کد خبر: 7176

قم خبر به مناسبت 25 ذی القعده گزارش می دهد:

در این روز به زیارت امام رضا(ع) تاکید شده است و اگر امکان حضور در مشهد برای خیلی ها در این روز نبوده، از راه دور هم می توان زیارت امام رضا را بخوانند.

به گزارش قم خبر، "روزی که زمین از زیر کعبه کشیده و گسترانیده شد" روز بیست و پنجم ماه ذی القعده روز دحوالارض است. این روز را چنین معرفی می‌کنند.

لغت دحو به معنای گسترش است و دحوالارض یعنی گسترش زمین و در واقع از امیرالمؤمنین علی(ع) روایت شده است که فرموده‌اند: اولین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد در 25 ذی‌القعده بود و این مسئله حاکی از این است که روز دحوالارض علاوه بر روز بسط وگسترش زمین، روز انتشار رحمت الهی است.

اولین نقطه خشکی که از زیر آب ظهور کرده است منطقه فعلی کعبه بوده و کم کم خشکی‌ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده‌تر شدند و مجموع این گسترده شدن را دحوالارض می‌نامند.

در برخی از روایات آمده است این روز، روز قیام امام زمان(عج) است و در کتاب المراقبات از ناحیه امام رضا(ع) آمده است" در شب 25ذی القعده حضرت ابراهیم و حضرت عیسی متولد شدند و هم چنین در روز دحوالارض رسول اکرم(ص) از مدینه به همراه هزاران نفر به سوی مکه، به قصد حجه الوداع حرکت کردند و در این سفر وجود مقدس امیرالمؤمنین و حضرت زهرا(س) و نیز همه همسران و بسیاری از اصحاب پیامبر(ص) ایشان را همراهی می‌کردند.
 

25ذی القعده روزی که دعا‌ها مستجاب می‌شود و باید برای نجات مسلمانان از چنگال مستکبران و دشمنان و خاصه تکفیری‌ها و همچنین برای رونق هرچه بیشتر جامعه اسلامی دعا کرد و روزه این روز همانند روزه هفتاد سال است و در روایت دیگر آمده که کفاره هفتاد سال است و هرکه‏ این روز را روزه بدارد، و شب را به عبادت به سر آورد، براى او عبادت صد سال نوشته شود و از دیگر اعمال آن انجام غسل به نیت روزِ دحوالارض و نماز مخصوص آن روز است و بنا بر روایات

شب 25 ذی القعده ‏روز مخصوص زیارتی امام رضا(ع) است.

دحوالارض، روزی که می توان با امام رضا ارتباط معنوی برقرار کرد

حجت الاسلام محمد رضا ضمیری روز 23 و 25 ماه ذی القعده را روز زیارتی امام رضا(ع) دانست و گفت: در این روز به زیارت امام رضا(ع) تاکید شده است و اگر امکان حضور در مشهد برای خیلی ها در این روز نبوده، از راه دور هم می توان زیارت امام رضا را بخوانند.

این استاد حوزه بابیان اینکه همه مسلمانان می توانند امروز با امام رضا ارتباط معنوی برقرار کنند، افزود: چون ایران و ایرانی میزبان حضرت رضا (ع) است، وظیفه دارند در این روز ارتباط معنوی با ایشان برقرار کنند.

وی بابیان اینکه در این روز زمین از زیر آب بیرون آمده است، عنوان کرد: اولین جایی از زمین از زیر آب بیرون آمده است جای فعلی کعبه و زمین مکه بوده است که کم کم آب عقب نشینی و زمین گسترش پیدا کرده است.

ضمیری به اعمال مستحبی در این روز اشاره کرد و گفت: در این روز خواندن نماز دو رکعتی در صبح، روز گرفتن و دعا کردن سفارش شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری