کد خبر: 3099

آیت‌الله مصباح یزدی:

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:‌ اتکای اهل دنیا به قدرت مادی، دنیوی و ... است، تا حدی که معتقدند نباید اسباب نارضایتی آمریکا و انگلیس را فراهم کنیم.

خبرگزاری فارس: برخی معتقدند نباید اسباب نارضایتی آمریکا و انگلیس را فراهم کرد

به گزارش قم خبر به نقل از فارس ، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی یکشنبه‌شب در ادامه سلسله دروس اخلاقی ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به اینکه محبت اهل بیت(ع) در عرض محبت خدا نیست، اظهار کرد: نمی‌توان خداوند را دوست داشت، اما به دوستداران او بی‌تفاوت بود.

وی به اهل دنیا و آخرت اشاره کرد و با بیان اینکه اهل دنیا خود را عاقل و همه‌چیزدان می‌دانند، در حالی که اهل معرفت این افراد را احمق می‌خوانند، ادامه داد: اهل دنیا حماقت زیادی دارند و اهل آخرت عاقل هستند و میزان حماقت آنها کم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حماقت زمانی است که فرد برای رسیدن به اهداف و خواسته‌هایش تلاش کند، اما ابزار درستی به کار نبرد و در نهایت سود و منفعتی حاصل نشود، خاطرنشان کرد: اهل دنیا با وجود پیشرفت، تکنولوژی و اکتشافات حماقت دارند و آدمی به صورت فطری به دنبال خوشی و لذت است و همواره برای رسیدن به این امر تلاش می‌کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه اهل دنیا خوشی 100 ساله را بر خوشی هزار ساله ترجیح می‌دهند، در حالی‌که اهل آخرت توجهی به خوشی‌ها و لذات طولانی دنیوی ندارند، به حماقت اهل دنیا اشاره و تصریح کرد: این افراد برای رسیدن به خوشی‌های دنیوی از آخرت صرف‌نظر می‌کنند و طالب خوشی‌های دنیا هستند.

وی، توکل به خدا را مهم‌ترین عامل در موفقیت‌ها عنوان کرد و با بیان اینکه زمانی که آدمی برای خدا گام بردارد و به فرمایشات انبیاء و خداوند تأسی کند به موفقیت و رستگاری می‌رسد، به کمک‌های غیبی و الطاف خداوند در زمان هشت سال دفاع مقدس اشاره و عنوان کرد: رزمندگان نیت خدایی داشته و برای خدا می‌جنگیدند و همین به یاد خدا بودن پیروزی آنها را به همراه داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری به توجه اهل آخرت به خدا اشاره و بیان کرد: این افراد به تجربیات، دستورات خداوند و انبیاء توجه دارند، در حالی که اهل دنیا در صورت دیدن خوبی و لطف الهی همه چیز را به راحتی فراموش می‌کنند؛ این افراد نعمت‌های خدا را فراموش می‌کنند، در حالی که اگر از گناهان خود استغفار کنند، باران رحمت بر آنها نازل می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه استغفار به امور دنیوی نیز برکت می‌بخشد و خداوند خشکسالی و قحطی را از اهل استغفار دور می‌کند و به زندگی دنیوی برکت می‌دهد، به حماقت افراد اشاره کرد و یادآور شد: عده‌ای بدون توجه به گذشته‌ و اعتقادات خود برای رسیدن به منافع شخصی دست به تخریب یکدیگر می‌زنند.

وی به دوستی عده‌ای از افراد با دشمنان اسلام اشاره کرد و با بیان اینکه این افراد برای رسیدن به موفقیت و قدرت دست به دامن دشمن می‌شوند که این نیز نوعی حماقت است، کمک گرفتن از بیگانگان را نوعی حماقت دانست و متذکر شد: این افراد به دنبال خواسته‌های خود بوده و برای رسیدن به منافع شخصی به جای توکل به خدا دست به دامن بیگانگان می‌شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به توکل اهل آخرت اشاره کرد و با اشاره به اینکه اهل آخرت با وجود سختی‌ها و دشواری‌ها در همه حال به خداوند توکل دارند و ترسی از دشمنان ندارند، چراکه اتکای این افراد به خداوند است، توضیح داد: اتکای اهل دنیا به قدرت مادی، دنیوی و ... است؛ تا حدی که معتقدند نباید اسباب نارضایتی آمریکا و انگلیس را فراهم کنیم.

آیت‌الله مصباح یزدی به حماقت دیگر اهل دنیا اشاره کرد و و با بیان اینکه این افراد تصور می‌کنند آمریکا پول‌هایشان را بر می‌گرداند، به اقرار فرماندهان اسرائیلی در مصاحبه تلویزیونی پس از جنگ چند روزه در لبنان اشاره کرد و عنوان داشت: این افراد به حضور عده‌ای سفیدپوش در جنگ اشاره کردند که به کمک مردم لبنان آمدند.

وی با اشاره به اینکه همه این‌ها نشان‌دهنده لطف و کمک‌های غیبی خداوند به اهل آخرت است، گفت: عده‌ای برای رسیدن به خواسته‌های خود دیگران را خراب کرده و دیگران را فریب می‌دهند و تنها به خواسته‌های خود فکر می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به کوتاهی‌های موجود در جامعه اشاره و با بیان اینکه به تازگی به این نتیجه رسیده‌ایم که باید فرهنگ اسلامی را در دانشگاه‌ها آموزش دهیم، در حالی که این امر باید در بطن جامعه قرار گیرد و مردم نیز با آن آشنا شوند و تنها به دانشگاه‌ها محدود نشود، به فعالیت‌های کشورهای دیگر در خصوص شیعه‌شناسی اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید تلاش‌ها و اقدامات بیشتری صورت گیرد و فرهنگ اسلامی باید در جامعه فراگیر شود.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری