کد خبر: 56

قم خبراز یک پدیده ناهنجار در جامعه گزارش می‌دهد:

در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ بیش از ۲۰ میلیون بار برای اورژانس و آتش نشانی و پلیس ۱۱۰ کشور مزاحمت تلفنی ایجاد شده است.

به گزارش قم خبر،  هوای شهر گرگ و میش بود که صدای تلفن، اپراتور را از جا پراند. صدایی مضطرب و نگران، خبر ازحادثه‌ای تلخ می‌داد، اپراتور با پرسیدن سوالات مربوط به وقوع حادثه و اطلاعات مختصری از آسیب دیدگان و گرفتن آدرس، تلفن را قطع کرد. بلافاصله با روشن شدن چراغ چشمک زن ماموران اورژانس و نیروهای امداد بی‌درنگ در حداقل زمان حرکت کردند.

خیابان‌های شهر طبق معمول ترافیک بود صدای آژیر اورژانس درگوش همه خبراز وقوع حادثه‌ای می‌داد. نگاه نگران مردمی که از کنارشان رد می‌شدیم و جمله‌ای که زیر لب زمزمه می‌کردند «خدا به خیر بگرداند» چون برق ازجلوی چشمانمان می‌گذشت. ماشین اورژانس در محل گزارش شده توقف کرد. اما انگار به ظاهر خبری از واقعه گزارش شده توسط فرد تماس گیرنده نبود. نیروی اورژانس برای اطمینان بیشتر از چند نفر از اهالی محل پرس وجوکرد، آن‌ها هم با تعجب جوابی جز «نه اتفاقی نیفتاده است» را به زبان نمی‌آوردند، به نظر می‌آمد فرد مزاحم‌‌ همان اطراف مستقر شده و به این «دماغ سوختگی» قاه قاه می‌خندد، غافل از اینکه حادثه‌ای تلخ در جای دیگر روی داده و همه دلواپس جان فرد دیگری هستند و لحظه شماری می‌کنند تا اورژانس هر چه سریع‌تر برسد و اونمیدانست که با این حماقت بیجا منجر به مرگ عزیزی می‌شود.

این موضوع اولین بار نیست و آخرین بار نیز نخواهد بود که این چنین فجایع جبران ناپذیری در اثر بی‌فکری و لا ابالی‌گری توسط فردی بی‌ملاحظه رخ می‌دهد، غافل از اینکه با این کار به ظاهر شوخی و سرگرم کننده چه حادثه تلخی را در جای دیگر شهر رقم می‌زند.

هر فردی به وسیله تلفن به هر نحوی بتواند برای افراد دیگر ایجاد اذیت و آزار و باعث جریحه دار شدن اخلاق عمومی شود مزاحمت تلفنی تلقی می‌شود.

در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ بیش از ۲۰ میلیون بار برای اورژانس و آتش نشانی و پلیس ۱۱۰ کشور مزاحمت تلفنی ایجاد شده است.

به طور قطع مزاحمت‌های تلفنی به پلیس ۱۱۰ به دلیل موقعیت آن کمتر صورت می‌گیرد اما مراکز اورژانس ۱۱۵ و آتش نشانی به دلیل اینکه حامی سلامت و جان افراد هستند از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

مزاحمت‌های تلفنی علاوه بر به خطر انداختن جان افراد، هزینه صرف شده برای اعزام خودرو، نیروی انسانی، سوخت و زمان صرف شده در مسیر رفت و آمد را نیز به دنبال دارد.

تلفن‌های عمومی نصب شده در سطح شهر یکی دیگر از ابزار ایجاد مزاحمت برای اورژانس است این تلفن‌ها به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان بدون پرداخت پول یا وارد کردن کارت با فشاردادن دکمه با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس گرفت.

بیش از ۴۰ درصد تماس‌های کل کشور با پایگاه اورژانس مزاحمت تلفنی است.

نتایج اعلام شده در پژوهشکده علوم رفتاری طی سال ۸۹ و ۹۰ نشان داده که سن بیشتر مزاحمان زیر ۳۰ سال می‌باشد که حدود ۹۵ درصد از مزاحمت‌های مراکز خدماتی، امدادی، آتش نشانی، اورژانس، ۱۱۸ و... را کودکان زیر سن ۱۲ سال تشکیل می‌دادند که تنها هدفشان از این اقدام سرگرمی و بازی بوده است.

مزاحمت تلفنی، یک جرم عمدی آگاهانه است که به محض کشف، مزاحم با مجازات کیفری روبه رو خواهد شد. در متن ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی آمده است «هرگاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، مجرم محسوب می‌شود ومرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.

علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات که در اصطلاحیه سال ۱۳۶۶ ماده واحده تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب ۱۳۵۰ آمده است «هرکس وسیله مخابراتی در اختیار خود را ابزار مزاحمت دیگری قرار دهد، و یا عامدا وبا سوء نیت قبلی ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار اول پس از کشف ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطارکتبی قطع و برای ایجاد ارتباط مجدد ملزم به پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود. برای بار دوم پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم مشترک و پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود وبرای بار سوم شرکت ارتباط تلفنی وی را به طور دایم قطع و اقدام به جمع آوری منصوبات تلفن نموده و ودیعه مربوط به مشترک را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.

اما واقعا باید مزاحمان اورژانس و آتش نشانی را با مزاحمان شخصی، ۱۱۸ و ۱۱۰ یک یک چشم دید و یک قانون برای مجازات آن‌ها تعریف کرد؟

با دیدن این گونه مزاحمت‌های تلفنی که خطر جان افراد را در پی دارد با مهدی فراهانی معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم گفتگو کردیم.

انواع مزاحم تلفنی

وی با اشاره به پیچیده بودن بحث مزاحمت‌های تلفنی به اورژانس ۱۱۵ اظهار کرد: استان قم با تمام اقدامات و تدابیر درون سازمانی برای جلوگیری از مزاحمت‌های تلفنی به اورژانس ۱۱۵، اما در حال حاضر شاهد میانگینی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد این تماس‌ها است.

به عقیده فراهانی بحث مزاحمت اورژانس و آتش نشانی با دیگر نهاد‌ها فرق می‌کند زیرا خطر تهدید سلامت و جان افراد در میان است.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم مزاحمان تلفنی اورژانس را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: کودکان کم سن و سالی که دکمه اورژانس باجه‌های تلفنی را می‌زنند و خطوط را اشغال می‌کند جز دسته اول مزاحمان تلفنی اورژانس ۱۱۵محسوب می‌شوند.

وی در ادامه افزود: گروه دوم مزاحمان تلفنی افرادی هستند که با تماس اشتباه اورژانس خدماتی غیر از وظیفه کارکنان ما می‌خواهند.
فراهانی گروه سوم مزاحمان تلفنی اورژانس را خطرناک‌ترین گروه و مزاحمان واقعی به اورژانس ۱۱۵ دانست وگفت: این مزاحمان با تماس با اورژانس به نیروهای ما ماموریت کاذب می‌دهند که این امر موجب اعزام و خارج شدن آمبولانس می‌شود.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم با اعتراض از قانونی که برای مزاحمان تلفنی اورژانس وصل شده است عنوان کرد: متاسفانه قانون، برای مزاحمان تلفنی‌‌ همان مجازاتی را که برای مزاحمان شخصی و خانوادگی تعریف شده وضع کرده است.

**عدم آگاهی

وی به مزاحمان تلفنی که در چند هفته پیش دستگیر شده‌اند اشاره کرد و گفت: این مزاحمان با حماقت، هشت خط اورژانس را اشغال کرده بودند که این امرموجب نارضایتی مردم و خدشه دار شدن مسئولیت کارکنان اورژانس و عدم اعتماد به اورژانس را به همراه داشت.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم با اشاره به اعتراف مزاحمان تلفنی گفت: این افراد فکر می‌کردند مشکلی برای کسی پیش نمی‌آید و صرفا برای و دور هم بودن این کار را انجام می‌دادند و مزاحمت را نوعی سرگرمی تلقی می‌کردند.

وی در پایان یادآورشد: خدمات اورژانس و حیاتی بودن آن با دیگر نهاد‌ها متفاوت است و نیروهای ما ۲۴ ساعت پاسخ گو مردم هستند.

غالبا فرهنگ سازی امری خطیر است که پی هر جامعه‌ای را بنا می‌کند این امر می‌تواند توسط رسانه‌های جمعی و گروهی به بهترین شکل ارائه گردد امید است با ایجاد فرهنگ سازی در سطح جامعه و استان قم این ۳۵ درصد روزانه مزاحمت تلفنی به اورژانس ۱۱۵ به حداقل و صفر درصد برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری