرا که یزید ملعون بر سر امام توهین کرده و شماتت می‌کند و با قرائت اشعاری خود را پیروز میدان می‌داند و به مردم اجازه حضور می‌دهد و در آن مجلس به لب‌های مقدس امام جلوی چشم اسرا خیزران می‌زند.
 
گویا در این مجلس است که یک مرد شامی به خود اجازه می‌دهد و این جسارت بزرگ را می‌کند. دختر امام حسین به نام فاطمه را از یزید به کنیزی می‌خواهد و با پاسخ تند دختر امام و خانم زینب(س) روبرو می‌شود و بعد از گفتگوئی میان حضرت زینب و یزید خانم زینب خطبه‌ای در مجلس یزید ایراد می‌کنند و شجاعانه به اعمال پلید یزید اشاره می‌کند و یزید را در مجلس خود رسوا و خار می‌کند.
 
نتیجه خطبه های نافذ امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س)، رسوایی یزید را به دنبال داشت
 
 سید محمد علی داعی نژاد مدیر مرکز شیعه شناسی حوزه بااشاره به ورود اسرا به شام و تدارک دیدن مجلسی توسط یزید با هدف خاری اهل بیت(ع) و پیروزی خود، اظهار کرد: با خطبه های نافذ امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) رسوایی یزید بر همگان آشکارشد.
 
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: در آن مجلس نه تنها یزید نتوانست اهل بیت(ع) را خار نشان دهد بلکه چنان خاری و ذلت یزید برملا شد که او فوری مجلس را جمع کرد و دستور داد اسرا را شبانه به مدینه ببرند.
 
وی خاطرنشان کرد: در بیان حق نه تنها امام سجاد(ع) و حضرت زینب (س) کوتاه نشستند بلکه فرصت را در مجلس یزید غنیمت شمردند و از حق دفاع کردند.
 
داعی نژاد تصریح کرد: حقایق جریان اسرا کربلا و خطبه های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) می تواند بر برملا کردن ظلم و آشکار شدن حق بر باطل الگویی باشد.
 
شعله ورشدن امر به معروف و نهی از منکر توسط امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س)
 
مدیر مرکز شیعه شناسی حوزه بابیان اینکه متاسفانه برخی از به ظاهر روشن فکران جامعه می پندارند حادثه کربلا برای آن زمان است، خاطرنشان کرد: حادثه کربلا در آن زمان اتفاق افتاد اما این حادثه با حقیقت روبرو است که می تواند الگویی برای هر زمان و مکان باشد.
 
به گفته وی با شهادت امام حسین(ع) نه تنها پیام ایشان خاموش نشد بلکه شعله ورترهم شد و نهضت امر به معروف و نهی از منکر که از اصلی ترین پیام کربلا بود در بیان حضرت زین العابدین(ع) و حضرت زینب(س) ادامه داشت.   
 
انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری