به دلیل جایگاه فوق العاده حساس کرانه باختری در نظریه امنیتی و راهبرد کلان موجودیتی رژیم صهیونیستی، تل آویو برنامه های خاصی را برای کنترل کامل این منطقه ومقابله با هر نوع انتفاضه مسلحانه در آن در دستور قرار داده است.

به گزارش قم خبر به نقل از فارس؛ از اواسط دهه هشتاد قرن بیستم که مبارزات ملت فلسطین در رویارویی با اشغالگران با الگوگیری از پیروزی مسلمانان انقلابی ایران به رهبری امام خمینی (ره) وارد خاک فلسطین شد(تاپیش از این هیچ گروهی در داخل خاک فلسطین علیه صهیونیست ها عملیاتی انجام نداده بود) تا به امروز دستاوردهای گسترده ای داشته است. این مبارزات که ابتدا با انتفاضه نخست موسوم به سنگ و چوب آغاز و در ادامه با انتفاضه دوم موسوم به الاقصی گسترش یافت در صحنه داخلی و خارجی فلسطین زمینه ساز اتفاقات بسیار مهمی بود. تثبیت دو مولفه بسیار مهم از ورای این دو انتفاضه مسلحانه در ادبیات جهانی نسبت به قضیه فلسطین شاید بزرگترین دستاورد سه دهه مبارزه ملت فلسطین با اشغالگری رژیم صهیونیستی باشد. تثبیت دو هویت «ملت فلسطین» و «دولت فلسطین» .

اظهار هویتی به نام «ملت فلسطینی در جهان ماحصل انتفاضه اول فلسطینی هاست . به این معنی که پس از سالها که افکار عمومی جهان با تبلیغات مسموم رسانه های وابسته به صهیونیسم فلسطینی ها را اقلیتی درسرزمین یهودیان! می شناختند با مشاهده هزاران فلسطینی دست به سنگ و چوب بر سر چهار راه و خیابانها ارام آرام به حقیقتی انکار ناپذیر در نزد افکار عمومی جهان تبدیل شد. هرچند غرب با ایجاد تشکیلات خودگردان در اواسط دهه نود تلاش کرد آتش انتفاضه مسلحانه فلسطینی ها را خاموش کند لیکن فلسطینی ها با الهام گیری از الگوهای اسلامی و انقلابی منطقه راه خود را برای احقاق حقوق خود یافته بودند. در انتفاضه مسلحانه دوم اما متحدان غربی رژیم صهیونیستی در پی مقاومت جانانه فلسطینی ها وادار شدند به هویتی به نام «دولت فلسطین» اقرار کنند.

اینکه این روزها غربی ها سخن از طرح دو دولتی در سرزمین فلسطین می کنند صرف نظر از اینکه چه میزان با دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران همسویی دارد فی نفسه دستاورد بزرگی است چه اینکه تا سه دهه پیش آنان حتی به نام انسان فلسطینی در درون فلسطین قائل نبودند چه رسد به اینکه حالا هم فلسطینی ها را به رسمیت بشناسند و هم دولتی برای آنها. با این وجود بخش عمده ای از فلسطینی ها به آرمانی بزرگتر از طرح دو دولتی یعنی ایجاد دولت فلسطینی در سرزمین تاریخی فلسطین از بحر تا نهر می اندیشند. این دسته از فلسطینی ها که تحت لوای جریان مقاومت اسلامی مبارزه مسلحانه می کنند در نوار غزه توانمندی خود را برای تحقق این آرمان نشان داده و تلاش دارند با انتقال این توانمندی به کرانه باختری حقوق نهایی ملت فلسطین را محقق نمایند. در همین راستا حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بیش از یک بار و در مناسبت های مختلف خواستار تسلیح کرانه باختری به عنوان راهی برای آزاد سازی فلسطین و احقاق حقوق فلسطینیان شدند.ایشان آخرین بار در دیدار دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با ایشان در تهران براین مسئله تاکید کردند.

توجه ویژه تحلیلگران ومراکز پژوهشی به این استراتژی پرسش هایی را درباره چرایی، میزان تحقق طرح تسلیح کرانه باختری و فرصت ها و چالش های آن مطرح کرده که با توجه به تحولات اخیر در قدس در چند بخش تلاش می شود به این پرسش ها در حد توان پاسخ داده شود:

بخش دوم :

به دلیل جایگاه خاص و ویژه ای که کرانه باختری در ساختار پروژه یهودی سازی و اشغالگری رژیم صهیونیستی دارا است ، رژیم تل آویو برنامه های خاصی را برای کنترل کامل این منطقه و مقابله با هر نوع انتفاضه به ویژه انتفاضه مسلحانه در این منطقه از فلسطین اشغالی در دستور کار خود قرار داده است برنامه هایی که گاها به طور مقطعی موفقیت هایی هم برای رژیم صهیونیستی در پی داشته است.

به اعتقاد کارشناسان، رژیم صهیونیستی اگر دیوار حایل را به بهانه ی جلوگیری از رخنه مبارزان و بخصوص مبارزان شهادت طلب ساخت ، محور اصلی برنامه های خود را بر سلخ مقاومت از کرانه باختری و سرکوب کامل مقاومت در کرانه باختری قرار داد و در این چارچوب پنج برنامه را به طور همزمان در پیش گرفته است.

این برنامه ها عبارتند از :

۱. ممنوعیت هر نوع فعالیت سازمان یافته در کرانه باختری: رژیم صهیونیستی با کمک و همراهی کامل تشکیلات خود گردان ، تمامی سازمان ها وجمعیت های مردم نهاد فلسطینی را تعطیل کرد ، حتی مراکز حفظ قران نیز تعطیل یا به طور کامل تحت کنترل تشکیلات خود گردان در آمدند.

صهیونیستها در راستای سرکوب ساختار مقاومت در کرانه باختری تمامی زیر بنای فعالیت های اجتماعی را هم از بین برده وبا هر نوع ساختاری از این دست به مبارزه می پردازند.

۲. بازداشت هزاران جوان و نوجوان در کرانه باختری: ارتش و سازمان های امنیتی واطلاعاتی رژیم صهیونیستی از یک سو و سازمان های امنیتی تشکیلات خودگردان از سوی دیگر تمامی کرانه باختری را تحت کنترل خود گرفته وهر جوان یا نوجوانی را که حتی مشکوک به داشتن گرایش های ضد صهیونیستی باشد را بازداشت ومورد شکنجه قرار می دهند ، تا کنون تعداد زیادی از جوانان فلسطینی زیر شکنجه صهیونیستها به شهادت رسیده یا دچار نقص عضو گردیدند ، صهیونیستها با این اقدامات خود تلاش می کنند تا ضمن سرکوب مبارزان فلسطینی نوعی جو وحشت را در میان بقیه فلسطینیان برای عدم پیوستن به گروه های مبارز به ویژه گروه های مبارز اسلام گرا به وجود آورند.

زندان های رژیم صهیونیستی هم اکنون بهترین شاهد بر گسترده گی اجرای این برنامه است ، در حالیکه ماموران تشکیلات خود گردان نیز شمار دیگری از فلسطینیان را در زندان های خود دارند وگاهی در یک اقدام هماهنگ شده جوان فلسطینی لحظاتی بعد از آزادی توسط تشکیلات خود گردان توسط نظامیان صهیونیست بازداشت شده ویا حتی ترور می شود.

۳. بازداشت گسترده رهبران سیاسی وشخصیت های برجسته مردمی در کرانه باختری ، مسئله ای که به شدت بر ساختار سازماندهی مبارزات ضد صهیونیستی تاثیر گذار بوده است .

رژیم صهیونیستی با دستگیری تمامی رهبران طراز اول ودیگر شخصیت های بارز در سطوح بعدی عملا کرانه باختری را از رهبران شاخص تهی نمودند.

صهیونیستها بدون هیچ نوع استثنایی هر شخصیتی را که احتمال فعالیت یا برنامه ای ضد صهیونیستی در وی مشاهده کننده را دستگیر وبه زندان می برند .

برای آنها تفاوتی نمی کند این فرد نماینده مجلس قانونگذاری فلسطین باشد یا معلم یا پزشک یا حتی دانشجوی یا دانش آموزی جوان که به دنبال فعالیت ضد صهیونیستی باشد.

به اعتقاد کارشناسان صهیونیستها با این اقدام خود به دنبال تهی کردن کرانه باختری از شخصیت هایی که بتوانند صفوف داخلی را با یکدیگر نزدیک کنند ، همچنین حمله و ضربه به زدن به ساختار یکایک گروه های مبارز فلسطین دامنه فعالیت این جنبش ها را در کرانه باختری کاهش داده وبه همین میزان پایگاه مردمی آنها را هم می کاهد در کنار آن می تواند موجی از رعب و وحشت را ( به زعم صهیونیستها) در میان فعالان فلسطینی به وجود آورده و آنان را از ادامه حضور در برنامه های ضد صهیونیستی دور نماید.

همچنین نباید فراموش کرد بازداشت رهبران ، باعث دور شدن ساختار رهبری از پایگاه مردمی شده و رسیدن دستور العمل ها از قله به بستر جامعه دچار کندی و دشواری می کند.

۴. مجازات دسته جمعی تمامی اهالی کرانه باختری: صهیونیستها با اعمال مجازات های دسته جمعی فلسطینیان ساکن کرانه باختری ، جلوگیری از انتقال اموال بازگانان و پرداختن حقوق کارمندان ، فشار بر تشکیلات خود گردان جهت اخراج هر فرد مظنون به همبستگی با مبارزان وگروه های اسلامگرای فلسطینی تلاش می کنند تا به هر شکل ممکن فلسطینیان را از برنامه های مقاومت به ویژه مقاومت اسلامی جدا کنند .

تشکیلات خود گردان فلسطین هم سازمانی را در این راستا تشکیل داد ، که به نام سازمان امنیت موسسات نامگذاری شد ، این سازمان با نظارت وزیر نظر قرار ددن کارمندان فلسطینی هر کارمندی را که مظنون به عضویت در یکی از جنبش های مبارز فلسطینی باشد را از کار برکنار می کند ، همچنین هر کارمندی برای تکمیل پرونده کارگزینی خود مجبور است نامه ی تاییدیه ای از این سازمان تهیه کرده ودر اختیار سازمان متبوع خود قرار دهد.

۵. هم اکنون هر شورای شهری که در آن طرفداران گروههای مبارز فلسطینی به قدرت رسیده باشند نه تنها توسط تشکیلات خود گردان بایکوت می شود بلکه بنا به درخواست این تشکیلات تمامی سازمان های بین المللی که به شهرداری های مناطق فلسطین نشین قول همکاری وکمک داده اند نیز شهرهای مذکور را از لیست کمک های خود حذف کند.

گاه شرایط به نحوی رقم خورده است که ماموران سازمان های امنیتی تشکیلات خود گردان از ورود این شخصیت ها به داخل شهرداری یا شورای شهر ممانعت به عمل آورده ورسما مردم را تهدید می کنند که باید افراد دیگری را به جای آنها انتخاب کنند وگرنه وضعیت آنها به همین شکل باقی خواهد ماند.

۶. رژیم صهیونیستی به همراه شمار قابل توجهی از رسانه های وابسته به تشکیلات خود گردان والبته کشورهای سازشکار عرب ، هجمه تبلیغاتی ـ رسانه ای گسترده ای را علیه جریان های مقاومی که به دنبال از سر گیری مبارزات مسلحانه می باشند انجام داده ومی دهند ، دامنه این هجمه تبلیغاتی حتی به مساجد هم رسیده است و برخی از آنها به عنوان تریبونی برای تشکیلات خود گردان به تقبیح فعالیت مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی می پردازند.

۷. داعش نیز جدیدا به عنوان ابزاری مهم برای سرکوب مقاومت فلسطین و بدنام جلوه دادن آن مبدل شده است به نحوی که امروزه انگ تروریسم و داعشی بودن به هر فلسطینی که به دنبال مبارزه برای آزادی سرزمین خویش است زده می شود

به گفته کارشناسان در حالیکه رهبران داعش رسما اعلام کرده اند در حال حاضر کاری به کار رژیم صهیونیستی ندارند و حتی در منطقه جولان سوریه گروه های سلفی تکفیری همکاری تنگاتنگی با نظامیان صهیونیستی داشته و در بیمارستان های رژیم صهیونیستی معالجه می شوند ، اما رسانه های صهیونیستی والبته تشکیلات خود گردان هیاهوی گسترده ای را در رابطه حضور داعش در کرانه باختری آغاز کرده اند تا انتفاضه مردم کرانه باختری وقدس را تحت الشعاع خود قرار قرار دهند.

با نگاهی واقع بینانه به شرایط فلسطین شاهد طیف وسیعی از نظرات و موضع گیری ها در قبال اصل مقاومت و مبارزه مسلحانه است ،به نحوی که هرگز نمی توان آنرا به تفکیک سیاه و سفید نگریست.

در قسمت بعد به نظرات و مواضع المان های مختلف تشکیل دهنده ساختار سیاسی و مقاومتی جامعه فلسطین در قبال مبارزه مسلحانه می پردازیم.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری