مهلت خواهی پاکستان از ایران برای احداث خط لوله آی پی به دو دلیل عدم پرداخت جریمه به ایران و از طرف دیگر فشارهایی که صنعتگران و کارشناسان انرژی این کشور وارد کرده‌اند صورت گرفته است.

به گزارش قم خبر به نقل از فارس؛ در حالی نزدیک به ۱۲ سال از مذاکرات احداث خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان می گذرد که پاکستانی ها به بهانه های مختلف از جمله تحریم های نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا هر بار احداث این خط لوله را در خاک خود، به تعویق می اندازند.

علیرضا غریبی مدیر شرکت مهندسی و توسعه گاز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه فعالیت احداث خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان در ایران به خوبی پیشرفت داشته است اما از سوی پاکستان هیچ حرکتی در خصوص ساخت ادامه این خط صورت نگرفته، می گوید روند فعالیت پاکستان در زمینه احداث ادامه این خط به کندی صورت می گیرد و باید بگویم که اصلا متوقف است بنابراین زمانی که پاکستان اقدام به احداث خط لوله صادراتی در خاک کشورش کند ما می توانیم این خط را تا مرز احداث کنیم.

پاکستان در حالی هیچ اهتمامی به احداث این خط لوله ندارد که حتی به دلیل امضای قرارداد صادراتی گاز با ایران در اوایل دولت دهم و وجود جریمه ۲۰۰ میلیون دلاری در ازای هر روز تاخیر در واردات گاز از ایران، هراز گاهی پیشنهادهایی را به ایران در زمینه بخشیدن جریمه و یا تعویق زمان احداث این خط لوله داده است.

براساس قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان باید این گاز تا دسامبر سال ۲۰۱۴ به این کشور وارد شود اما هنوز حتی یک کیلومتر هم خط لوله در خاک این کشور احداث نشده است به همین دلیل ماه گذشته از سوی مسئولان اسلام آباد پیشنهاد مهلت دو ساله‌ای برای احداث این خط به ایران داده شد که وزیر نفت در همین رابطه درحاشیه همایش بزرگ تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود در پاسخ به خبرنگار فارس گفته بود این پیشنهاد درحال بررسی است اما باید مذاکرات حقوقی بین دو طرف انجام شود.

این پیشنهادها درحالی از سوی پاکستان مطرح می شود که ایران به دنبال مشتریان جدید برای صادرات گاز خود است که از جمله این مشتریان هند و عمان هستند به همین دلیل پس از مذاکرات اولیه بین وزرای خارجه ایران، هند و عمان، روزنامه نیوز پاکستان به نقل از مبین صولت مدیرعامل شرکت سیستم‌ گازی بین ایالتی پاکستان اعلام کرده است به دلیل آنکه پاکستان به توافقات خود در واردات گاز از ایران پایبند نبوده است ایران به دنبال صادرات گاز از مسیر جدید عمان به کشور هند است.

از طرف دیگر نیز یک رسانه پاکستانی با اشاره به هزینه‌های واردات گاز برای این کشور از گلایه کارشناسان این کشور درباره فشارهای آمریکا برای مبادلات با ایران در این زمینه خبر داده است.

روزنامه اکسپرس تریبیون در مقاله‌ای پس از بیان اینکه جنگ ایران و آمریکا بر سر قراردادهای انرژی به سر آمده، به امضای قراردادی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار بین ایران و عمان اشاره می‌کند که به موجب آن مسقط برای ۲۰ سال از تهران گاز طبیعی خریداری می‌کند.

به نوشته اکسپرس، کویت که خود دارای یکی از عظیم‌‌ترین ذخائر گازی جهان است به دومین کشور علاقه‌مند برای خرید گاز طبیعی ایران تبدیل شده است.

اشتیاق برای همکاری‌‌های انرژی که در بستر توافقی تاریخی در سوم آذرماه سال گذشته ما بین ایران و گروه ۱+۵ امضا شد فراهم آمده و به موجب آن تهران توافق کرد در ازای محدود کردن برخی از جنبه‌های برنامه هسته‌ای خود از برخی امتیازها در زمینه کاهش تحریم‌ها برخوردار شود.

پس از آن در ماه دسامبر بود که وزیر انرژی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد ایران قصد دارد با احداث خط لوله‌ای به کشورهای اروپایی مایل به واردات گاز از ایران، گاز ارسال کند.

اکسپرس تریبون با ابراز نگرانی از این بیانیه می‌نویسد در صورتی که این برنامه ایران عملی شود و آمریکا و سایر کشورها با ایران به توافقاتی برسند، امیدهای دیرینه پاکستان برای وارد کردن گاز از ایران بر باد خواهند رفت.

به نوشته این پایگاه خبری، خط لوله گاز ایران و پاکستان سالهاست بر سر تهدیدهای آمریکا معطل مانده است واشنگتن همواره ناخرسندی خود را از طرح خط لوله گاز پاکستان و ایران ابراز کرده است. پیشتر واشنگتن سعی کرده است با پیشنهاد فروش گاز ارزان‌تر به پاکستان این کشور را متقاعد کند طرح خط لوله گاز با ایران را رها کند.

هدف از طرح چند میلیارد دلاری خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، صادرات روزانه ۲۱٫۵ میلیون متر مکعب ( یا ۸٫۷ میلیارد متر مکعب در سال) گاز طبیعی ایران به پاکستان است.

بر آورد می‌شود حداکثر ظرفیت انتقال روزانه گاز از این خط لوله ۵۶ اینچی ۱۱۰ میلیون متر مکعب باشد. این خط لوله ۹۰۰ کیلومتری فقط در خاک ایران، از عسلویه در استان بوشهر تا ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان را دربرمی‌گیرد.

برآوردهای رسمی در پاکستان حاکی از گسترش شکاف بین عرضه و تقاضای گاز در پاکستان است و انتظار می‌رود تولیدات گاز پاکستان در سال ۲۰۲۰ به نصف میزان فعلی کاهش پیدا کند.

به نوشته اکسپرس تریبیون، کارشناسان انرژی بر این عقیده‌اند که پاکستان باید این مشکل را به صورت راهبردی حل کند و آن را با مقامات آمریکا در میان بگذارد. آنها می‌پرسند چرا آمریکا در حالی که کشورهای دیگر در حال عقد قرار با ایران هستند، اسلام‌آباد را در این مورد تحت فشار قرار می‌دهد.

اکسپرس تریبیون در ادامه درباره سیاست‌های اقتصادی کشورهای دیگر می‌نویسد: «این کشورها سیاست‌های اقتصادی خود را بخشی از سیاست خارجی خود قرار داده‌اند و پاکستان هم باید همین کار را انجام دهد. در غیر صورت، این کشور فرصت را برای واردات ارزان‌تر گاز از دست خواهد داد و اقتصادش بر اثر فشار کمبود انرژی فرو خواهد ریخت.»

این گزارش در پایان تصریح می کند باید دید با فشارهایی که از سوی صنعتگران و کارشناسان انرژی پاکستان به دولت مرکزی این کشور در خصوص واردات گاز از ایران وارد می شود آیا دولت اسلام آباد می تواند در حرکت خود در خصوص احداث خط لوله صادراتی سرعت بخشد ویا مانند گذشته تحت تاثیر غرب حرکت خواهد کرد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری