کد خبر: 801

وقتی سخن از جوانی به میان می‌آید نمی‌توان منکر خامی و نپختگی انسان در این دوره از زندگی شد ولی درس گرفتن از کسانی که این دوره را با موفقیت گذرانده‌اند و کوله باری از تجربیات دارند خالی از لطف نیست.

به گزارش قم خبر و به نقل از فارس، جوانی موسم عطرافشانی بوستان عمر و فصل شکوفه باران زندگی است، اگر غوغای بهار در باغ زندگی ما برپا نشود و اگر بلبل جوانی بر شاخسار عمرمان ترانه زیبای پاکی نخواند ما همان خزان زده و سرد و خمودیم.

کاش قدر جوانی این دوران پر از شور و شوق را بدانیم چرا که اگر صدها بهار بیاید و بگذرد هیچ بهاری زیباتر از بهار جوانی نیست.

مناسب‌ترین زمان رسیدن به خودباوری جوانی است که می‌تواند بهترین و بزرگترین فرصت زندگی ما باشد و بهره بردن از آن تضمین کننده ادامه عمر انسان است.

جوانی زیباترین گلی است که در بوستان عمر می‌شکفد اما عمرش کوتاه و گلبرگ‌هایش بسیار ظریف و آسیب‌پذیر است.

جوان می‌تواند در آن دورانی که جوانی نام گرفته کوله بارش را برای قیامت تهیه و تنظیم کند و وجودش را عاری از هرگونه زشتی و بدی سازد.

وقتی سخن از جوانی به میان می‌آید نمی‌توان منکر خامی و نپختگی انسان در این دوره از زندگی شد ولی درس گرفتن از کسانی که این دوره را با موفقیت گذرانده‌اند و کوله باری از تجربیات دارند خالی از لطف نیست.

چه زیباست وقتی می‌بینیم تعدادی جوان دور هم فارغ از دنیای مادی در پی معنویات هستند و در هر گوشه زندگی خود خدا رو جستجو می‌کنند.

یک گروه پنج نفره که شاید تعدادشان کم است ولی بینشان صدق و صفا و دوستی بیداد می‌کند.

مریم، آتنا، فاطمه، طاهره و معصومه این گروه را تشکیل می‌دهند و قرارهای جالبی باهم گذاشتند.

آنها هر هفته در یکی از شبستان‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) قرار می‌گذارند و همدیگر را ملاقات می‌کنند.

ساعتی که آنها مشخص کرده‌اند بسیار مناسب بوده و در آن ساعت شبستان تقریبا خیلی خلوت‌تر از روزهای دیگر است و به راحتی می‌توانند به بحث و گفت‌وگو بپردازند.

با کمی سئوال و جواب می‌توان فهمید که موضوع گفت‌وگو و مباحثی که این گروه پنج نفره درباره آن حرف می‌زنند چیست.

اعضای این گروه در اوج جوانی به سر می‌برند و 22 ساله بوده و همگی در رشته تربیت مبلغ قرآن کریم مشغول به تحصیل هستند.

مریم می‌گوید: قبل از اینکه این رشته را برای تحصیل انتخاب کنم علاقه چندانی نداشتم ولی الان با پشتکار و علاقه بسیار زیادی درس می‌خوانم.

وی در ادامه اضافه می‌کند: من و دوستانم در اوایل ترم دوم تصمیم گرفتیم تا این گروه را تشکیل دهیم و با توجه به رشته‌ای که داریم هر چه آموختیم را به یکدیگر و همچنین دیگران بیاموزیم.

فعالیت این گروه جالب است، معصومه می‌گوید که ما در یکسال گذشته با همین جلسات موجب تشویق هم شدیم و الان همه ما قرآن را به طور کامل حفظ کرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: از ابتدای امسال نیز تصمیم گرفتیم در زمینه تفسیر فعالیت کنیم، به این شکل که هر هفته در جلساتی که با هم داریم در زمینه تفسیر هر گونه اطلاعاتی داریم در اختیار هم بگذاریم و در نهایت هر چه آموختیم را به اطرافیان خود نیز آموزش دهیم.

آتنا نیز با بیان اینکه با این اقدام آموزش قرآن به صورت گسترده انجام می‌شود، خاطرنشان می‌کند: بدون هیچ هزینه‌ای با این روش آموزش قرآن اتفاق می‌افتد و ما به هر یک از نزدیکان خود آموزش می‌دهیم از او درخواست می‌کنیم که او نیز همین کار را انجام دهد و هرچه را آموخته به دیگران بیاموزد.

شاید کمی عجیب باشد که یک گروه جوان این گونه اوقات فراغت خود را پر کنند و مانند عده‌ای دیگر که در عصر پیشرفت تکنولوژی خود را گرفتار وسایل ارتباطی متعدد کرده‌اند، نیستند.

طاهره یکی دیگر از اعضای این گروه می‌گوید: البته فعالیت ما تنها به قرآن ختم نمی‌شود و از آنجایی که تصمیم گرفته‌ایم علاوه بر خواندن قرآن به آن عمل کنیم، ورزش نیز جز برنامه‌های ما است.

وی می‌افزاید: هر هفته یک روز را نیز برای تفریح و ورزش در نظر گرفتیم و در یکی از بوستان‌هایی که ویژه بانوان است به ورزش کردن می‌پردازیم.

همچنین فاطمه درباره استفاده از دوران جوانی عقیده دارد که انسان اگر این دوره را به خوبی پشت سر بگذارد و از تجربه بزرگان استفاده کند کمتر دچار حسرت خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: وقتی عده‌ای پیش از ما این راه را رفته‌اند، معقولانه ترین کار این است که با ارتباط گرفتن با آنها بتوانیم تجربیاتی را کسب کنیم که قطعا بزرگترها برای به دست آوردنش سختی‌های زیادی را متحمل شده‌اند.

اعضای این گروه پنج نفره با چنین تفکراتی توانسته‌اند از جوانی خود لذت ببرند و با برنامه ریزی دقیق احساس موفقیت کنند.

جوانی دورانی است که اگر به آن توجه نشود همین گونه می‌گذرد و انسان مدام احساس افسردگی و کسالت دارد ولی اگر بخواهیم از آن درست استفاده کنیم بهترین و خوش‌ترین دوران زندگی خواهد بود.

آنکه نقد جوانی را رایگان از کف می‌دهد ضرر می‌کند و تا قیامت حسرت می‌خورد...

***

در این روز بزرگ که میلاد علی اکبر(ع) است و روز جوان نام گرفته خوب است از خدا بخواهیم و به او بگوییم که به ما نیز لیاقت عطا کند تا بتوانیم از این بهار عمر بهترین سود و بهره را ببریم.

بار الهی! ای باغبان مهربان گل‌های معطر جوانی! ای بهترین خریدار فرصت‌های زندگی! ما را هوشیار بدار در آنچه به ما ارزانی داشتی تا آن شویم که تو می‌خواهی!

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری