کد خبر: 2560

رئیس پارک ملی گلستان با اشاره به مهار آتش‎سوزی در ۴ روز اخیر گفت: خسارت آتش‎سوزی به بخش‌هایی از پارک ملی استان براساس آمار کارشناسان ۱۸۹ هکتار اعلام شده است.

به گزارش قم خبر ، جواد سلیاری امروز در گفت‎وگو با فارس اظهار کرد: آتش‎سوزی‎هایی که در روزهای اخیر بخش‎هایی از مناطق ییلاق و دشت پارک ملی گلستان را طعمه حریق کرد براساس اعلام کارشناسان با استفاده از دستگاه GPS به مساحت ۱۸۹ هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه اکنون نیروهای کمکی جدید در منطقه مستقر شدند، تصریح کرد: برای جلوگیری از آتش‎سوزی مجدد در پارک ملی گلستان تعداد نیروها افزایش پیدا کرده است و نیروهای یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی و ذخیره‎گاه زیست‎کره گلستان همچنان در منطقه برای جلوگیری از آتش‎سوزی احتمالی استقرار دارند.

رئیس پارک ملی گلستان ادامه داد: بر اساس پیش‎بینی‎های هواشناسی، درجه حرارت هوا در روزهای آینده به شدت رو به افزایش خواهد بود و این روند مسئولیت حفاظت بیشتر از منابع طبیعی را برای همکاران و سایر نیروها سنگین‎تر می‎کند.

سلیاری از آماده‎باش کامل نیروهای ستادی در منطقه خبر داد و گفت: تمام امکانات و نیروها برای حفاظت و صیانت از منابع طبیعی بسیج شدند و در منطقه حضور دارند.

پارک ملی و ذخیره‎گاه زیست‎کره گلستان، نخستین پارک ملی ایران و خاورمیانه است که در ردیف ۱۰ پارک اول جهان قرار دارد، این پارک با دارا بودن یک هشتم گیاهان، یک دوم پستانداران و یک سوم پرندگان کل ایران از ارزش اکوتوریسم بالایی برخوردار است.

پارک ملی گلستان بهشت گمشده ایران زمین در شرقی‌ترین نقطه استان بوده که با جاذبه‌های منحصر به فرد خود ‬پذیرای زائران حرم امام هشتم و مسافران نوروزی است.

این پارک با وسعت ۹۲ هزار هکتار، زیستگاه گونه‌های زیبایی از حیوانات مختلف از جمله گوزن، آهو، غزال، قوچ، میش، پلنگ و ... است.

وجود مناطق جنگلی و استپی، پارک‌های ملی و طبیعی، آبشارهای زیبا و منحصر به فرد طبیعی در این منطقه، خلقت بی‌نظیر و بی‌بدیل آفریدگار توانا را به رخ هر بیننده‌ای می‌کشاند.

این پارک در ‪ ۳۰‬کیلومتری شرق شهر گالیکش از توابع شهرستان مینودشت و در ۱۱۵ کیلومتری غرب بجنورد به عنوان گلوگاه استان گلستان به شمار می‌رود.

عبور جاده بین‌المللی تهران ـ مشهد از میان این پارک سبب شده تا زائران امام هشتم و مسافران نوروزی ساعاتی هر چند کوتاه از استراحتگاه این پارک استفاده کنند.

علاوه بر وجود یک هشتم گونه‌های گیاهی و یک سوم گونه‌های پرندگان، بیش از ‪ ۵۰‬ درصد پستانداران کشور به دلیل برخورداری از منابع آبی متعدد نظیر چشمه‌ها، رودخانه‌ها، نهرها و آبشارهای متعدد در این پارک زندگی می‌کنند.

در حال حاضر در این بوستان ‌هزار و ‪ ۳۵۰‬ گونه گیاهی، ‪ ۳۰۲‬گونه جانوری، هشت گونه ماهی و حشرات متنوع وجود دارد.

در این پارک زیبا آبشارهای زیبایی وجود دارد که مسافران در کنار این آنها به استراحت می‌پردازند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری