کد خبر: 11781

یک منبع نزدیک به دولت العبادی تاکید کرد که فدرالیزم در عراق بر موج احساسات طایفه‌ای استوار است و به جای آنکه یک مطالبه ملی باشد، توسط گروه‌هایی از یک طایفه دنبال می‌شود.

به گزارش قم خبر به نقل از فارس، یک منبع نزدیک به دولت العبادی به پایگاه «الوقت» تاکید کرد که تحقق فدرالیزم در مناطق شیعی و سنی عراق زمان‌بر خواهد بود.

یک مقام مسئول نزدیک به حیدرالعبادی به خبرنگار الوقت گفت، دولت شرایط فعلی را برای دنبال کردن ایده فدرالیزم مناسب نمی‌داند و از این رو اقدام بعضی از گروه‌ها در استان‌های جنوبی و مرکزی عراق یک ابتکار مشخصی است و از پشتوانه مذهبی برخوردار نیست.

وی اضافه کرد فدرالیزم در عراق یک نیاز است که تحقق آن به شرایط خاصی احتیاج دارد و طرح این موضوع پیش از آنکه زمان آن فرا برسد، سبب بروز کشمکش‌های سیاسی بین موافقین و مخالفین فدرالی شدن سیستم اداره عراق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که گستره چتر امنیتی دولت یک ضرورت است و ساماندهی به این وضعیت در اولویت می‌باشد، عده‌ای که معرف طایفه شیعی عراق به حساب نیامده و فقط بخشی از آن می‌باشند، با طرح زودهنگام فدراتیو در مناطق شیعی مشکلاتی را پدید می‌آورند.

یادآوری می‌شود فدرالیزم در متن قانون اساسی عراق گنجانیده شده و بخشی از آن در مناطق شمالی تحقق پیدا کرده است اما در عین حال عراق برای تحقق شکل کامل و ساختارمند فدرالی زمانی نسبتاً طولانی را در پیش دارد و تا ابهامات برطرف نشود، جامه عمل نمی‌پوشد. یکی از ابهامات این است که فدرالیزم کردی از اندازه فدرالی بالاتر است. داشتن پرچم، یگان مستقل نظامی و روابط خارجی مستقل با کشورهای منطقه در چارچوب دولت فدرالی نمی‌گنجد و به دولت‌های خودمختار شباهت بیشتری دارد. پیگیری فدرالی در مناطق شیعی مستلزم آن است که هم‌زمان تکلیف شیوه اداری حکومت در استان‌های غربی عراق که اکثریت آن را اهل سنت تشکیل می‌دهند، مشخص شود.

استقرار فدرالی در مناطق اهل سنت مستلزم آن است که اختلافات کنونی استان‌های کربلا و الانبار بر سر قلمرو هر استان که در دوره صدام حسین دست‌خوش تغییر اساسی شده است، حل شود و این موضوعی است که به سادگی حل و فصل نمی‌گردد.

 

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری