کد خبر: 11205

رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد تغییراتی در خط مشی خود بدهد که اصلاحات مهاجرتی، برکناری وزیر دفاع، تغییر راهبرد در افغانستان و تلاش برای توافق با ایران از جمله آنهاست، ولی در این راه با کارشکنی جمهوری‌خواهان مواجه است.

به گزارش قم خبر به نقل از فارس، ماه نوامبر در حیات سیاسی آمریکا با تحولات مهمی به پایان رسید. انتخابات میان دوره ای کنگره، اصلاحات مهاجرتی، برکناری وزیر دفاع و تغییر راهکار واشنگتن در افغانستان، حوادث بسیار مهمی بشمار می‌روند.

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیه‌تا» چاپ مسکو، در مقاله‌ای با اشاره به این مسئله می‌نویسد: اگر انتخابات کنگره را کنار بگذاریم، سایر تحولات بدست «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفت. در حقیقت ناکامی دموکرات‌ها در انتخابات وی را به این سمت سوق داد. وی با ورود به مرحله یک چهارم نهایی دوره ریاست جمهوری خود، به فکر این مسئله افتاده که قصد دارد چه چیزی از خود در تاریخ آمریکا بر جای بگذارد. اوباما درصدد تغییر اولویت‌های خود، اصلاح خط مشی و اقدامات سریعی در خصوص مسائلی است که بتواند برای وی موفقیت به همراه داشته باشد.

اصلاح قوانین مهاجرتی که با دستور مستقیم رئیس جمهوری و بدون عبور از کنگره تصویب شد، در مجموع یک گام موفق از سوی اوباما بود. این قانون باعث شد تا بیش از ۴ میلیون مهاجر غیرقانونی در آمریکا، از این کشور اخراج نگردند. بر اساس یک نظرسنجی، این اصلاحات مورد تایید بیش از نیمی از مردم قرار گرفت، ۲۲ درصد خواستار اقدام اساسی تری در این خصوص بوده و ۲۶ درصد از این اقدام حمایت نکردند.

به نوشته این روزنامه، موضوع سیاست خارجی و سیاست امنیتی آمریکا تا حدودی پیچیده‌تر از این است. در این عرصه اوباما از مسائلی که در مبارزات انتخاباتی به تبلیغ آنها پرداخته گذشته و تلاش نمود تا به تحقق اقداماتی بپردازد که بعد از انتخابات آغاز کرده است. صحبت بر سر نوعی تغییرخط مشی است که این مسئله به تغییرات کادری مهمی منجر شد. اوبامای قدیمی دو سال قبل سناتور سابق «چاک هیگل» را به سمت وزیر دفاع منصوب کرده بود، ولی اوبامای جدید او را کنار گذاشت. علت این تصمیم هم چیزی بیش از ارتکاب به اشتباهات بود. ویدئوی وحشتناک سربریدن تبعه آمریکایی و سپس اتباع دیگر کشورها که در شبکه های اینترنتی منتشر شد، بازتاب گسترده ای در جامعه آمریکا داشت و آمریکایی‌ها معتقدند که این مسئله به دلیل اشکال اساسی است که در روش مبارزه با تروریسم وجود دارد که با وجود تشکیل ائتلاف جهانی، هنوز هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

اوباما با برکناری هیگل نشان می‌دهد که در حال کار بر روی اشتباهات است و تلاش دارد تا سیاست نظامی کشور را اصلاح کند. این مسئله در دستور وی برای ادامه راهکار نظامی در افغانستان نیز به همین ترتیب است. اگر طرح قبلی واشنگتن مبتنی بر توقف شرکت نظامیان آمریکایی در عملیات نظامی در این کشور در سال ۲۰۱۴ بود، ولی اکنون وظیفه نظامیان آمریکایی ادامه عملیات علیه طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی و اجرای طرح آموزش نیروهای نظامی افغانستان است.

با توجه به همین مسئله هم «اشرف غنی» رئیس جمهوری جدید افغانستان توافقنامه مربوط به شرایط حضور نظامیان آمریکایی در کشورش را امضاء کرد و دستور قبلی «حامد کرزی» در مورد منع گشت‌های شبانه آمریکایی‌ها در روستاهای افغانستان را لغو کرد. اگر این خط مشی حتی موفقیت آمیز هم نباشد، ولی تا پایان دوره ریاست جمهوری اوباما، اوضاع را تحت کنترل نگه خواهد داشت.

«نیزاویسیمایا» می‌افزاید: البته این سئوال هنوز باقی است که چه اصلاحاتی در راهکار جنگی آمریکا در عراق و سوریه صورت گرفته است. فعلا دولت آمریکا حضور نظامی در عراق را در حد مشاورین و مربیان نظامی تا ۳ هزار نفر محدود کرده است، البته فرماندهان آمریکایی چندین بار یادآور شده اند که بدون انجام عملیات زمینی، امکان پیروزی بر گروه تروریستی داعش وجود ندارد.

باراک اوباما طی هفته گذشته دو بار به تهدیداتی که آمریکا در عرصه بین المللی باید با آنها مقابله کند، اشاره کرده که این تهدیدات به گفته وی، انتشار ویروس ابولا، تروریسم و «تجاوز روسیه به اوکراین» هستند. واضح است که وی حرکت تاریخی در این خصوص نمی‌تواند انجام دهد، ولی جهت گیری وجود دارد که کاخ سفید روی نتیجه بخش بودن آن حساب باز کرده و آن مذاکرات با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور است که در چارچوب گروه «۱+۵» جریان دارد.

دور آخر این مذاکرات به امضای توافقنامه جامع هسته‌ای منتهی نشد، ولی این امیدواری هنوز وجود دارد که این توافق ظرف ۶ الی ۷ ماه آینده صورت بگیرد. البته تهدیدی که در این رابطه وجود دارد، از جانب کنگره آمریکاست. جمهوری خواهان تلاش می‌کنند تا بر روند این مذاکرات کنترل یافته و مواضع خویش را در آن اعمال نمایند. ضمن اینکه برخورد منفی برخی شرکای خارجی آمریکا، مانند اسرائیل و عربستان سعودی، هم می‌تواند باعث شکست مذاکرات شود.

به نوشته این روزنامه، در مجموع چه در عرصه داخلی و چه سیاست خارجی، درگیری بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها و بین کاخ سفید و کنگره، افزایش یافته است. از هم اکنون جبهه جمهوری خواهان تهدید کرده است که برای کاخ سفید در خصوص مسئله ادامه تامین بودجه دولت مشکل آفرین خواهد شد. بدین ترتیب پیش بینی می‌شود که آب و هوای سیاسی در واشنگتن طی دو سال آخر حضور باراک اوباما در کاخ سفید، بسیار داغ خواهد بود.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری