کد خبر: 5110

قم خبر گزارش می دهد/

راکبان مرگ که این روز‌ها با ‌‌نهایت سرعت از کنار ما می‌گذرند و تفنن‌هایی که گاهی سبب داغدار شدن خانواده می‌شود، سبب شده است تا بیشتر درباره آمار کشته شدگان این حوادث تامل کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، تابستان که می‌رسد بهانه پسر‌ها برای خرید موتور شروع می‌شود، بیشتر پسر‌ها از‌‌ همان ابتدای سال تحصیلی متعهد می‌شوند که با گرفتن بالا‌ترین نمره قبولی به عنوان جایزه صاحب یک موتور سیلکت زیبا شوند.

این روز‌ها وقتی که در شهر چرخی می‌زنی به خوبی درک می‌کنی که موتور سواران راحت‌ترین افراد در استفاده از وسایل نقلیه هستند، کافی است مدتی پشت چراغف قرمز بایستی، تا متوجه شوی که موتور سوار‌ها با چه مهارتی از فضای بین اتوموبیل‌ها عبور می‌کنند و با گذشتن از چراغ قرمزهایی که ماموری در آنجا نیست با لبخند فاتحانه خود با ‌‌نهایت سرعت از عبور می‌گذرند.

امروزه موتور در زندگی مردم کاربردهای متفاوتی دارد، برخی از موتور به عنوان وسیله نقلیه عمومی خانوادگی می‌کنند و همراه با همسر و فرزندان درشهر تردد می‌کنند، عده‌ای در پیک موتوری و عده‌ای هم درکسوت حاملان مسافر در ناوگان مسافربری فعالیت می‌کنند.

موتور در قم 266 حادثه به مدت یک هفته آفرید

دغدغه‌های حضور موتور‌ها در شهر از یک سو و آمار نگران کننده تصادف‌های موتورسوران و نداشتن کلاه ایمنی این روز‌ها دلشوره مادران شهر است، هر صدای زنگ تلفن می‌تواند جغد شومی باشد که خبر بد یمن تصادف فرزندی را در این شهر می‌دهد.

بی‌تجربگی، سرعت بالا، حرکات نمایشی خطرناک، رانندگی بدون کلاه ایمنی تنها گوشه‌ای از خصوصیات رانندگی نوجوانان شهر است، ارزان بودن موتور‌ها در کنار نبود محدودیت برای طرح ترافیک و اشغال کردن فضای کم برای پارک سبب گرایش افراد به خرید موتور شده است.

محمدجواد باقری با اشاره به حوادث مربوط به موتورسواران در یک هفته اخیر، اظهار کرد: در حوادثی که هفته گذشته رخ داد سه نفر از جان‌باختگان، قربانی حوادث موتورسواری بودند که به دلیل شدت صدمات وارده جان خود را از دست دادند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم با اشاره به آمار حوادث مربوط به موتورسیکلت سواران را 266 مورد دانست و افزود: در این حوادث 308 نفر مجروح شدند که 135 نفر از مصدومان به ‌صورت سرپایی و 170 نفر نیز به دلیل آسیب‌های وارده پس از دریافت خدمات درمانی اولیه، برای تکمیل مراحل درمانی به بیمارستان‌های سطح شهر منتقل شدند.

وی با اشاره به فوت یکی از راکبان موتور، تصریح کرد: یک نفر پس از سقوط از موتورسیکلت به دلیل شدت جراحات و آسیب‌های وارده در محل حادثه جان سپرد.

فرزانه مهدیزاده با اشاره به آمار متوفیان مربوط به تصادف موتورسیکلت در استان قم، عنوان کرد: در چهار ماه اول سال 93 با دو مورد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 24 نفر رسید، البته از میان فوتی‌های ناشی از تصادف موتورسیکلت در بازه زمانی ذکر شده در سال 93 تعداد 11 مورد مربوط به معابر درون شهری و مابقی مربوط به جاده‌های مواصلاتی داخل استان بوده است.

با فرهنگ‌سازی آمار تصادفات را کاهش دهیم

وی با اشاره به آمار زنان و مردان فوت شده در این حوادث، خاطرنشان کرد: در این مدت تنها یک نفر از فوت شدگان، زن بوده و 23 نفر دیگر مرد بوده‌اند، البته در سال 1392 جمعا 75 مورد فوت ناشی از تصادف موتورسیکلت در استان قم ثبت شد که از این تعداد 52 نفر در معابر شهری و 23 نفر در جاده‌های مواصلاتی به کام مرگ رفتند.

این‌ها قسمت‌هایی از سریال دنباله راکبان مرگ است که این روز‌ها با ‌‌نهایت سرعت از کنار ما می‌گذرند، تفنن‌هایی که گاهی سبب داغدار شدن خانواده می‌شود، فقط کافی است کمی دقت کنیم تا این راکبان را شاهد شویم، البته میزان استفاده از موتور در بافت‌های قدیمی شهر نسبت به محله‌های نوساز شهر بیشتر است.

این حوادث مربوط به موتور در استان قم است که شاید تهدیدی برای اعضای خانواده هریک از ما محسوب شود، اینکه نیروهای انتظامی با جریمه‌ها هنوز نتوانسته‌اند راکبان موتور را ملزم به استفاده از کلاه اینمی کنند، جای تعجب ندارد، زیرا خانواده مهم‌ترین عامل فرهنگ سازی اجتماعی هستند، وقتی که پدر و یا مادر خانواده نسبت به هنجارهای اجتماعی بی‌تفاوت هستند نمی‌توان انتظار داشت که فرزندان این خانواده نسبت به قوانین منعطف عمل کنند.

گزارش از زهرا رئیسی

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری