کد خبر: 9936

به جای حل‌کردن مشکلات داخلی و پاسخ‌دادن به اعتراضات مردم به هر بهانه‌ای می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران را متهم به دخالت در امور داخلی یمن بکنند.

به گزارش قم خبر به نقل از شبکه خبر؛ درماه‌های گذشته شاهد بودیم که مردم یمن باردیگربه حرکت درآمدند و گویی انقلاب مردم این کشور با همان شعارها و اهداف اولیه دوباره جان گرفت. جرقه حرکت از سوی حوثی‌ها زده شد، اما در ادامه آن صدها هزار نفر از مردم یمن از سراسر این کشور خود را به «صنعا» پایتخت رساندند تا پای حرف‌ها و اعتراضات‌شان علیه حاکمان‌شان بایستند. این حضور در کشوری که مبتنی بر قبیله‌گرایی است و شکاف‌های شدیدی بین گروه‌ها و جریان‌های سیاسی آن دیده می‌شود، در نوع خود جالب و قابل توجه است. در کنار آن نباید فراموش کنیم حضور القاعده در این کشور و سیاست‌های آمریکا و عربستان هم در صحنه سیاسی این کشور قابل انکار نیست.


منشأ اصلی اعتراضات یمنی‌ها در گذشته و حال حاضر به سیاست‌هایی برمی‌گردد که رژیم حاکم بریمن در پیش گرفته بود و با کنار رفتن «عبدالله صالح» انتظار می‌رفت تغییراتی ایجاد شود که متأسفانه این‌طور نشد و پس از گذشت دو سال رئیس‌جمهور موقت، همچنان سعی ندارد از سایه قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خارج شود و به واقعیت‌های درونی کشورش توجه کند و تغییرات نمایشی او در دولت، تأمین‌کننده مطالبات مردم این کشور نیست.

اما در این میان، رسانه‌های غربی و عربی، به‌ویژه رسانه‌های فارسی‌زبان همواره در صدد توجیه اقدامات دولت یمن و زیرسؤال بردن حرکت‌های مردمی در این کشور هستند. نگاهی به نقش این رسانه‌ها و در ادامه آن بی‌توجهی و کم‌توجهی رسانه‌های کشورمان به تحولات این کشور قابل توجه است. رسانه‌های غربی با نادیده‌گرفتن مطالبات مردم یمن به فرافکنی روی آورده‌اند و سعی می‌کنند اتفاقات اخیر را در حد درگیری بین دولت و یک گروه پایین بیاورند، در حالی که همین گروه که حوثی‌ها باشند، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده جمعیت این کشور، بیش از ۴۰ درصد جمعیت یمن را شامل می‌شوند.

با بررسی خط رسانه‌ای غرب در خصوص یمن مشاهده می‌شود که سه هدف در این مسیر دنبال می‌شود:

۱- یکی از اهداف این رسانه‌ها تلاش برای سرپوش گذاشتن براستبداد و ناکارآمدی حاکمان این کشور است. آنها هیچ اشاره‌ای به این نکته نمی‌کنند که وابستگی و سرسپردگی حکومت یمن به غرب و آل‌سعود از دلایل اصلی قیام مردم است، بلکه می‌کوشند تا خواسته‌های فرعی و نه‌چندان مهم را از علل قیام معرفی کنند.

۲- نکته دیگر این است که همین رسانه‌ها با گزینش تیترهای خاص و جانبدارانه در تلاشند تا این‌طور القا کنند که قیام در شیعیان خلاصه می‌شود و قیام همه مردم یمن نیست. آنها در انتخاب تیترها و نوع پردازش اخبار و وقایع می‌کوشند تحولات را در حد درگیری بین دولت و شیعیان حوثی تنزل دهند.

۳- مورد دیگری که با همدستی دولت یمن از سوی این رسانه‌ها دنبال می‌شود این است که به جای حل‌کردن مشکلات داخلی و پاسخ‌دادن به اعتراضات مردم به هر بهانه‌ای می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران را متهم به دخالت در امور داخلی یمن بکنند، در حالی که برخلاف این ادعاها، ایران هیچ دخالتی در موضوع یمن نکرده و همواره بر حفظ ثبات و در کنار آن توجه به خواسته‌های مردم تأکید کرده است.

نکته مهمی که در مقابل این فضاسازی وجود دارد این است که رسانه‌های داخلی کشورمان به موضوع یمن بی‌توجه هستند یا آن‌طور که باید به آن نمی‌پردازند. مردم یمن مخالف تسلط قدرت‌های غربی و برخی حاکمان منطقه بر امور این کشور هستند و بیداری اسلامی در یمن نویدبخش آینده‌ای روشن برای مردم و گروه‌های مختلف در این کشور است، لذا رسانه‌ها باید با درک اوضاع منطقه در این عرصه بیش‌ازپیش نقش ایفا کنند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری