از مهمترین دستاوردهای علمی کشور در سال‌های اخیر؛ تولید هموفیلوس آنفلوانزا علاوه بر شکستن انحصار کشورهای غربی، ۴۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور داشت

به گزارش قم خبر  به نقل از نسیم، با توجه به پیشرفت‌های علمی کشور در چند سال اخیر، خبرگزاری «نسیم» بر آن است در سلسله گزارش‌هایی، گوشه‌ای از این افتخارات که در سایه رهنمودهای رهبر معظم، سیاست‌های کلان علمی و دانشگاهی و تلاش و همت والای دانشمندان و متخصصان کشور میسر شده است را منعکس کند.


هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b یکی از مهمترین عوامل مولد بیماریهای عفونی خطرناک در کودکان است و سالانه حدود ۲۵۰۰ نفر در با توجه به پیشرفت‌های علمی کشور در چند سال اخیر، خبرگزاری «نسیم» بر آن است در سلسله گزارش‌هایی، گوشه‌ای از این افتخارات که در سایه رهنمودهای رهبر معظم، سیاست‌های کلان علمی و دانشگاهی و تلاش و همت والای دانشمندان و متخصصان کشور میسر شده است را منعکس کند.یک میلیون نفر به بیماری های عفونی نظیر باکتریمی و مننژیت باکتریایی حاد ناشی هموفیلوس آنفلوانزای تیپ b در کودکان زیر ۵ سال مبتلا می شوند و گاهی بیماری هایی چون؛ اپی گلوتیت، سلولیت، استئومیلیت، پریکاردیت و عفونت مفاصل نیز بر اثر این باکتری ایجاد می شود.

حدود پنج تا ۱۰ درصد موارد ابتلا به مننژیت ناشی از این باکتری حتی با وجود شروع سریع آنتی بیوتیک درمانی منجر به مرگ و میر می شود و در کشورهای در حال توسعه نیز مننژیت ناشی از Hib در کودکان زیر ۱۲ ماه شایع بوده و آمار مرگ و میر ناشی از این نوع مننژیت بالاست.

بیماریهای ناشی از هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b با مصرف واکسن کونژوگه Hib در کشورهای صنعتی تحت کنترل قرار گرفته و بر اساس نتایج مطالعات صورت گرفته افراد مبتلا به بیماریهای مزمنی چون؛ بیماری داسی شکل، لوسمی، ایدز، سندرم های کمبود آنتی بادی، ضعف ایمنی، بیماری هوجکین و افراد فاقد طحال خطر ابتلا به بیماریهای ناشی از Hib افزایش می یابد و تجویز این واکسن می تواند برای این افراد مفید باشد.

اهمیت این بیماری تا جایی بوده که سازمان بهداشت جهانی از کشور های در حال توسعه خواست تا این واکسن را در برنامه های واکسیناسیون کشوری خود بگنجانند و درهمین راستا مصرف این واکسن در واکسیناسیون کشوری کودکان ایرانی نیز مورد توجه قرار گرفت.

با توجه به کمبود واکسن هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b در سطح جهانی و هزینه بسیار بالای واردات آن، واردات و مصرف آن در کشور با مشکل مواجه بوده و به همین دلیل دستیابی به دانش فنی تولید این واکسن در کشور مورد توجه مسئولان و پژوهشگران کشور قرار گرفت و امروز می توان دستیابی به این توانایی را یکی از افتخارات حوزه سلامت دانست.

دکتر ناصر محمد پور، مجری طرح تولید واکسن هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b در گفتگو با «نسیم» گفت: دانش فنی تولید واکسن کونژوگه هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b (Hib) در دنیا تنها در اختیار تعداد معدودی از کشورها بوده و ایران تنها کشور در جهان اسلام است که با همت متخصصان شرکت "مصون دارو" بطور کاملا" بومی و بدون دریافت هیچ کمکی از خارج از کشور با یک برنامه تحقیقاتی گسترده و پیشرفته به دانش فنی تولید این محصول دست یافته است.

به گفته وی در حال حاضر تولید این واکسن با نام تجاری مس هیب واک (MASHibVac ) بطور انبوه در کشور صورت می گیرد.

محقق مجری طرح افزود: این واکسن با کیفیتی درسطح استانداردهای امریکا و اروپا توسط شرکت مصون دارو در حال تولید است و از نظر کیفیت کاملا با فراورده های مشابه خارجی قابل رقابت است.

محمدپور تصریح کرد: این واکسن به صورت فراورده دارویی تزریقی به صورت پودر لیوفیلیزه تولید می شود و شرکت تولیدی این واکسن توانایی تامین تمام نیاز کشور به این محصول را دارد و ظرفیت ایجاد شده بنحوی است که علاوه بر نیاز کشور توانایی تامین ۱۰ میلیون دز از این محصول برای صادرات نیز وجود دارد و مذاکرات لازم برای صادرات این واکسن به کشورهای مختلف آسیایی که امیدواریم تا پایان سال جاری صادارات به این کشور های آغاز شود.

وی با بیان اینکه قیمت محصول تولید داخل این واکسن ۶۰ درصد قیمت مشابه خارجی است، ادامه داد: در حال حاضرسالانه حدود پنج میلیون دز از این واکسن برای مصرف در داخل کشور مورد نیاز است تامین این نیاز با استفاده از منابع معتبر خارجی سالانه حدود ۲۰ تا ۴۰ میلیون دلارمیلیون دلار هزینه در پی داشت که با تولید این واکسن در کشور از خروج این مقدار ارز جلوگیری می شود.

مجری این طرح خاطرنشان کرد: اجرای طرح تولید واکسن هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b زمینه لازم برای اشتغال مستقیم و غیر مستقیم حدود هزار نفر در کشور را فراهم کرده است.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری