کد خبر: 14197

شرکت کنندگان در همایش «تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت» در بیانیه پایانی این همایش تاکید کردند: رفع مشکلات پایتخت و رسیدن به تهرانی که بتواند جهات هویتی، سیاسی و اجتماعی سالم، مرفه و توام با امنیت، آسایش و آرامش را ارائه دهد، غیر ممکن نیست.

به گزارش قم خبر ، در این بیانیه آمده است: تهران امروز با انباشت مشکلات ۹۰ ساله اخیر روبروست. مشکلات فعلی تهران اعم از زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی، ترافیکی، حمل و نقل و مسکونی و... به حدی رسیده است که دولت، مردم و محیط زیست را دچار تنگناهای جدی کرده است. مسائل تهران امروز، فرهنگ، تمدن و حیات اقتصادی و اجتماعی کل کشور را مورد چالش قرار می‌‎دهد. چالش‌هایی که روز به روز به صورت تصاعدی در حال افزایش است. گسترش نامتوازن تهران فضای کلی کشور را با مشکلاتی روبرو کرده و همه دستاوردهای مردم ایران را تحت تاثیر قرار داده است. شرایط خطیر تهران، دولت و مردم را مکلف می‌کند که با مشارکت هم و با استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور به رفع و خروج از این گرفتاری‌ها اقدام عاجل نمایند.

رفع مشکلات پایتخت و رسیدن به تهرانی که بتواند جهات هویتی، سیاسی و اجتماعی سالم، مرفه و توام با امنیت، آسایش و آرامش را ارائه دهد، غیر ممکن نیست. اما این کار مستلزم داشتن عزم و اراده ملی و تصمیم‌گیری قاطع جهت اجرای برنامه‌های راهبردی مصوب و مسئولیت واحد و سرعت عمل محاسبه شده با صرف وقت و صرفه‌جویی در هزینه‌ها است.

قطب علمی جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در راستای رسالت علمی و پژوهشی خود و با هدف ارائه راه‌حل‌های علمی جهت حل بخشی از مشکلات و چالش‌های تهران و تحقق توسعه کشور، برگزاری همایش «تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت» را وجهه همت خود قرار داده است.

دستاوردهای همایش، لزوم رسیدگی هر چه بیشتر به مسائل و مشکلات پایتخت را به مقامات اجرایی گوشزد نموده و مسئولان برگزاری این نشست، آمادگی خود را برای کمک به حل این مسائل اعلام می‌نمایند.

این همایش، به ریاست رئیس دانشگاه تربیت مدرس و دبیری دکتر سیدیحیی صفوی در روزهای ۴ و ۵ اسفند ۱۳۹۳ در دانشگاه مذکور تربیت مدرس و با قرائت پیام ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این همایش، تعداد کثیری از متخصصان و پژوهشگران داخلی، خارجی و برخی از مقامات مسئول کشور از قوه مجریه و مقننه شرکت داشتند.

در پایان جمع‌بندی نظرات شرکت کنندگان به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱- شرکت کنندگان به اتفاق نظر از لحاظ علمی و عملی، انتقال پایتخت از تهران را غیرممکن می‌دانند.

۲- شرکت کنندگان بر این اعتقاد هستند که با استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور اعم از ظرفیت‌های قانونی، ساختاری، زیرساختی، مالی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... امکان تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت برای رسیدن به تهران به عنوان جهان شهری فرهنگی، سالم و امن وجود دارد.

۳- تمرکززدایی باید همه اموراعم از سیاسی، اداری، اقتصادی، اجتماعی، زیربنایی و... را شامل شود.

۴- شرکت کنندگان امیدوارند که مجلس و دولت محترم، قوانینی را وضع و شرایط و ضمانت‌های اجرایی لازم را جهت تمرکززدایی هرچه بیشتر فراهم نمایند.

۵- پیشنهاد می‌گردد که دولت محترم، وظایف و تصدی‌گری‌های خود را تا حد ممکن به استان‌ها و شهرستان‌ها واگذار نمایند و حداکثر ممکن از بروکراسی کشور بکاهد.

۶- شرکت کنندگان پیشنهاد می‌نمایند که قطب علمی جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس به دلیل سوابق علمی و اجرایی به عنوان دبیرخانه علمی دائمی تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت انتخاب گردد.

۷- این دبیرخانه علمی با همکاری سایر دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و اساتید رشته‌های تخصصی مرتبط، نظریه‌پردازی لازم را به عمل می‌آورد و انتقال دستاوردهای علمی خود را به بخش‌های قانونگذاری و اجرایی کشور عملی می‌نماید.

۸- این دبیرخانه آمادگی آن را دارد تا به عنوان مشاور علمی شورایعالی معماری و شهرسازی، نسبت به تجمیع، طبقه‌بندی و تحلیل مطالعات انجام شده و ساماندهی پژوهش‌های آینده در خصوص تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت اقدام نماید.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری