کد خبر: 13860

قم خبر گزارش می دهد/

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: پس از جسارت رژیم شاه به مسجد و هتک حرمت آن درگیری‌هایی در بازار تبریز بین نیروهای انقلابی و رژیم ساواک روی داد مردم ولایت مدار و مبارز تبریز اعم از اصناف و کسبه و طلاب به خیابان‌ها آمدند و اعتراض خود به ظلم حکومت شاه را نشان دادند.

به گزارش قم خبر، آیت الله حاج شیخ محمد تقی پورمحمدی در سال ۱۳۳۵ در روستای النجق در حومه شهرستان مرند آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود.
 
وی پس از پایان رساندن دوره دبستان در سال ۱۳۵۰ به تحصیلات علوم دینی روی آورد که مشوق اصلی اوبرای تحصیل علوم دینی پدر بزرگش بود.

او تحصیلات علوم دینی را در حوزه علمیه تبریز آغاز کرد و پس از گذراندن بخشی از دروس مقدماتی وارد حوزه علمیه قم شد.

در قم پس از طی دروس سطح و استفاده از دروس اساتید سطح به درس خارج راه یافت وی همگام با شرکت در دروس سطح و خارج به تدریس آنچه تحصیل کرده بود می‌پرداخت.

آیت الله پورمحمدی در حوزه علمیه قم و تبریز به محضر عالمان بسیاری شرفیاب شد وی دروس مقدمات و ادبیات را نزد اساتیدی همچون حضرات آقایان میرزا رحیم قراملکی، سید مهدی مرعشی نجفی، حاج میرزا عمران علیزاده فرا گرفت. در دوره سطح نیز لمعه را نزد مرحوم آیت الله اشتهاردی و آیت الله شیخ عبدالکریم ملائی تبریزی استفاده نمود.
 
با اتمام سطح بیش از ده سال در درس خارج حضرات آیات میرزا جواد تبریزی، سبحانی، فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی حضور یافت و در بخش فلسفه و حکمت از دروس اساتیدی همچون آیت الله انصاری شیرازی، حضرت علامه حسن‌زاده آملی و آیت الله جوادی آملی بهره‌مند شد ومنظومه و اسفار را از این اساتید فرزانه آموخت.
 
آیت الله پورمحمدی از ۱۳۷۷به امامت جمعه شهرستان مراغه منصوب شدند و در سال ۱۳۸۵ با رای قابل توجه مردم استان آذربایجان شرقی به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند.

 
با وی درباره قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز که به مناسبت چهلم شهدای ۱۹ دی قم برگزار شد و اهمیت و تاثیر این قیام در پیروزی انقلاب اسلامبی به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.
 
آیت الله محمد تقی پورمحمدی در گفت‌و‌گو با قم خبر با اشاره به برگزاری مراسم اربعین واقعه ۱۹ دی قم در تبریز اظهار داشت: مراسم اربعین شهدای ۱۹ دی قم در مسجد قزلی تبریز و از طرف مردم و بازاریان این شهرو با دعوت آیت الله قاضی طباطبایی برگزار شد که در این مجلس اقشار مختلف مردم حاضر شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: هنگام ورود مردم به مسجد مسئول نظامی ساواک با عبارت نامناسبی به ساحت مقدس مسجد توهین کرد که این موضوع بهانه‌ای شد برای مردم و انقلابیونی که از ظلم‌ها و سرکوب‌های رژیم شاه خسته شده بودند و با حکومت شاه درگیر شدند.

آیت الله پورمحمدی بیان کرد: نیروهای ساواک به سمت مردم حمله ور شدند که در این درگیری‌ها عده‌ای از مردم بی‌گناه شهید و زخمی شدند و این موضوع خشم انقلابی مردم را شعله ور‌تر کرد.
 
استاد حوزه علمیه عنوان کرد: پس از جسارت رژیم شاه به مسجد و هتک حرمت آن درگیری‌هایی در بازار تبریز بین نیروهای انقلابی و رژیم ساواک روی داد مردم ولایت مدار و مبارز تبریز اعم از اصناف و کسبه و طلاب به خیابان‌ها آمدند و اعتراض خود به ظلم حکومت شاه را نشان دادند.

وی با تاکید بر حضور همه اقشار مردم در قیام علیه حکومت شاه تصریح کرد: حضورمردم مبارز تبریز در قیام ۲۹ بهمن این شهر بسیار چشم گیر بود به طوری که خیابان‌ها و معابر شهر تبریز سراسر از مردمی بود که از حکومت ظالم و خودکامه شاه ناراضی بودند و با این حضور خشم انقلابی زیر خاکس‌تر آن‌ها نمایان شد.
 
قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۵۶ ستون فقرات رژیم شاهنشاهی را شکست
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قیام تبریز زمینه ساز شکل گیری انقلاب اسلامی شد اظهار داشت: حضور پرشور مردم در قیام ۲۹ بهمن تبریز ستون فقرات رژیم شاهنشانی را شکست و اگر این حضور آگاهانه و با بصیر مردم انقلابی تبریز صورت نمی‌گرفت آتش قیام ۱۹ دی مردم قم خاموش و فراموش می‌شد و انقلاب اسلامی با این سرعت شکل نمی‌گرفت.

آیت الله پورمحمدی گفت: در قیام مردم تبریز علیه رژیم شاه مراکز زیادی توسط مردم تخریب شد و عده زیادی از مردم شهید و زخمی شدند اما راهکار دیگری برای مبارزه با حکومت شاه وجود نداشت.
 
 
استاد حوزه علمیه بیان کرد: پس از قیام ۲۹ بهمن تبریز امام خمینی (ره) هم از غیرت مردم آذربایجان و این قیام ارزشمند آن‌ها تقدیر کردند، مردم آذربایجان از گذشته در صحنه‌های انقلاب حضورفعالی داشتند و در دوره نهضت ملی شدن نفت و همچنین درراه پیمایی‌های پیش از انقلاب اسلامی حضور فعال و موثری داشتند.
 
تبعیت مرم تبریز از آیت الله قاضی طباطبایی سبب پیروزی بر حکومت شاه شد
 
وی با اشاره به حمایت علما و مراجع از قیام مردم تبریز عنوان کرد: راهپیمایی‌های ضد نظام شاهنشانی توسط آیت الله قاضی طباطبایی که از علمای مبارز این شهر و از شاگردان و افراد مورد اعتماد امام خمینی (ره) بودند هدایت می‌شد، نفوذ کلام ایشان در بین مردم آذربایجان سبب می‌شد تا انقلابیون مبارز تبریز به صحنه دفاع از اسلام و آرمان‌های امام خمینی (ره) بپردازند.
 
مردم غیور تبریز در قضیه فتنه ۸۸ هم پیش قدم بودند
 
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ملت غیور و همیشه در صحنه آذربایجان در ماجرای فتنه ۸۸ و حوادث پس از آن هم با حضور به موقع خود در صحنه، دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و ولایت فقیه را در عمل نشان دادند و با حضور چشم گیر و فراموش نشدنی خود که یک روز زود‌تر از ملت ایران و در ۸ دی صورت گرفت نشان دادند که در حمایت از نظام اسلامی و بیعت با مقام معظم رهبری همیشه پیش قدم و گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری