کد خبر: 8313

قم خبر گزارش می دهد:

از میان انواع آموزش ها، آموزش ها ی فنی و حرفه ای در مناطق روستایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است...

به گزارش قم خبر، از میان انواع آموزش ها، آموزش ها ی فنی و حرفه ای در مناطق روستایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، نگاهی اجمالی به وضعیت آموزش های فنی و حرفه ای روستایی در کشور بیانگر این نکته است که با افزایش جمعیت، بالا رفتن نرخ بیکاری و مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی؛ نیاز به آموزش نیروی انسانی ماهر در زمینه های فنی و حرفه ای ضروری و فوری می باشد. و دختران روستایی به عنوان مادران آینده در جوامع روستایی و افرادی که در فرآیند تولید محصولات گوناگون نقشی اساسی را بر عهده دارند، لازم است از آموزشهای فنی و حرفه ای بهره مند شوند.
 
احمد عطارنیا،مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان قم در گفتگو با خبرنگار قم خبر درباره علل بیکاری در روستاهای استان قم اظهارکرد: یکی از عوامل مؤثر در بروز پدیده بیکاری در روستاهامحتوای کیفی نیروی کار از نظر مهارت و تخصص است و سهم مناطق روستائی از جمعیت شاغل آموزش‌دیده بسیار ناچیزاست که غالباً از تحصیل کرده‌های رشته‌های تحصیلی نامرتبط با امور کشاورزی هستند.
 
وی بابیان اینکه نيروي انساني ماهر و متخصص يكي از مهمترين و كارآمد ترين ابزار توسعه است،افزود: آموزش های فني و حرفه اي نقش كليدي و مهمي را ايفا می کند و نقش بسزائی در جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها و کاهش معضلات اجتماعی دارد.
 
اشاعه آموزش های فنی و حرفه ای در مناطق روستایی محروم و کمتر توسعه یافته با هدف آموزش نیروهای فاقد مهارت ، ارتقاء مهارت شاغلین ، افزایش بهره وری تولیدات کشاورزی ، تشویق به راه اندازی صنایع روستایی و ... منجر به ارتقاء سطح درآمد زندگی ، رفع محرومیت و توسعه روستایی و کاهش آمار بیکاری در کنار کاهش فقر و جلوگیری از مهاجرت از جمله دستاوردهای آن می باشد.
 
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم خبرداد وگفت : اداره کل فنی وحرفه ای استان قم از ارائه آموزش به روستائیان در قالب تیم های سیاروصدور مجوز تاسیس آموزشگاه های آزاد ، از طریق همکاری با سایردستگاه های فعال در امور روستاها نظیر کمیته امداد ، بهزیستی و بسیج سازندگی دریغ نخواهد کرد.
 
عطارنیا بااشاره به 55هزار نفر جمعیت روستایی در کل بخش های استان قم یادآورشد:با توجه به جمعیت کم روستایی ایجاد مرکز ثابت دولتی فاقد توجیه کارشناسی بوداست به همین دلیل  ارائه آموزش های مهارتی در قالب تیم های سیار و آموزشگاه های آزاد صورت می گیرد.
وی تصریح کرد:  تعداد 5 آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در بخش های استان با دریافت شهریه به ارائه آموزش های مهارتی اقدام می کنند که تیم های سیار دولتی نیز در همه بخش ها به اهالی آموزش رایگان می دهند.

 
در بخش جعفریه 3 آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد ، در بخش خلجستان 1 آموزشگاه آزاد و در بخش کهک نیز 1 آموزشگاه آزاد فعالیت دارند. تیم های سیار دولتی نیز در بخش های مرکزی ،جعفریه ، کهک  ، خلجستان  و سلفچگان  دارای آموزش رایگان می باشند.
 
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم با اشاره به استقبال روستائیان از آموزشهای فنی و حرفه اظهار کرد:91 آموزش مهارتی به 492 نفر توسط تیم های سیار دولتی و در همه بخش ها بصورت رایگان ارائه شده که استقبال در روستاهای پرجمعیت نظیر روستای صرم بهتربوده است.
در بخش دولتی توسط تیم های سیار بصورت رایگان، حرفه های گاوداری صنعتی ، پرورش دهنده گوسفند ، گلیم باف درجه2 ، دوخت لباس زنانه ، نازک دوز زنانه ، قالیباف تابلویی ، پرورش دهنده زنبور عسل، بافنده پوشاک دومیل ، روبان دوزی ، فتوشاپ و... در بخش خصوصی توسط آموزشگاه های آزاد رشته های طراحی و دوخت و مراقبت زیبایی آموزش داده می شود.
 
عطارنیا آموزش های مهارتی را در درآمد زائی روستائیان و کمک به اقتصاد خانواده موثر دانست وگفت: به عنوان مثال بنا بر اعلام مدیر عامل اتحادیه زنبورداران قم ، تعداد 9 نفر از افرادیکه دوره مهارتی پرورش زنبور عسل را گذرانیده اند از زنبورداران عمده استانی شده اند.
 
وی بااشاره به  اعطای تسهیلات به روستائیان عنوان کرد: از ابتدای اجرای طرح و قانون حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی در سال 90تا پایان سال گذشته ، 70 فقره تسهیلات وام مشاغل خانگی و 10 فقره وام خود اشتغالی به روستائیان دارای گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای  اعطا گردیده است.
انتهای پیام/
 

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری