کد خبر: 10310

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: افرادی مانند ستارخان شخصیت‌هایی با ابعاد بزرگتر از محلی و کشوری هستند که تاثیرات جهانی آنها را بایدد در منابع جهانی کشف کرد.

به گزارش قم خبر به نقل از فارس، نشست علمی تخصصی یکصدمین سالگرد درگذشت ستارخان، سردار ملی ایران با حضور حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات، محمد رجبی، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، دکتر منصور حقیقت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، دکتر رحیم شهرتی‌فر، فرماندار تبریز، دکتر محمدرضا پورمحمدی، رئیس دانشگاه تبریز و نمایندگان مجلس عصر امروز سه‌شنبه (۲۰ آبان‌ماه) در تالار شهید مدرس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.


رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شخصیت‌هایی مانند ستارخان محدود به یک ملت، استان و شهر نمی‌شوند، گفت: افرادی مانند ستارخان شخصیت‌هایی با ابعاد بزرگتر از محلی و کشوری هستند و تاثیرات جهانی از اقدامات آنها وجود دارد که باید در منابع جهانی جست و جو و کشف کرد.

وی برای تصدیق سخن خود از لنین یاد کرد و گفت: هنگامی که لنین در نخستین حرکت انقلابی خود در شکست خورد، در مقالات خود به مردم روسیه گفت: «از مردم ایران یاد بگیرید که چگونه انقلاب مشروطه را پیروز کردند.»

رجبی گفت: مبارزات ستارخان ارزشی جهانی پیدا کرد حتی زمانی که مهاتما گاندی رهبر هند خود را وامدار مشروطه در مبارزه با استعمار می‌داند. این نکته توجه ما را به تأثیر قهرمان‌هایی که انقلاب مشروطه را پیروز کردند جلب می‌کند.

رجبی ابراز امیدوارم کرد برگزاری مراسم تجلیل از شخصیت‌های مانند ستارخان در استان نباید این شخصیت‌ها را از بعد فرا ملی تقلیل دهیم و به شخصیت استانی تبدیل کنیم.

همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای در طی پیام مکتوب که در اختیار حضار قرار گرفت اظهار داشت: در آستانه یکصدمین سالگرد درگذشت ستارخان سردار ملی انقلاب مشروطه ایران برای بررسی نقش و جایگاه وی در تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران نشستی علمی با حضور اساتید محترم و محققان تاریخ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی رویداد حسنه‌ای است تا یاد مجاهدان و مبارزان استقلال و آزادی ایران گرامی داشته شود.

مجاهدان و مبارزانی که با فرامین مراجع عظام تقلید از یک سو با دیو استبداد خودکامه به نبرد برخاستند و از سوی دیگر با متجاوزان خارجی که خواهان از میان بردن حیثیت و شرافت و استقلال مردم ایران بوده‌اند تا پای جان ایستادگی نموده‌اند.

تاریخ حیات ستارخان، رفتار فردی وی نیست بلکه یک منش تاریخی از رادمردان است که برای دفاع از دین که ناموس مردم ایران است، از همه چیز خود گذشته‌اند. تاریخ ایران رادمردان بزرگی از آذربایجان را سراغ دارد که بی‌ادعا در تثبیت و تحکیم هویت اصیل دینی این مرز و بوم گام برداشته‌اند. رسمیت مذهب حقه اهل بیت علیهم‌السلام تکاپوی ایرانیان حقیقت‌جویی بود که گمگشته خود را در دامان قرآن مجید و خاندان گرامی پیامبر یافتند تاریخ انقلاب اسلامی و دوران مبارزه علیه سلطنت خودکامه و وابسته پهلوی و سالهای حماسه و دفاع مقدس هم گواه روشنی دیگر بر نقش و جایگاه دلیرمردان ایرانی آذربایجان است، که شرح و بسط آن فرصتی دیگر می‌طلبد. چگونه می‌توان از تاریخ انقلاب اسلامی سخن گفت ولی یادی از قیام شورانگیز مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۵۶ در دفاع از حریم رهبری و مرجعیت حضرت امام (ره) نکرد.

در اختتامیه این نشست پیام مجمع نمایندگان شمال غرب کشور قرائت شد و تندیس ستارخان در موزه مجلس رونمایی شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری