خبرگزاری تسنیم: آیت‌الله رجبی گفت: علامه طباطبایی با تربیت شاگردان شایسته تلاش وافری در جهت نهادینه‌سازی علوم انسانی اسلامی انجام داد و به تعبیر شهید مطهری باید یک‌ قرن بگذرد تا فرهیختگان با تحلیل اندیشه‌های ایشان به عمق آن پی ببرند.

به‌گزارش قم خبر به نقل از تسنیم ، آیت‌الله محمود رجبی دبیر اجرایی همایش بین المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی(ره) که شامگاه جمعه در اختتامیه این همایش سخن می‌گفت، اظهار داشت: آنچه در برگزاری همایش بزرگداشت و بررسی اندیشه‌های علامه مشهود بود، مدیریت روح بلند آن بزرگوار بود.

وی افزود: در اجرای این همایش موارد متعددی پیش آمد که ما در برنامه‌ریزی آن دچار تردید می‌شدیم اما مسائل با الطاف آن بزرگوار حل می‌شد و موارد متعدد دیگری بود که ما برنامه‌ریزی می‌کردیم اما به نتیجه نمی‌رسید و احساس ما این است که روح آن بزرگوار در جریان برگزاری این همایش ما را کمک و یاری کرد.

قائم مقام مؤسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: شخصیت علامه طباطبایی نیازی به تشریح ندارد؛ زیرا ایشان در تربیت شاگردان شایسته و تثبیت و نهادینه‌سازی علوم انسانی اسلامی تلاش وافری انجام داد و به تعبیر آیت‌الله شهید مطهری باید یک قرن بگذرد تا فرهیختگان با تجزیه و تحلیل اندیشه‌های ایشان به عمق آن پی ببرند.

آیت‌الله رجبی خاطرنشان کرد: شهید مطهری می‌فرمود در کمترین مسأله‌ای پیش آمد که من به المیزان مراجعه کنم و جواب خود را نیابم؛ آیت‌الله جوادی آملی نیز می‌فرمایند در اندیشه‌های علوم انسانی اسلامی کمتر مسأله‌ای است که علامه طباطبایی درباره آن نظر نداده باشند و آیت‌الله مصباح یزدی نیز این نکته را تائید می‌کنند.

وی ادامه داد: تفسیری با عظمت المیزان تاکنون در تاریخ شیعه نگاشته نشده است و این تعبیر شهید مطهری است و هر یک از آثار علامه، بخشی از ابعاد شخصیتی ایشان را نشان می‌دهد اما تفسیر المیزان آیینه تمام نمای شخصیت بزرگوار علامه طباطبایی است.

دبیر اجرایی اندیشه‌های علامه طباطبایی تصریح کرد: ابعاد مختلف علومی که مرحوم علامه در تفسیر المیزان آورده، با مباحث جدید هم‌نوایی و تطابق دارد؛ یک چنین کتابی که در بین آثار شخص مرحوم علامه و جهان اسلام ممتاز است، می‌بایست بیشتر مورد اهتمام قرار گیرد.

آیت‌الله رجبی با اشاره به عظمت مرحوم علامه و تفسیر المیزان، تأکید کرد: همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی نیم گامی در معرفی این تفسیر و عظمت علامه است و از همه کسانی که در راه برگزاری این همایش تلاش کردند، به ویژه از مراجع عظام تقلید تشکر می‌کنم.

وی افزود: حدود 700 محور تخصّصی برای برگزاری این همایش تدوین شد که راهنمای بسیار خوبی برای محققان و دانش پژوهان است و در این حوزه‌های کلی 600 مقاله واصل شد که بیشتر سهم متعلق به مقالات تفسیری و در درجه بعد، مقالات علوم انسانی و در رتبه سوم نیز مقالات کلامی قرار دارد.

دبیر اجرایی اندیشه‌های علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: طی 15 سال گذشته همایش های مختلفی در ایران و لبنان و اندونزی در تبیین اندیشه‌های علامه برگزار شد و 9 مورد سخنرانی مراجع عظام تقلید نیز در این همایش صورت گرفت و مقالات بسیار علمی و پژوهشی خوبی در همایش ارائه شد.

آیت‌الله رجبی تأکید کرد: مقالات علمی و پژوهشی با 4 بار ارزیابی انتخاب شدند و در نهایت 50 مقاله مورد تأیید نهایی قرار گرفت؛ 40 مقاله در کمیسیون‌های همایش و 10 مقاله در خود همایش ارائه شد و استقبال از این همایش بسیار زیاد و قابل توجه بود.

وی افزود: 21 مرکز در داخل کشور و 8 مرکز از خارج کشور در برگزاری این همایش مشارکت کردند که در صدر آنها، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم بود و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات، جامعة‌ المصطفی العالمیه، دارالقرآن علامه طباطبایی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مرکز تخصّصی تفسیر حوزه علمیه و برخی از شبکه‌های رادیویی نیز در این زمینه همکاری خوبی داشتند.

دبیر اجرایی همایش بین المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی(ره) در پایان خاطرنشان کرد: تشکر اصلی را از صاحب قرآن دارم و از روح بلند علامه طباطبایی نیز برای الطاف‌شان قدردانی می‌کنم.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری