وزیر امور خارجه آمریکا با رد حق کنگره برای تغییر توافق حاصل شده بین دو دولت و رهبران دو کشور اعلام کرد: «در صورت توافق بین ۱+۵ و ایران، این درست نیست که بگوییم کنگره می‌تواند عبارات یک توافق‌نامه را در هر زمانی تغییر دهد. این کاملا نادرست است.»

به گزارش قم خبربه نقل از دنیای اقتصاد، در شرایطی که به اولین ضرب‌الاجل تعیین شده تا پایان ماه مارس (۱۰ فروردین) برای دستیابی به چارچوب توافق نهایی هسته‌ای نزدیک می‌شویم و همنوایی سناتورهای جمهوری‌خواه و اسرائیل برای جلوگیری از توافق نیز تشدید شده است، خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که گروه ۱+۵ در حال تلاش برای فراهم کردن زمینه‌ها برای لغو تحریم‌ها علیه ایران است.


مقامات غربی نزدیک به مذاکرات می‌گویند گفت‌و‌گوهایی میان اعضای ۱+۵ برای آغاز روند برداشته شدن تحریم‌های سازمان ملل نیز صورت گرفته است.

خبرگزاری رویترز در جدال کاخ سفید و کنگره بر سر توافق با ایران مدعی شد:

بررسی لغو تحریم‌های ایران در شورای امنیت

 در آستانه دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای در لوزان سوئیس و در شرایطی که به اولین ضرب الاجل تعیین شده تا پایان ماه مارس (۱۰ فروردین) برای دستیابی به چارچوب توافق نهایی نزدیک می‌شویم و در مقابل، همنوایی سناتورهای جمهوری‌خواه و اسرائیل برای جلوگیری از توافق نیز تشدید شده است، برخی خبرها حاکی از اقدام گروه ۱+۵ در راستای فراهم کردن زمینه برای لغو تحریم‌های ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است.

موضوعی که در روزهای اخیر بارها از سوی مقامات درگیر در مذاکرات، مطرح شده است و به‌نظر می‌رسد که در مقطع کنونی، تلاش طرفین بر این مساله بسیار مهم متمرکز شده است.

در همین ارتباط، خبرگزاری «رویترز» به نقل از مقامات غربی مدعی شده قدرت‌های جهانی به‌صورت آرام و بی‌سر و صدا مشغول کار روی قطعنامه‌ای هستند تا بر اساس آن، در صورت دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای با ایران، تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را لغو کنند.

اقدامی که می‌تواند کار را برای نمایندگان کنگره آمریکا که می‌خواهند جلوی اجرایی شدن توافق نهایی را بگیرند، دشوار کند.

براساس گزارش‌ها، گفت‌و‌گو‌ها میان نمایندگان بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات‌متحده، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و همچنین نماینده آلمان و ایران برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری