کد خبر: 14053

قم خبر گزارش می دهد:

مدیر تربیت مدرس حوزه علمیه خواهران قم گفت: هجرت ملا صدرا، فیلسوف نامی شیعه به قم، سکونت فیض کاشانی و تاسیس مدرسه فیضیه در جوار حرم مطهر حضرت معصومه (ع) رشد فکری و فضای علمی این شهر را دگرگون کرد.

به گزارش قم خبر، رونق علمی شهر قم را امام صادق (ع) ده‌ها سال قبل از ورود حضرت معصومه (ع) به شهر قم پیش‌بینی کرده و فرموده بود: «زمانی می‌رسد که از قم علم و دانش به دیگر شهرها از شرق تا غرب عالم منتشر می‌شود، تا جایی که این شهر الگوی شهرهای دیگر شده و هیچ کس در روی زمین باقی نمی‌ماند که از قم به او بهره‌های علمی و دینی نرسد تا آنکه زمان ظهور حجت خدا و قائم ما فرا رسد.

 
حضرت معصومه (س) از جمله بانوان گرانقدر و والا مقام جهان تشيع است و مقام علمي بلندي دارد.
 
نقل شده که روزي جمعي از شيعيان، به قصد ديدار حضرت موسي بن جعفر (ع) و پرسيدن پرسش هايي از ايشان، به مدينه منوره مشرف شدند. چون امام کاظم (ع) در مسافرت بود، پرسش هاي خود را به حضرت معصومه (س) که در آن هنگام کودکي خردسال بيش نبود، تحويل دادند. فرداي آن روز براي بار ديگر به منزل امام رفتند، ولي هنوز ايشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار، پرسش هاي خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدي به خدمت امام برسند، غافل از اين که حضرت معصومه (س) جواب پرسش ها را نگاشته است. وقتي پاسخ ها را ملاحظه کردند، بسيار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاري فراوان، شهر مدينه را ترک گفتند. از قضاي روزگار در بين راه با امام موسي بن جعفر (ع) مواجه شده، ماجراي خويش را باز گفتند. وقتي امام پاسخ پرسش ها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: پدرش فدايش.
 
در این میان در مورد رشد علمی شهر قم و تاثیر وجودی حضرت معصومه در این شهر با مدیر تربیت مدرس حوزه علمیه خواهران قم گفتگو کردیم.
 
زینب طالبی در سخنانی اظهار کرد: تاثیرات فرهنگی و اجتماعی حضرت معصومه(س) به این مقطع جغرافیایی متاثر از شخصیت و اهداف آن بزگوار است از این رو کلام حضرت معصومه(س) به همراهان خود که فرمودند مرا به قم ببرید، تایید مرکزیت شیعه اهل بیت(ع) در خصوص شهر قم است .
 
به گفته وی، یکی از آثار وجود آن بانوی کرامت تایید مرکزیت شیعه در شهر قم است.
مدیر تربیت مدرس حوزه علمیه خواهران قم تصریح کرد: با وجود حضرت معصومه (س) در این سرزمین سفارشات زیادی از ائمه اطهار من جمله امام صادق(ع) برای زیارت آن حضرت وارد شده و این سفارش ائمه موجب اقبال مردم به این سرزمین شده است.
طالبی عنوان کرد: با اقبال مردم به این سرزمین، فرهنگ‌ها (با رویکرد دینی) و در واقع گسترش موقعیت‌های فرهنگی و اجتماعی حاصل می‌شود.
 
وی در ادامه به رشد علمی قم پس از حضور حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: هجرت ملا صدرا، فیلسوف نامی شیعه به قم، سکونت فیض کاشانی و تاسیس مدرسه فیضیه در جوار حرم مطهر حضرت معصومه (ع) رشد فکری و فضای علمی این شهر را دگرگون کرد.
 
مدیر تربیت مدرس حوزه علمیه خواهران قم تصریح کرد: این رشد علمی همچنان رو به بالندگی بود تا در سال ۱۳۱۵ شمسی مرحوم شیخ عبدالکریم حائری پرچمدار علم و فضیلت از اراک به قم آمده و روحی تازه به کالبد این کانون فقاهت و معنویت دمید.
 
به گفته طالبی، اقبال آیت‌الله العظمی بروجردی به قم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را در این شهر تسریع نموده، همچنین ورود مراجع و دانشمندان شیعی و همراهی آنان با حرکت حوزه علمیه در شکوفایی آن نقش به سزایی داشته است.
 
وی بیان کرد: هم اکنون خیل عظیمی از طلاب و دانش‌پژوهان علوم اسلامی در این حوزه به تحصیل و تدریس اشتغال دارند که با توسعه و بارور نمودن بیشتر علوم اسلامی و تخصصی نمودن آن در حال انجام است که آینده روشن و بالنده‌تری را نوید می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری