کد خبر: 1245

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث شخصی و سیاسی با وزیر نفت ندارم، خواستار تشکیل کارگروه مشترک، نمایندگان با دولت برای استفاده از تولید ملی در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی شد.

به گزارش قم خبر به نقل از فارس، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه پارلمان در جریان رسیدگی به سؤال مشترک خود و علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در خانه ملت از بیژن زنگنه وزیر نفت خواستار تشکیل کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان و مسئولان وزارت نفت برای بهره‌گیری از توان تولید ملی در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی شد.

وی با بیان اینکه ما بحث شخصی با آقای زنگنه نداریم، افزود: بحث امروز ما درباره زیرمجموعه وزیر نفت است که دستورات آقای زنگنه را اجرا نمی‌کنند.

قاضی‌پور با بیان اینکه اگر وزارت نفت نیازهای خود را از داخل تأمین کند گام‌های مثبتی برداشته خواهد شد، تصریح کرد: بهره‌وری کل عوامل تولید در چنین شرایطی بهبود می‌یابد و با رشد ملی و اشتغال مواجه خواهیم شد، یکی از عوامل مهم در کیفیت تولید داخل میزان سفارشی است که به بخش تولید داده می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما این مطالبه را داریم که کالاهای استاندارد تولید شده در کشور (توسط وزارت نفت) خریداری شود، بیان داشت: باید درآمد نفت را به سمت تولیدکنندگان برد، در واقع اگر بخواهیم درآمد حاصل از نفت در خدمت اقتصاد ملی قرار گیرد باید مواد مصرفی و امکانات لازم را از تولید داخل تأمین کنیم و در موارد بسیار استثنایی شاهد عدم دنبال شدن این روند باشیم.

قاضی‌پور از لزوم تفاهم بین تولیدکنندگان داخلی و وزارت نفت سخن گفت و تأکید کرد: چنین تفاهمی می‌تواند ضمن رونق‌بخشی به تولید داخل، سرمایه لازم برای حرکت به سمت فناوری‌های جدید و تکنولوژی‌های نو را فراهم می‌کند.

وی در حین سخنان خود از نمایندگانی که گرد وزیر نفت جمع شده بودند خواست تا اجازه دهند بیژن زنگنه به سؤال مطرح گوش فرا دهد.

وی با طرح این پرسش که آیا سزاوار است ۱۹ کارخانه تولید لوله در تمام نقاط کشور با سرمایه‌گذاری میلیاردی با داشتن نیروهای متخصص و متعهد به علت نداشتن سفارش تعطیل و یا با ظرفیت پایین کار کنند، خاطرنشان کرد: آقای وزیر! در سال‌های اخیر با واردات بالای یک‌هزار کیلومتر لوله برای انتقال گاز پارس جنوبی ضربه بزرگی به صنعت لوله‌سازی کشور وارد شد و با وجود تلاش‌های فراوان شرکت‌های لوله‌سازی اهواز و ماهشهر که تجهیزات تولید لوله‌های انتقال گاز را دارا بودند، اما از توان داخل در این زمینه استفاده نشد، آیا این خیانت نیست!؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با چشمان خودم در پارس جنوبی واردات لوله‌های دست ‌دوم از هند را دیدم؛ همه ما قسم خورده‌ایم از تولید ملی و اشتغال جوانان استفاده کنیم، هر چند این اقدام برای بعضی خوشایند نباشد.

قاضی‌پور با بیان اینکه برخی کارخانجات لوله‌سازی زیر ظرفیت ۲۰ درصد کار می‌کنند و این بسیار تأسف‌آور است، خاطرنشان کرد: مشکل این کارخانجات با وضعیت فعلی ادامه یافته و باعث ورشکستگی‌شان می‌شود، در چنین حالتی بانک‌ها آنها را تصاحب خواهند کرد و هزاران زن، مرد، مهندس و مدیر بیکار خواهند شد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: ما همگی در روز قیامت باید پاسخگو باشیم، امروز هم باید به فرمان رهبر عزیزمان لبیک بگوییم و اگر ما لبیک نگوییم چه کسی لبیک خواهد گفت؟ مگر نه اینکه ما معتقدیم «لبیک یا خامنه‌ای، لبیک یا حسین است».

وی به بخشی دیگر از توان تولید داخل اشاره کرد و خواستار استفاده از توان داخلی در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی شد.

قاضی‌پور به برخی از خریدهای خارجی اشاره کرد و افزود: خریدهای خارجی پورسانت دارد، هدیه و دلار دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما این جلسه را تشکیل دادیم تا زیرمجموعه آقای زنگنه بدانند که مجلس، وزارت نفت و کل مجموعه نظام به دنبال حمایت از تولید داخل هستند و در چنین شرایطی باید از این فرصت طلایی بهره جست.

وی همچنین خواستار ارائه تعهد از سوی وزیر نفت برای تشکیل کارگروه، استفاده از تولید ملی با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد و انصراف از این سؤال را به این تعهد منوط کرد و از حجت‌الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خواست تعهد تشکیل این کارگروه را اخذ و پیگیری کند.

حجت‌الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به درخواست نماینده سؤال‌کننده از وزیر نفت گفت: همان طوری که در بیانات آقایان قاضی‌پور و محجوب اشاره شد، دغدغه نمایندگان استفاده حداکثری از تولیدات باکیفیت لازم داخلی است.

وی ادامه داد: در فرمایشات وزیر محترم نفت هم تأکید شد که این وزارتخانه تا حد امکان فرصت استفاده از تولید داخلی را فراهم خواهد کرد.

ابوترابی فرد از وزیر نفت پرسید که اگر دغدغه شما استفاده از حداکثر توان داخل است، بفرمایید تا همکاران آخرین نظر خود را پیرامون سؤال مطرح اعلام کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: آقای قاضی‌پور! این اراده در وزارت نفت وجود دارد.

پس از اعلام استفاه حداکثری از توان داخل در وزارت نفت از بیژن زنگنه،‌ قاضی‌پور از پیگیری ادامه سؤال انصراف داد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری