کد خبر: 1695

کارشناسان نظامی و تحلیلگران مسائل اطلاعاتی بر این باورند که از زمان خروج نظامیان آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون افسران اطلاعاتی سیا با شکست سنگینی در زمینه تحولات داخلی عراق روبرو شده‌اند.

به گزارش قم خبر به نقل از تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس، جان مگوایر یکی از افسران سیا است که اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی در دوران جنگ داخلی خونین لبنان در خانه های تیمی زندگی می کرده و دور از دسترس شبه نظامیانی بوده که قصد داشته اند آمریکایی ها را ربوده و به قتل برسانند.


بر اساس این گزارش مگوایر و سایر مقام های اطلاعاتی سابق و کنونی آمریکا بر این باورند که خروج نظامیان آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ میلادی موجب شکست بزرگ اطلاعاتی برای سازمان سیا شده و عدم پوشش نظامی از سوی ارتش آمریکا افسران اطلاعاتی سیا را با چالش های جدی روبرو کرده است.

مگوایر بر این باور است که عقب نشینی اطلاعاتی سیا در عراق یکی از مهمترین دلایل اقدامات اخیر داعش در عراق بوده است. در واقع افسران اطلاعاتی سیا بدون پوشش و حضور نظامی ارتش آمریکا قادر به جاسوسی و جمع آوری اطلاعات دقیق از تحولات داخلی عراق نبوده اند.

تحولات اخیر عراق بای دیگر به خوبی نقاط کور اطلاعاتی سازمان سیا را نشان داده است. این تحولات نشان می دهد که سیستم اطلاعاتی آمریکا از تحولات جهانی عقب مانده است. اقدام روسیه در الحاق کریمه و سقوط دولت های عربی یکی پس از دیگری نشانه های بارز و روشنی از این شکست اطلاعاتی است.

"دین بوید" سخنگوی سازمان سیا نیز تاکید کرد: ۴۰ نفر از افسران اطلاعاتی سیا از سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی تاکنون کشته شده اند. وی تصریح کرد: سیا گزارش های مختلفی در خصوص هشدار نسبت به اقدام احتمالی داعش در عراق به دولت اوباما داده است. هر کسی که به اطلاعات و گزارش های سیا در خصوص عراق و داعش دسترسی داشته نباید از تحولات اخیر این کشور متعجب و شگفت زده شود.

مایک راجرز رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا نیز تاکید کرد: تحولات اخیر عراق یک شکست اطلاعاتی نیست بلکه یک شکست برای سیاست های آمریکا است. گرچه مقام های اطلاعاتی آمریکا اقدامات داعش برای تصرف بخشی از سرزمین های عراق را پیش بینی کرده بودند ولی کسی فکر نمی کرد داعش بتواند به این سرعت شهر موصل را تصرف کند و به پیروزی های دیگری نیز دست یابد.

آمریکا در سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۷۲ میلیارد دلار برای جمع آوری اطلاعات هزینه کرده است و دفتر سیا در بغداد هنوز یکی از بزرگترین مراکز فعالیت سیا به شمار می رود ولی این سازمان نتوانسته با توجه به خروج ارتش آمریکا از عراق ریسک اعزام افسران اطلاعاتی خود به خاک عراق را به جان بخرد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری