کد خبر: 10040

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: فرد آمر باید با زبان گویا و معقول و با احترام وبدون اهانت به فرد خطاکارتذکردهد زیرا امربه معروف ونهی از منکر با احترام وادب تاثیربیشتری دارد.

 حجت الاسلام و المسلین محمود رجبی در گفت و گو با خبرنگار قم خبر، بااشاره به گفته پیامبر اسلام (ص) «که شما بهترین امتی هستید که در جامعه بشری وجود دارید، زیرا امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید» اظهارکرد: از زبان قرآن و اهل بیت هیچ فریضه‌ای به اندازه امر به معروف و نهی از منکرکردن مورد تاکید قرار نگرفته است و در روایات هم تعابیر بلندی در مورد انجام این امرآمده است.

وی بابیان اینکه تمام اعمال نیک در مقام امر به معروف ونهی از منکر به منزله قطره آبی در مقابل دریا است، افزود: درسایه امر به معروف ونهی ازمنکر است که تمام دستورات الهی به درستی اجرا می‌شود، درغیر این صورت دستورات الهی غبار فراموشی به خود می‌گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مهم‌ترین واساسی‌ترین رکن درفرهنگ دینی اسلام، اشاره کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکرامر مهم و اساسی در فرهنگ دینی اسلام است که امام حسین (ع) در مسیر عاشورا در سخنرانی‌های خود بر این مسئله مهم تاکید داشتند و مردم را برای برپایی این فریضه الهی دعوت می‌کردند.

رجبی بااشاره به مقام شایشته ووالای امربه معروف ونهی از منکرعنوان کرد: امربه معروف ونهی از منکر در جامعه اسلامی نقش سازنده‌ای برای خود فردو سلامت و حفظ دین و جلوگیری از خیانت‌ها، ظلم‌ها و تعدی‌ها دارد.

وی بابیان اینکه امر به معروف ونهی ازمنکر در جامعه امروزی به شکل مطلوبی انجام نگرفته است، گفت: امروزه هرچند در جامعه تلاش‌هایی برای گسترش این مسئله صورت گرفته است اما امر به معروف ونهی ازمنکر مظلوم واقع شده است وآنگونه که باید به شکل مطلوب انجام نگرفته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بااشاره به اینکه دستورات دینی اثرگذاری مطلوب دارند، تصریح کرد: برخی از دستورات دینی اگر به شیوه‌های سفارش شده اجرا شود تاثیرات دو چندانی در جامعه خواهند داشت.

رجبی بیان کرد: هرفرد باید درمورد چگونگی عمکردواثربخشی امر به معروف و نهی از منکربرروی دیگران فکر کند و خود را به جای فردی بگذراد که خطایی مرتکب شده است در این موقعیت تصور کند با چه شیوه‌ای می‌توان امر به معروف ونهی ازمنکر کرد.

وی بااشاره به دستور خدا درمسئله امربه معروف ونهی از منکر کردن اظهار کرد: فرد آمر باید با زبان گویا و معقول و با احترام بدون اهانت به فردی که خطایی از او سر زده است تذکر دهد زیرا خداوند چنین دستور داده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به شرایط امربه معروف ونهی از منکر اشاره کرد و گفت: اگر در جامعه برخوردهای نامناسب اتفاق افتاد، زبان تذکر و طرح مشکل باید معقول‌تر و مناسب‌تر باشد.

وي بابیان اینکه امور مستحب مثل نماز جماعت نرفتن عملی حرام نیست تصریح کرد: در مشاهده بی‌توجهی افراد به امور مستحبی واجب نیست برخورد سخت و سنگین انجام شود.

وی عنوان کرد: گاهی درمشاهده ترک امور واجب دین امربه معروف ونهی از منکر صورت نمی‌گیردوبرعکس برای اموری که انجام آن نیز واجب نیست امر به معروف و نهی از منکر به صورت شدید و همراه با توهین انجام می‌شود.

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بااشاره به اینکه احترام به فرد خطاکار در مرحله اول در امر به معروف و نهی از منکرکردن بسیار تاثیرگذار است، گفت: شرایط زمانی و مکانی درانجام دادن این مسئله دارای اهمیت است، در زمانی باید به فرد توصیه کرد و او را مورد نصیحت قرار داد که شرایط مهیا باشد.

رجبی در تاکید سخنان مقام معظم رهبری در مسئله امربه معروف ونهی از منکر کردن افزود: به جای اینکه ساعت‌ها بایستید با فرد خطاکار بحث کنید تنها به گفتن آقا یا خانم این عمل خلاف است بسنده کنید و با فرد درگیر نشوید.

وی خاطرنشان کرد: این‌ها آسیب‌هایی است که در امر به معروف ونهی از منکر کردن وجود دارد و اگر طالب آن هستیم که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به یک دستور عقلایی تبدیل شود باید راه و شیوه آن را به خوبی بیاموزیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری