کد خبر: 14216

سخنگوی ائتلاف ایرانی آباد گفت: هدفگذاری ما در زمینه ترانزیت کالا از طریق خطوط ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی دستیابی ایران به رقم ۵۰ میلیون تن ترانزیت کالا است.

به گزارش قم خبر به نقل از مهر، حمید حاجی ابراهیم زرگر گفت: ما معتقدیم بسیاری از ظرفیت های اصلی بخش خصوصی در سال‌های گذشته بر اثر برخی از مشکلات مدیریتی مغفول مانده، این در حالی است اتاق بازرگانی باید از تمام ظرفیت‌های بین‌المللی ایران در منطقه و جهان استفاده حداکثری کند.

سخنگوی ائتلاف ایرانی آباد اظهارداشت: در همین ارتباط اعتقاد راسخ داریم بخش خصوصی با حمایت دولت می‌تواند با توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل رکورد ۵۰ میلیون تن ترانزیت کالا را برای کشور به ارمغان بیاورد و کشور را برای رسیدن به قله های رفیع اقتصادی یاری نماید. این یک رویا نیست و با برنامه ریزی و عملگرایی قابل دسترس است.

وی با بیان برخی از مشکلات امروز اتاق بازرگانی، گفت: ندانستن زبان مشترک ما با جهان پیرامونی یکی از بزرگترین مصائبی است که گریبان تجارت بین الملل ما را رها نمی‌کند. با این وجود، بسیاری از تصمیم سازان اقتصادی ما سعی دارند تا با استفاده از همان مدل های قدیمی و پیروی از تئوری های منسوخ راهی برای حل مشکلات ارتباطی خود بیابند.

زرگر ضمن بیان لزوم ورود اتاق به عرصه طراحی و اجرای مدل راهبردی فناوری‌های نوین همگرا (نانو، زیستی، اطلاعاتی و شناختی) با محوریت فناوری اطلاعات افزود: حرکت ما باید به سمت ایجاد اسناد تجاری ملی به منظور برداشتن فاصله موجود با کشورهای توسعه یافته در زمینه تجارت اکترونیک باشد.

وی در راستای حل این مشکل توضيح داد: ایجاد بانک جامع اطلاعاتی بازار کار و سرمایه از طریق اتاق و آشنایی به روز تولید کنندگان و صنعتگران داخلی از بازارهای هدف، یکی از برنامه‌های خواهد بود که بدون تردید باید در دوره جدید مدیریت اتاق بازرگانی اجرایی شود.

این فعال اقتصادی با برشمردن فواید راه اندازی این بانک اطلاعاتی مبتنی بر سرورهای اطلاعاتی درون اتاق انجام این مهم را آغازگر راه اندازی بازار هوشمند تجارات خدمات فنی و مهندسی دانست و افزود: بدون تردید حرکت به سمت مدل‌های جدید تجارت جهانی ما را در هماهنگی و همگون سازی بازار داخلی و جهانی پویا تر می‌سازد.

به گفته زرگر، شفافیت تجارت امروز در گرو استفاده از ابزار و مدل های نوین مدیریت تجاری است. شفافیتی که فرصت‌های مناصب را برای همه اعضا به صورت مساوی و برابر به ارمغان می‌آورد.

عضو شورای مرکزی ائتلاف ایرانی آباد با طرح این سئوال که چرا اتاق بازرگانی ما هنوز با ارکان قدرت اقتصاد جهانی روابط تعریف شده و مشخصی ندارد؟ بیان داشت: معتقدم راه برون رفت ما از بحران‌های پیاپی اقتصادی، اتکا بر توانایی بالای دیپلماسی اتاق خواهد بود. به عنوان نمونه ما باید با بخش تجاری اتحادیه اروپا تعاملی سازنده را آغاز نماییم.

وی در همین ارتباط افزود: احیای تفاهم نامه‌ها و شکل گیری ساختار جدید پیگیری تفاهم نامه‌های راکد اتاق بازرگانی با کشورهای گوناگون یکی دیگر از اولویت‌های ما به حساب می‌آید. اين فعال اقتصادي تاكيد كرد: البته نباید از یاد برد که حرکت به سمت این مهم با وجود بعضی از دوستان که هنوز توانایی ایجاد ارتباط زبانی و گفتاری با طرف‌های مذاکره کننده را ندارند میسر نمی‌شود.

زرگر در تشریح این مشکل ریشه‌ای در اتاق بازرگانی ادامه داد: این برای من جای تاسف دارد که تجار و اعضای بلند پایه اتاق بعضا نمی‌توانند بدون حضور مترجم با طرف‌های تجاری خود به گفتگو بنشینند.

وي خاطرنشان كرد: دوستان و همکاران من در ائتلاف ایرانی آباد معتقدند هر فردی که در اتاق بازرگانی موفق به کسب رای می‌شود به طور قطع باید به عنوان زبان ناطق تمامی اعضا بتواند با طرف‌های تجاری ایران وارد گفت‌وگوی مستقیم و بی‌واسطه شود.

زرگر، تقویت بدنه کارشناسی اتاق را با رویکرد توسعه سرمایه انسانی دانش محور مهم تلقی کرد و افزود: ورود اتاق به حوزه‌های آینده پژوهی مستمر و دقیق ناظر به بخش‌های چهارگانه با رویکرد ترسیم نقشه راه یکی از مهمترین وظایف اتاق برای ترسیم آینده‌ای روشن برای اقتصاد ملی به حساب می‌آید.

این فعال اقتصادی با اشاره به برخی از توفیقات و ظرفیت‌های داخلی ادامه داد: هدفگذاری ما با توجه به شرایط منطقه‌ای و امنیت خوب داخلی در زمینه ترانزیت کالا از طریق خطوط ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی دستیابی ایران به رقم ۵۰ میلیون تن ترانزیت کالا است.

وي با تاكيد بر اينكه رسیدن به این نقطه یک رویا نیست معتقدیم با برنامه ریزی و عملگرایی قابل دسترس است، افزود: البته لازم می‌دانم همینجا تاکید کنم که رسیدن به این عدد نیازمند گسترش جهشی خطوط ریلی، جاده ای و زیر ساخت های لازم حمل و نقل است که ما با توجه به ظرفیت های خالی پیمانکارن داخلی در دوسال گذشته و پیش بینی های منطقه ای دستیابی به این رقم را دور از ذهن نمی دانیم.

زرگر افزود: دولت می تواند با استفاده از همین ظرفیت و رفع برخی از مشکلات کهنه و دست و پا گیر گمرکی بخش خصوصی را در راستای فعال سازی در ساخت و مشارکت جهشی بخش ترانزیت ایران حمایت کند بدون شک سرمایه گذاری بخش خصوصی از یک سو و رفع موانع سرمایه گذاری توسط دولت از سوی دیگر، فواید فراوان و طولانی مدتی را برای طرفین در بر خواهد داشت.

وي گفت: نیک می‌دانیم ترانزیت کالا یکی از مولفه‌های نشان دهنده امنیت سیاسی و اجتماعی است که این نیز از فواید ثانویه گام برداشتن به سمت جهش ترانزیتی است.

وی با بیان تحلیلی از ساختار آرایش انتخاباتی این دوره در جریان انتخابات اتاق بازرگانی گفت: بدون شک سیاست، اقتصاد، دانش و... همگی از شئون ذاتی انسان به شمار می‌روند و در حقیقت مولفه‌های در هم تنیده‌ای هستند که تفکیک هر یک از دیگری، تحلیل‌گر را به راه خطای در تحلیل می‌کشاند و بدین ترتیب از تماشای کلیات و فهم روابط و دلایل برخوردهای انسانی غافل می‌سازد.

زرگر با بیان نقطه نظر رهبر انقلاب بر لزوم توجه همه به بحث اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: رهبرمعظم انقلاب بارها بر تلاش مضائف و هم افزایی ارکان اقتصادی کشور و پرهیز از حاشیه سازی‌های بی‌مورد تاکید فرموده‌اند با این وجود عده‌ای باز هم بی‌تفاوت به این تاکیدات در جست و جوی روابط سیاسی و مقدم کردن سیاست بر اقتصاد هستند.

وي ادامه داد: اقتصاد ما از سیاسی کاری ضربه می بیند نه از سیاست و بدون تردید سیاست به معنای اصیل خود موتور محرک و حامی اقتصاد است.

این فعال اقتصادی با بیان اهمیت دانش بنیان بودن برنامه‌های اتاق بازرگانی و توجه به نسل تحصیل کرده و جوان ادامه داد: تقویت ارتباط بخش صنعت با دانشگاه ها بدون تردید یکی از برنامه های ما در کمیته‌های تخصصی اتاق خواهد بود. چرا که ما معتقدیم حمایت از جوانان و فعالان جدید بخش خصوصی با فکر‌های تازه و با طراوت یکی از مهمترین تضمین‌های درخشش اقتصادی ایران در سال‌های آینده خواهد بود.

زرگر با بیان اینکه ائتلاف ایرانی آباد مبتنی بر برنامه‌ای رو به جلو و همگرا شکل گرفته است نه علایق سیاسی، ادامه داد: همانگونه که در ابتدای اعلام موجودیت ائتلاف اعلام کردیم، ما معتقدیم اتاق بازرگانی باید فضایی باشد برای حضور نخبگان اقتصادی چراکه این نخبگان هستند که راه برون رفت از بحران را می‌دانند و خدا را شکر می‌کنم که اعضای لیست ائتلاف ایرانی آباد از این خصوصیت برخوردار هستند.

وی در پایان گفت: قویاً اعلام می‌داریم که نماینده تام بخش خصوصی هستیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد، همچنین هفته آینده در جریان یک نشست خبری، ريز برنامه‌های ائتلاف جهت دوران مدیریت جدید اتاق را به صورت رسمی اعلام خواهیم کرد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری