کد خبر: 7226

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بر لزوم تقویت روحیه نقادی در دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: در نظر گرفتن استعدادهای فطری دانش‌آموزان و تقویت آن امری ضروری است ضمن اینکه باید از روش‌های نوین آموزشی هم به خوبی استفاده کنیم.

خبرگزاری فارس: لزوم تقویت روحیه نقادی در دانش‌آموزان

به گزارش قم خبر به نقل از فارس ، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در جمع مدیران آموزش و پرورش استان قم اظهار کرد: در بسیاری از حکومت‌ها و در طول تاریخ، حق تحصیل تنها در اختیار عده معدودی بود ولی اسلام این حق را همگانی کرد.

وی افزود: در روایات اسلامی از علم‌آموزی به عنوان یک فریضه نام برده شده است؛ آیات و احادیث فراوانی هم داریم که مسلمانان را برای کسب دانش و معارف الهی تشویق می‌کنند؛ اهمیت و جایگاه این امر در اسلام آنقدر بالاست که زمان و مکان خاصی هم برای آن قائل نشده‌اند در حالیکه بسیاری از عبادات این چنین نیستند و به زمان و مکان محدود می‌شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه در کتاب‌های روایی اسلامی، بابی به نام علم وجود دارد گفت: این امر هم نشان‌دهنده جایگاه بالای علم و دانش است.

وی ادامه داد: در اسلام افراد باید ویژگی‌های داشته باشند تا به عنوان معلم شناخته شوند ولی در کنار این امر تاکید شده علم را از هر کس و در هر مکان بیاموزیم، آن علمی که به نفع مسلمانان و جامعه اسلامی باشد را حتی در چین باید آموخت.

آیت‌الله حسینی بوشهری نقادی و پذیرش عالمانه موضوعات را به عنوان یکی دیگر از تاکیدات در دین مبین اسلام مورد توجه قرار داد و گفت: ابتدا باید روحیه نقادی را در خود تقویت کنیم سپس برای علم‌آموزی وارد کارزار شویم.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه بالای آموزش و پرورش در نظام مقدس جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: مربیان و معلمان و در مجموع نظام آموزش و پرورش باید نظم و ترتیب را در تربیت دانش‌آموزان در اولویت قرار دهد و امکانات آموزشی را هم برای آنها در حد توان تامین کند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین خصوصیات انسان‌ها توانایی رسیدن به لقاءالله است، گفت: البته در این زمینه باید ساز و کارهای لازم را فراهم کرد.

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: انسان‌ها برای اینکه به کمال دست یابند باید پنج خصلت در ابعاد مختلف داشته باشند که شامل خصوصیات مثبت جسمی، فکری و دانشی، معنوی، روحی و روانی و اجتماعی است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به ضرورت تغذیه صحیح دانش‌آموزان به منظور تقویت جسمی آنها گفت: این امر سبب می‌شود آینده‌سازان این مرز و بوم برای تفکر و اندیشه صحیح، جسمی قوی هم داشته باشند؛ از نظر معنوی هم باید تقویت خوبی صورت بگیرد و مخاطب‌شناسی به عنوان نخستین گام مد نظر باشد نه اینکه برای همگان نسخه‌ای واحد تجویز شود.

وی تصریح کرد: لازم است کتاب‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی طراحی متناسب با سن و نیازهای جامعه داشته باشند و علاوه بر این معلمان هم آموزش‌های لازم را برای مواجه و تدریس دانش‌آموزان سنین مختلف بگذرانند.

آیت‌الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تربیت صحیح بر اساس تعالیم اسلام به عنوان پیش‌زمینه خردورزی و تقویت اندیشه‌ها اشاره کرد و افزود: تمام شخصیت‌های موثر و تاثیرگذار امروز ما نتیجه تربیت آموزش و پرورش در گذشته هستند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز دشمنان به این نتیجه رسیده‌اند که به جای فتح سرزمین‌ها، اندیشه‌ها را تسخیر کنند خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با استفاده از تعابیری همچون استعمار نو، سعی در تبیین و تشریح این جنگ جدید داشته و دارند.

وی خواستار سرمایه‌گذاری صحیح آموزش و پرورش بر روی ظرفیت‌ها و استعدادهای درخشان انسانی شد و گفت: در نظر گرفتن استعدادهای فطری دانش‌آموزان و تقویت آن امری ضروری و تاثیرگذار است ضمن اینکه باید از روش‌های نوین آموزشی هم به خوبی استفاده کنیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری بیان کرد: تربیت دانش‌آموزان همراه با تقویت روحیه نقادی و پرسشگری یکی از ضروریات جامعه امروز به شمار می‌رود و آموزش و پرورش باید این مهم را مد نظر داشته باشد؛ علاوه بر این نظام تعلیم و تربیت ما هم باید بر اساس نیازهای جامعه باشد زیرا در حال حاضر بازار کار، نیازمند نیروهایی است که آموزش‌های ویژه‌ای را دیده باشند هرچند هستند افرادی در سمت‌های مختلف که کارشان هیچ سنخیتی با تحصیلاتشان ندارد.

استاد حوزه علمیه قم به تقسیم‌بندی علم و دانش در روایات اسلامی به دو نوع مسموع و مطبوع اشاره کرد و گفت: علم مسموع همان است که در مدارس به دانش آموزان ارائه می‌شود ولی علم مطبوع نتیجه استعدادهای درونی است که البته نوع دوم دانش با استفاده از علم مسموع به شکوفایی می‌رسد.

وی تصریح کرد: علاوه بر همه مطالب بیان شده، آموزش و پرورش باید بر روی قرائت و تجوید ابتدایی قرآن هم سرمایه گذاری لازم را داشته باشد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری